Kolsyra, priser

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Kolsyra, priser

Inlägg av Johan Håkansson »

Jag fyllde två kolsyretuber idag på Brandab i Kalmar. Jag vet inte om kolsyran var dyr eller billig där. Jag tänkte vi kunda samla lite prisuppgifter från olika ställen runt om i landet i denna tråden, så vet vi hur mycket som är rimligt att betala.

På Brandab betalade jag (utan provtryckning):
15 kg tub 296:- + moms
6 kg tub 160:- + moms
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Har för mig att det i Malmö-Lund-trakten kostade:

Sydbrand (6kg), 170:- +moms
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

När man byter en AGA 5liters à 3 kg kostar det 500 spänn! Men då är ju flaskan diskad förståss och provtryckt och med tjock plastkrage och gasen märkt som livsmedel. Känns bra på firmafesten eller när man bjuder kompisarna. Vilken brandfirma i Lund/Malmö fyller tomma flaskor?
malt är gott
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Är det fråga om bytessystem med flaskor så kanske det känns skönt att de ska vara diskade - hur någon annan hanterat grejerna vet man ju ingenting om. Rent teoretiskt skulle det ju kunna hamna gammalt öl och annat med baksug i en tom flaska. Det där med livsmedelsklassad har ju varit uppe på en annan tråd förut.

Har man en egen flaska i aluminium så är det helt ok enligt min mening att få den fylld på en brandsläckarfirma och inte bekymra sig om livsmedelsklassning. Där jag fyller har de bara en sorts gas och fyller både släckare och till restauranger m fl. De provtrycker också om det behövs och kan också göra rent om man så önskar. Prismässigt verkar det ligga ungefär lika här som på andra brandsläckarföretag. Jag kommer dock inte ihåg exakt.

Em gammal stålflaska blir nog med tiden korroderad invändigt och kan behövas rengöras. Jag hade min gamla ståldito i över tjugo år innan jag bytte och gjorde dock aldrig den ren eller frågade om gasen var livsmedelsklassad. Huruvida jag hade varit en annan person fysiskt eller mentalt om jag gjort det kan jag dock inte avgöra själv.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Fredrik Nivert »

Hos Boréns brand utanför Göteborg (Partille) tar de runt 150kr för en 3kg tub, i mitt fall en modifierad brandsläckare. Den går under benämningen "öl-trea" hos Boréns.

/Fredrik Nivert, Göteborg
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Bosse Bergenståhl skrev:Vilken brandfirma i Lund/Malmö fyller tomma flaskor?
Presto Sydbrand
http://www.presto.se/2008/via_ort/prodc ... rodcity=29

Jag brukar passa på när Henrik är uppe på jobbet i andra brandsläckarärenden.
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Staffan Ulfberg »

Jag fyllde några blandade typer av tuber idag på Södertörns Brandservice. Listpriset där är 145 kr+moms för en 6 kg-tub, men efter att ha fyllt totalt 28 kg följdes inte prislistan till pricka.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Staffan Ulfberg skrev:Jag fyllde några blandade typer av tuber idag på Södertörns Brandservice.
Var ligger det? Jag letade efter dem på Gula Sidorna och med Google, men hittade inte. Eller heter de egentligen Södertörns Brandtjänst?

Säljer de begagnade tuber?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Staffan Ulfberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Staffan Ulfberg »

Jo så är det -- Södertörns brandtjänst! Doktorsvägen 4 i Tumba.
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Brandkåren i Nyköping ville ha 375:- för att fylla en 3-kilos redan för sju år sedan, så det gick bort. Istället har jag passat på att svänga in till Södertörns Brandtjänst i Tumba när jag har åkt förbi.
Någon som vet var man kan få en tub provtryckt nu för tiden? Arnold i Tumba slutade med det för flera år sedan, sen slutade han själv och flyttade till Småland, men firman finns fortfarande och fyller på godkända tuber. Fick betala 300:- för en 10 kgs och en 3,75 kgs senast.
Senast redigerad av Jonas den lördag 2008-11-22 14:14, redigerad totalt 1 gång.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Kolla med Haninge Brandredskap.

http://www.haningebrandredskap.se/
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar