Jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Binoctotor
- Nybryggare

Jäsning
Jag började för två veckor sen brygga min första brygd här hemma och har en fråga angående jäsningen.
Det första som oroade mig var att det inte bubblade alls, vad jag kunde se, i jäsröret (detta beror kanske på att det är så lite som 7 liter).
Det andra var att det verkade ha slutat jäsa alldeles för tidigt (Vid alkoholhalt 4%). Jag kan ha fel, men jag antar att det slutade jäsa eftersom sockerhalten var oförändrad i en vecka.
Enligt receptet skulle alkoholhalten bli 6.4%.
Det första som oroade mig var att det inte bubblade alls, vad jag kunde se, i jäsröret (detta beror kanske på att det är så lite som 7 liter).
Det andra var att det verkade ha slutat jäsa alldeles för tidigt (Vid alkoholhalt 4%). Jag kan ha fel, men jag antar att det slutade jäsa eftersom sockerhalten var oförändrad i en vecka.
Enligt receptet skulle alkoholhalten bli 6.4%.
Svårt att veta vad som hänt om du inte kompletterar med lite mer information.
- Hur vet du att alkoholhalten ligger på 4% nu?
- Har du mätt det så kallade OG (dvs sockerhalten) innan det började jäsa?
- Har du mätt sockerhalten nu.
Om du mätt sockerhalten före och efter så ange gärna det.
Om du inte mätt sockerhalten så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Utan dessa värden är det "omöjligt" att hjälpa dig.
Man kan inte utgå rakt av att ett recept ger en viss alkoholhalt. Det ger snarare en fingervisning på var man bör hamna. Det finns många faktorer under själva bryggprocessen som spelar in för hur slutresultatet blir. Tider, temperaturer, jästens kvalité, typ av jäst, maltens/maltextraktets kvalité.
- Hur vet du att alkoholhalten ligger på 4% nu?
- Har du mätt det så kallade OG (dvs sockerhalten) innan det började jäsa?
- Har du mätt sockerhalten nu.
Om du mätt sockerhalten före och efter så ange gärna det.
Om du inte mätt sockerhalten så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Utan dessa värden är det "omöjligt" att hjälpa dig.
Man kan inte utgå rakt av att ett recept ger en viss alkoholhalt. Det ger snarare en fingervisning på var man bör hamna. Det finns många faktorer under själva bryggprocessen som spelar in för hur slutresultatet blir. Tider, temperaturer, jästens kvalité, typ av jäst, maltens/maltextraktets kvalité.
Härliga tider, strålande tider 
-
Binoctotor
- Nybryggare

OK, jag förstår (kanske)
150 gram socker / liter är sålunda 15 Plato, i Öchsle är det c:a 60
75 gram socker är 7,5 Plato, c:a 30 Öchsle.
Enligt den vanliga formel som man brukar använda får jag
(60-30) * 0,131 = 3,94 volymprocent. Så det ser ut som om dina 4% stämmer rätt väl.
"Felet" med ditt öl är att det inte jäst ut ordentligt.
Den vanligaste orsaken är att jästen tröttnat.
Antingen på grund av att det var för lite jäst, eller att den var i dåligt skick, eller att det är för kallt.
Den näst mest vanligaste orsaken är att du har väldigt mycket dextriner.
Det beror oftast på för hög mäsktemperatur, alternativt för kort mäsktid.
Men kan också vara att malten har för dåligt med enzymer.
För hög mäsktemperatur beror antingen på att termometern visar fel, eller att man lagt sig alldeles för högt (o)medvetet.
Vad ska man då göra åt detta?
Ett tips är att ta ut en mindre mängd av ölet/vörten, tillsätt lite sockerlag.
Kolla om det jäser ut ner till samma sockerhalt som innan (i ditt fall 75 gram/liter).
Jäser det ut så är det inte fel på jästen utan du har för mycket dextriner i ölet.
Om så är fallet så kan man försöka med två saker;
1) Ta en jäst som kan bryta ner dextrinerna (champagne/vin-jäst)
2) Tillsätta enzym efteråt för att hoppas att den bryter ner dextrinerna.
Enzym kan man få genom att blötlägga malt i till exempel 60 gradigt vatten (enzymerna är vattenlösliga). Sila ifrån malten.
Tillsätt den utvunna "vörten" i ölet.
Man kan också köpa enzym på till exempel
http://www.pgw.se/catalog/product_info. ... cts_id=682
150 gram socker / liter är sålunda 15 Plato, i Öchsle är det c:a 60
75 gram socker är 7,5 Plato, c:a 30 Öchsle.
Enligt den vanliga formel som man brukar använda får jag
(60-30) * 0,131 = 3,94 volymprocent. Så det ser ut som om dina 4% stämmer rätt väl.
"Felet" med ditt öl är att det inte jäst ut ordentligt.
Den vanligaste orsaken är att jästen tröttnat.
Antingen på grund av att det var för lite jäst, eller att den var i dåligt skick, eller att det är för kallt.
Den näst mest vanligaste orsaken är att du har väldigt mycket dextriner.
Det beror oftast på för hög mäsktemperatur, alternativt för kort mäsktid.
Men kan också vara att malten har för dåligt med enzymer.
För hög mäsktemperatur beror antingen på att termometern visar fel, eller att man lagt sig alldeles för högt (o)medvetet.
Vad ska man då göra åt detta?
Ett tips är att ta ut en mindre mängd av ölet/vörten, tillsätt lite sockerlag.
Kolla om det jäser ut ner till samma sockerhalt som innan (i ditt fall 75 gram/liter).
Jäser det ut så är det inte fel på jästen utan du har för mycket dextriner i ölet.
Om så är fallet så kan man försöka med två saker;
1) Ta en jäst som kan bryta ner dextrinerna (champagne/vin-jäst)
2) Tillsätta enzym efteråt för att hoppas att den bryter ner dextrinerna.
Enzym kan man få genom att blötlägga malt i till exempel 60 gradigt vatten (enzymerna är vattenlösliga). Sila ifrån malten.
Man kan också köpa enzym på till exempel
http://www.pgw.se/catalog/product_info. ... cts_id=682
-
Binoctotor
- Nybryggare

- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Hej!Kenneth skrev:2) Tillsätta enzym efteråt för att hoppas att den bryter ner dextrinerna.
Den här metoden har jag aldrig hört talas om. Att tillsätta den utvunna vörten utan kokning låter i mina öron som man får med massvis med bakterier, då vörten inte har kokat. I malt finns bl.a. mjölksyrabakterier. Resultatet kanske blir en fin geuze
/Fredrik Nivert
-
BanjoLasse
- Nybryggare

Har också samma problem. Har haft en batch på jäsning i sex dagar nu, mätte öchsle och det har sjunkit ifrån 50 till 18, men nu verkar jäsningen ha avstannat helt. Det har sluttat att bubbla i jäsröret. Är det kanske jästen som har tröttnat. Har kört med förkultur på wyeast activator och jäst i 18-19 grader.
Om det är jästen som tröttnat, finns det då något man kan göra för att få igång den igen? Fungerar det att tillsätta mer jäst?
Om det är jästen som tröttnat, finns det då något man kan göra för att få igång den igen? Fungerar det att tillsätta mer jäst?
Det är kanske lite tidigt efter sex dagar, men lite allmännt så gäller:
Enligt min och många andras erfarenhet hjälper det sällan med att bara tillsätta mer jäst i ett sådant här läge.
Om det är möjligt så kan det hjälpa med att öka temperaturen några grader. Vissa alejäster är mer temperaturkänsliga och vill ha över 20 grader för att fungera riktigt bra.
En annan variant är att kröjsa ölet, dvs tillsätta "efterkultur".
I princip är gör man på samma sätt som med en förkultur.
När kulturen har högsta aktivitet så tillsätter du den till brygden.
Det hjälper ibland till att jäsa ut ölet bättre.
Vad man i detta läge absolut inte ska göra är att syresätta det jästa ölet. Jag har provat, det slutade med att jag fick hälla ut alltihop.
Jag undrar om inte en bov i dramat med avstannad jäsning ofta är att man inte syresatt vörten tillräckligt innan man drar igång jäsningen.
Allt detta under förutsättning att man inte råkat få alltför mycket dextriner i vörten. Då hjälper det inte med mer jäst, höjd temp, mer syresättning osv.
Enligt min och många andras erfarenhet hjälper det sällan med att bara tillsätta mer jäst i ett sådant här läge.
Om det är möjligt så kan det hjälpa med att öka temperaturen några grader. Vissa alejäster är mer temperaturkänsliga och vill ha över 20 grader för att fungera riktigt bra.
En annan variant är att kröjsa ölet, dvs tillsätta "efterkultur".
I princip är gör man på samma sätt som med en förkultur.
När kulturen har högsta aktivitet så tillsätter du den till brygden.
Det hjälper ibland till att jäsa ut ölet bättre.
Vad man i detta läge absolut inte ska göra är att syresätta det jästa ölet. Jag har provat, det slutade med att jag fick hälla ut alltihop.
Jag undrar om inte en bov i dramat med avstannad jäsning ofta är att man inte syresatt vörten tillräckligt innan man drar igång jäsningen.
Allt detta under förutsättning att man inte råkat få alltför mycket dextriner i vörten. Då hjälper det inte med mer jäst, höjd temp, mer syresättning osv.
- Klas Welin
- Torrhumlare

-
BanjoLasse
- Nybryggare

Det har nog något med saken att göra. Har använt muntons och coopersats. Tänkte att det borde ju jäsa mer, men det är nog som du säger, att förutsättningarna inte är de bästa. Är det här vad man kan räkna med om man brygger på extrakt? Första brygden för min del, så jag har inga större förväntningar, försöker samla på mig så mycket erfarenhet som möjligt. Tills nästa gång, byta ut något av extrakten? Eller kanske ha mer? (1,8 kg av varje hade jag nu) Några tips? Alla råd tas emot med stor tacksamhet.Karamell-Klabbe skrev:Om man använt maltextrakt, så kan det väl också vara så att de inte jäser ut lika lågt som man kanske skulle vilja, beroende på vilken producent som gjort dem.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Jag har för mig att jag kommit ner till 1.015-1.016 som lägst med steeping + munton&fisons maltextrakt. Om man kokar länge kanske en del av det karamelliseras också --> högre FG.
Första gången jag bryggde helmalt och det landade på 1.010 så kändes det lite som en lättnad - jag hade inte varit helt ute och cyklat tidigare.
Första gången jag bryggde helmalt och det landade på 1.010 så kändes det lite som en lättnad - jag hade inte varit helt ute och cyklat tidigare.
Med ölsatser så räknar fabriktanten säkerligen med att man tillsätter vanligt socker i stor mängd så att det jäser ner till kanske 1010.
Som Karamell-klabbe skriver så blir det aldrig riktigt bra med maltsirap.
Satsa på maltbryggning istället.
Mer jobb men 1000% bättre öl.
Som Karamell-klabbe skriver så blir det aldrig riktigt bra med maltsirap.
Satsa på maltbryggning istället.
Mer jobb men 1000% bättre öl.
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Det kan ju faktiskt vara ett skäl till att tillsätta en viss mängd socker i dessa satser! Att de helt enkelt innehåller för mycket dextriner för att ge fyllig öl trots viss sockertillsats i vörten!
Men visst, i grund och botten håller jag med Kenneth, helmalt är godare, mycket godare och roligare. Bara lite jobbigare...men det är det värt, vill man ha billig fulöl enkelt är det enklare att åka till Tyskland.
Men visst, i grund och botten håller jag med Kenneth, helmalt är godare, mycket godare och roligare. Bara lite jobbigare...men det är det värt, vill man ha billig fulöl enkelt är det enklare att åka till Tyskland.
malt är gott