Skulle vilja ha hjälp att brygga lager öl, har kollat runt här på forumet och även på läst på Bryggar wiki men jag hittar inte så mycket om just lager öl.
Till att börja med så vill jag bara säga att jag är helt ny på detta med att brygga öl, har inte gjort annat än att dricka öl innan.
Så jag har en del frågor som jag skulle vilja ha svar på.
Är skillnaden mellan ale och lager själva jäsningen? Är medveten om att lager kräver en låg tempratur, men finns det fler skillnader?
Eftersom jag är ny på det här, så undra jag om det är möjligt att göra lager på en "satsbryggning"?
Är där något speciellt recept som är lämpligt för en nybörjare på lager?
Något mer som jag behöver veta?
Tänkte lösa den låga tempraturen med en kyl som jag har över den klara från +2 till +12 C så det ska ju kunna gå.
Tack på förhand
Brygga lager
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- tio Pepe
- Vattenbehandlare

Skillnaden är för att uttrycka det kort och koncist, jästen och jästemperaturen.
Sen kan man ge goda råd när det gäller satsbryggning. Tillsätt inte socker om det står så i receptet. Gör i stället hälften så mycket, eller ta två satser till samma mängd vatten. Det finns fler goda råd om du söker på forumet.
Sen kan man ge goda råd när det gäller satsbryggning. Tillsätt inte socker om det står så i receptet. Gör i stället hälften så mycket, eller ta två satser till samma mängd vatten. Det finns fler goda råd om du söker på forumet.
tio Pepe
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
---------------
Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Hejtio Pepe skrev:Skillnaden är för att uttrycka det kort och koncist, jästen och jästemperaturen.
För det första så häller jag helt med tio pepe. Alltså jästen och tempen under själva jäsningen.
Är du som du själv säjer nybörjare på att brygga öl så är inte lageröl det första man ger sej på.
Nu är jag inte den som är sä där förtjust i maltextrakt. Men jag är heller inte dom som vissa amerikaner som nästan hellre "dör" än brygger lager på extrakt.
Ok lageröl gjord på extrakt.
Använd enbart, alltså ENBART ljust torrt maltextrakt finns på humle.se
till 20 liter
3,5 kg Ljust torrt Maltextrakt
Jäst: Någon av dom lagerjäster som humle.se tillhandahar. eller torrjäst ev kanske w 20/70 andvänd då 2 st. kör du med flytande fixa då en ordentlig förkultur
Humle: Halletauer, Perle, Zaaz funkar fint
Jäs i en temp på ca 12 c. Tappa pm och jäs ytterliggare i samma temp i ca 10 dgar
Om du tappar på flaska: ca 5 g socker per liter öl i en sockerlag som kokas i 20 min för sterilisering.
Häll sockerlagen i botten på en steriliserad hink tappa av sekundären ovanpå samt sakta rör om dom första 5 literna.
Tappa sedan ölen på flaskoe, kapsylera. Låt stå i rumstemp i 10 dagar sedan i ca 0 c i minst 4 veckor gärna 3-7 veckor.
En hyfsdad lageröl på extrakt
Bo
[quote="bohumle
Är du som du själv säjer nybörjare på att brygga öl så är inte lageröl det första man ger sej på.
Bo[/quote]
Jag tycker inte vi ska skrämma bort Pagge från att brygga lager, vet inte varför så många varnar för att börja med det.
Min första riktiga hembryggd var 600 liter efter God Lager-receptet och sen har det bara fortsatt. Gillar du lager så brygg det.
Men leta inte efter w 20/70-jäst, jag antar att Bo blandar ihop det med någon motorolja
Jästen han rekommenderar är Saflager W-34/70 och den är bra. Dock, ta två påsar till 20 liter eller gör en förkultur. Jag brukar rekommendera att inte tappa om till sekundär, utan bara sänka tempen och låta det stå ett par veckor till innan du flasktappar.
Vilken humle och hur mycket är en smaksak, men som nybörjare kanske du inte ska dra på över 30 ibu. Kolla på receptdatabasen och sno humlingen från något lämpligt öl där.
Bo[/quote]
Jag tycker inte vi ska skrämma bort Pagge från att brygga lager, vet inte varför så många varnar för att börja med det.
Min första riktiga hembryggd var 600 liter efter God Lager-receptet och sen har det bara fortsatt. Gillar du lager så brygg det.
Men leta inte efter w 20/70-jäst, jag antar att Bo blandar ihop det med någon motorolja
Jästen han rekommenderar är Saflager W-34/70 och den är bra. Dock, ta två påsar till 20 liter eller gör en förkultur. Jag brukar rekommendera att inte tappa om till sekundär, utan bara sänka tempen och låta det stå ett par veckor till innan du flasktappar.
Vilken humle och hur mycket är en smaksak, men som nybörjare kanske du inte ska dra på över 30 ibu. Kolla på receptdatabasen och sno humlingen från något lämpligt öl där.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"