Kapsylering

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

widde
Satsbryggare
Satsbryggare

Kapsylering

Inlägg av widde »

Hej

Jag har problem att kapsylera vanliga 50cl flaskor med kapsyleringsapparat "Emily" från Humlegården. 33cl flaskor funkar utmärkt. Det verkar som om 50cl flaskorna har en tunnare ring högst upp. Hur gör ni för att få kapsylerna att sluta tätt på 50cl flaskorna?

//Tomas
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Just den modellen funkar nog inte på 50cl falskorna.
tyvärr.
Tror det står på hemsidan.
Vet inte hur det är med 66cl ciderflaskor dock.

Själv kör jag bara på 33cl flaskor, eftersom det är det enda jag har tillgång till.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Jag fick reda på att 50cl-flaskorna är värdelösa pga sina korta ringar ett tag efter jag samlat på mig ett 30-tal. Det bästa tips jag fått är mörka lättölsflaskor på back, panten på backen är väl en 20-30:- och sen en sådär 2-4:-/flaska. 33cl räcker ju om man har 1-2 backar till 20l öl, lite mekk, men det är det ju värt.
widde
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av widde »

Hittade denna på humle.se: patentkork med bygel och packning, 10 st .

Är det någon som har provat dessa på 33cl och 50cl-flaskor. Om de funkar så slipper man hela kapsyleringen.

Är det någon som lyckats att kapsylerna att sluta tätt på en 50cl-flaska?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jag gör det ofta med mina vingkapsylerare, det är lite lurigt men det faktum att det blir mindre flaskor väger upp.

Jag har några billiga skitkapsylerare i plast som kostade 120 kronor. Som sagt det fungerar om man vill att det ska fungera men det bästa vore nog att ha en bänkapsylerare. Jag planerar att köpa en sådan, kostar ju bara 250 kr.

Angående patentkorkar så går de bara att använda med flaskor som är avsedda för dessa korkar.
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

De flaskorna(1L) går att köpa för ca 15:-/st på IKEA, packningen är dock skit så man får köpa lösa såna, förslagsvis på humlegården.
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Rapax »

Jag tycker att Emily är rent skit. Jag har en kapsyleringsapparat helt i stål som jag köpt på vinland i Linköping. Den klarar 50cl-flaskor utan problem. Man behöver bara trycka ner armarna lite längre än för andra flaskor. Men man får passa sig, ibland knäcker den halsen på flaskan om man är oförsiktig.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Vilka 50 cl flaskor menas? De svenska retur-dito eller möjligtvis de tyska, tjeckiska m.fl. som är lite högre och smalare (är returflaskor åtminstone i Tyskland)?

De här tyska etc. tycker jag har fungerat utmärkt med de olika apparater jag har (handhållen Inart och bänkdito från Nima). De svenska brukar gå på retur till ICA, Konsum (blå back) av snålhet. Därför vet jag inget om dom.
Björn Petersson
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Hej!
Från PGW kan du köpa patentkorkar som passar på vanliga returflaskor. De är riktigt fula med sin extraring av plåt som ersätter hålen i en normal patentkorksflaska. Men det kan eventuellt vara av underordnad betydelse.

/LG
Tre Vänner
Delmäskare
Delmäskare

Använder bäknmodell och den fungerar fint på 50 cl flaskor

Inlägg av Tre Vänner »

Hej,

Själv använder jag (vi tre som brygger ihop) en bänkmodell inköpt på humlegården.

Med den går det fint att kapsylera 50 cl flaskor av olika modeller. Vi har inte haft problem med någon typ av flaska vi använt.
Keep on Brewing....
Skriv svar