extern termostat till frysbox för lagring och jäsning??

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bloke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

extern termostat till frysbox för lagring och jäsning??

Inlägg av bloke »

hej,

Försökte leta på forumet efter liknande diskussioner men hittade inget som gav mig ett bra svar förutom att det är bäst att använda en frysbox för lagring och jäsning av öl. jag kommer lagra i corneliusfat 18l

Från är alltså hur man använder en extern termostat för frysboxen för att ratta in rätt temp för jäsning etc.
Kan man köpa dess någongstans och är det svårt att fixa? är dock ingen elektriker eller ingengör men har dock inte tummen mitt i handen.

tack på förhand!
bloke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bloke »

ups! som valigt hittar man svaret 5 sekunder efter man frågat.

hittade denna på humle.se:
universaltermostat -40°C till +99°C (230V/16A)
Produktnr: 8108

så jag antar att det är bara att sätta temp sensorn inne i boxen och ratta in den tem man önskar? kan det vara så enkelt?
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Japp :!:
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Jag skaffade en sådan för en del år sedsn för att styra mäskningen. Det var jag som senare tipsade Humlegården att dom kunde ta in den i sitt sortiment.
Jag har alldrig haft några problem med min.

Den ser ut som ett tidrelä och fungerar lika enkelt.

Man ställer in tillslagningstemperaturen och frånslagningstemperaturen.

Skall man styra kyla ställer man in tillslagningstemperaturen lägre än frånslagningstemperaturen, och tvärt om för värme.

Jag mäskar med recirkulerande mäskvätska så sensorn är monterad i ett litet rörbit efter pumpen. Jag har ett värmekärl liknande det som såldes för 600:- på Lidel. När jag inte mäskar sitter den på en frysbox som jag har som ölkyl. Sensorn med den lilla rörbiten hänger inne i boxen. Genom att sladden är så tunn så hänger den bara på gångjärnssidan mellan dörren och och boxsidor utan något extrahål.

Man kan sätta in den på 1/10 dels grad, men krompressorn skall inte starta för ofta så jag har 0,8 graders skilnad mellan från och tillslag. Enda nakdelen är att när den är frånslagen, som den är under den mesta tiden, så är även intärnbelysningen i boxen ifrånslaget. men jag har en lampa i taket som lyser ner i boxen när jag behöver kika ner.
bloke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av bloke »

tackar för det svaret! ska bli att köpa en sån snart
Användarens profilbild
Svante
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Svante »

goeran.eng skrev:Jag skaffade en sådan för en del år sedsn för att styra mäskningen. Det var jag som senare tipsade Humlegården att dom kunde ta in den i sitt sortiment.
Jag har alldrig haft några problem med min.
Det var ett bra tips vi fick från dig Göran. Vi har sålt 100+ av denna termostat sedan 2006, och ingen har haft problem vad jag vet. Själva använder vi en sådan för jämnan för att styra en av våra jästkylar, vars interna termostat har pajat. Är också sugen på att ta fram ett enkelt RIMS-bryggverk, baserat på en termostat, en pump och en gryta med falskbotten. Många bygger ju liksom du sådant själva, men det finns också åtskilliga som hellre köper färdiga lösningar, och Braumeister är en väl stor investering för många.

Vi är alltid ute efter att förbättra vårt utbud för hembryggarna, så vi tar tacksamt emot tips!

-- Svante
Skriv svar