hej,
jag funderar på att spara de jästsorter jag använder istället för att hela tiden köpa nytt. jag har kollat på protokollet med att tvätta jäst och spara det i kylen; hur länge håller sig detta? hur går det att frysa jäst i en normal frys (dvs inte flytande kväve) och vad är hållbarheten då?
sen vad gäller återanvändande av jäst vet jag att det är lite begränsat men om man ser till att hålla få generationer och frysa flera linjer från huvudstammen lär det väl räcka rätt länge?
jästhantering
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jästhantering
--
[url http://mahogny.areta.org ]Johan Henriksson[/url]'s hemsida
[url http://mahogny.areta.org ]Johan Henriksson[/url]'s hemsida
Hej!
Att bara spara en jästslurry i kylen fungerar endast under en begränsad tid. Vill man spara jäst en längre tid (månader eller år) måste man göra på annat sätt. Lättast är förmodligen att så ut jästen på agar-plattor eller agar-rör och odla upp nya kulturer därifrån när man behöver. Det är dock betydligt viktigare att man är noga med renligheten när man jobbar med så små mängder, eftersom andra organismer (vildjäst, bakterier) lättare får fäste då. Hur man i detalj kan gå till väga finns bl.a. att läsa här:
http://www.maltosefalcons.com/tech/MB_R ... turing.php
Mvh
/
Peter
Att bara spara en jästslurry i kylen fungerar endast under en begränsad tid. Vill man spara jäst en längre tid (månader eller år) måste man göra på annat sätt. Lättast är förmodligen att så ut jästen på agar-plattor eller agar-rör och odla upp nya kulturer därifrån när man behöver. Det är dock betydligt viktigare att man är noga med renligheten när man jobbar med så små mängder, eftersom andra organismer (vildjäst, bakterier) lättare får fäste då. Hur man i detalj kan gå till väga finns bl.a. att läsa här:
http://www.maltosefalcons.com/tech/MB_R ... turing.php
Mvh
/
Peter
Hej
Här är mina erfsarenheter av jästhantering.
Gjuta sneagar i barnmatburkar:
Håller länge typ 1 år. man kan lätt se om det är förorenat eller ej.
proffs agar plattor:
Innehåller inte så mycket näring, behöver strykas om efter 3 månader.
man kan lätt se om det är förorenat eller ej.
anti bakteriella proffs agar plattor.
Helt suverent, har tagit jäst från belgiskt bryggeri i en skitig vattenflaska.
strök på blodagar (för att kolla bakterier) och anti plattan.
Resultat blodplattan helt full med bakterier och inget på anti plattan.
Har använt denna metod i många är men har nu tappat kontakten med labbet jag fick dem från.
Frysa med glycerin:
Har testat o spart jäst i frysen i ett år, funkar.
Helst ska man ha en icke självavfrostande frys om man ska spara länge.
(sägs det)
Frysa med socker:
Har inte testat.
borde vara praktiskr eftersom man borde kunna spara mer jäst än i de andra metoderna. proffs cell odlarna är dock skeptiska till den metoden.
mina slutsatser.
Det är lite mickligt o tids krävande att spara jäst eftersom man då alltid börjar med väldigt lite jäst och måste odla upp i många steg.
Special jäster som är svåra att få tag på kan man spara, men annars spar man tid att köpa en färdig jästpåse, så det är det vanliga för mig nu för tiden.
Allra bästa sättet är att fråga bryggarkompisar om de har någon bottensats som de kan dela med sig av.
Då får man mycket jäst till lågt pris och skapar kontakter.
/Kjell
Här är mina erfsarenheter av jästhantering.
Gjuta sneagar i barnmatburkar:
Håller länge typ 1 år. man kan lätt se om det är förorenat eller ej.
proffs agar plattor:
Innehåller inte så mycket näring, behöver strykas om efter 3 månader.
man kan lätt se om det är förorenat eller ej.
anti bakteriella proffs agar plattor.
Helt suverent, har tagit jäst från belgiskt bryggeri i en skitig vattenflaska.
strök på blodagar (för att kolla bakterier) och anti plattan.
Resultat blodplattan helt full med bakterier och inget på anti plattan.
Har använt denna metod i många är men har nu tappat kontakten med labbet jag fick dem från.
Frysa med glycerin:
Har testat o spart jäst i frysen i ett år, funkar.
Helst ska man ha en icke självavfrostande frys om man ska spara länge.
(sägs det)
Frysa med socker:
Har inte testat.
borde vara praktiskr eftersom man borde kunna spara mer jäst än i de andra metoderna. proffs cell odlarna är dock skeptiska till den metoden.
mina slutsatser.
Det är lite mickligt o tids krävande att spara jäst eftersom man då alltid börjar med väldigt lite jäst och måste odla upp i många steg.
Special jäster som är svåra att få tag på kan man spara, men annars spar man tid att köpa en färdig jästpåse, så det är det vanliga för mig nu för tiden.
Allra bästa sättet är att fråga bryggarkompisar om de har någon bottensats som de kan dela med sig av.
Då får man mycket jäst till lågt pris och skapar kontakter.
/Kjell