Kapsylering
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kapsylering
Hej
Jag har problem att kapsylera vanliga 50cl flaskor med kapsyleringsapparat "Emily" från Humlegården. 33cl flaskor funkar utmärkt. Det verkar som om 50cl flaskorna har en tunnare ring högst upp. Hur gör ni för att få kapsylerna att sluta tätt på 50cl flaskorna?
//Tomas
Jag har problem att kapsylera vanliga 50cl flaskor med kapsyleringsapparat "Emily" från Humlegården. 33cl flaskor funkar utmärkt. Det verkar som om 50cl flaskorna har en tunnare ring högst upp. Hur gör ni för att få kapsylerna att sluta tätt på 50cl flaskorna?
//Tomas
Jag fick reda på att 50cl-flaskorna är värdelösa pga sina korta ringar ett tag efter jag samlat på mig ett 30-tal. Det bästa tips jag fått är mörka lättölsflaskor på back, panten på backen är väl en 20-30:- och sen en sådär 2-4:-/flaska. 33cl räcker ju om man har 1-2 backar till 20l öl, lite mekk, men det är det ju värt.
Jag gör det ofta med mina vingkapsylerare, det är lite lurigt men det faktum att det blir mindre flaskor väger upp.
Jag har några billiga skitkapsylerare i plast som kostade 120 kronor. Som sagt det fungerar om man vill att det ska fungera men det bästa vore nog att ha en bänkapsylerare. Jag planerar att köpa en sådan, kostar ju bara 250 kr.
Angående patentkorkar så går de bara att använda med flaskor som är avsedda för dessa korkar.
Jag har några billiga skitkapsylerare i plast som kostade 120 kronor. Som sagt det fungerar om man vill att det ska fungera men det bästa vore nog att ha en bänkapsylerare. Jag planerar att köpa en sådan, kostar ju bara 250 kr.
Angående patentkorkar så går de bara att använda med flaskor som är avsedda för dessa korkar.
Jag tycker att Emily är rent skit. Jag har en kapsyleringsapparat helt i stål som jag köpt på vinland i Linköping. Den klarar 50cl-flaskor utan problem. Man behöver bara trycka ner armarna lite längre än för andra flaskor. Men man får passa sig, ibland knäcker den halsen på flaskan om man är oförsiktig.
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Vilka 50 cl flaskor menas? De svenska retur-dito eller möjligtvis de tyska, tjeckiska m.fl. som är lite högre och smalare (är returflaskor åtminstone i Tyskland)?
De här tyska etc. tycker jag har fungerat utmärkt med de olika apparater jag har (handhållen Inart och bänkdito från Nima). De svenska brukar gå på retur till ICA, Konsum (blå back) av snålhet. Därför vet jag inget om dom.
De här tyska etc. tycker jag har fungerat utmärkt med de olika apparater jag har (handhållen Inart och bänkdito från Nima). De svenska brukar gå på retur till ICA, Konsum (blå back) av snålhet. Därför vet jag inget om dom.
Björn Petersson
- larsgberggren
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 27
- Blev medlem: torsdag 2007-03-29 15:15
- Ort: Älvsjö
- Kontakt:
-
Tre Vänner
- Delmäskare

- Inlägg: 19
- Blev medlem: tisdag 2008-08-26 15:13
Använder bäknmodell och den fungerar fint på 50 cl flaskor
Hej,
Själv använder jag (vi tre som brygger ihop) en bänkmodell inköpt på humlegården.
Med den går det fint att kapsylera 50 cl flaskor av olika modeller. Vi har inte haft problem med någon typ av flaska vi använt.
Själv använder jag (vi tre som brygger ihop) en bänkmodell inköpt på humlegården.
Med den går det fint att kapsylera 50 cl flaskor av olika modeller. Vi har inte haft problem med någon typ av flaska vi använt.
Keep on Brewing....