Kryddöl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kryddöl
Jag planerar att brygga en kryddöl som ska fungera som julklapp till hela tjocka släkten, allt för att jag själv ska slippa ge mig ut i julhetsen. Ölen bygger på ett recept från receptdatabasen (Rolling beers vinterkrydda), om än något modifierat. I receptet ingår diverse klassiska julkryddor - kryddnejlika, kanel, ingefära mm - och min fråga är när dessa ska tillsättas? Jag utgår från att de ska vara med i koket, men hur länge ska de koka med? Och kan/ska man låta kryddorna ligga med i ölet medan det lagras?
Min far gör varje år ett julöl och brukar krydda det rejält. 2007 års variant (en mörk lager) innehöll (på 24 liter):
22 g pomerans (skal)
3 g kryddnejlika (hela)
3 g kardemumma (kärnor)
1,5 msk ingefära
2 msk koriander
Den enda krydda som man kunde sätta fingret på när man smakade ölet var nejlikan. Den smaken var väldigt tydlig trots så liten mängd. Att där fanns andra kryddor var också uppenbart men ingen av dem stod ut på det sätt som nejlikan gjorde.
På det hela taget blev det ett ordentligt kryddigt öl som var supergott att sitta och smutta på men som inte passade lika bra till dopp i grytan.
22 g pomerans (skal)
3 g kryddnejlika (hela)
3 g kardemumma (kärnor)
1,5 msk ingefära
2 msk koriander
Den enda krydda som man kunde sätta fingret på när man smakade ölet var nejlikan. Den smaken var väldigt tydlig trots så liten mängd. Att där fanns andra kryddor var också uppenbart men ingen av dem stod ut på det sätt som nejlikan gjorde.
På det hela taget blev det ett ordentligt kryddigt öl som var supergott att sitta och smutta på men som inte passade lika bra till dopp i grytan.
Nu vet jag inte vad för kryddor och vilka mängder som rolling beers har använt, men att kopiera ett julrecept med massor av krygddor är minsann inte det lättaste.
Mina tips kommer här:
Kryddnejlika, några stycken i koket helst bara en! Om det blir för mycket så smakar det mer kalops eller indisk gryta än öl, farlig krydda.
Kanelen ger bara doft ingen smak, och skulle den ge smak så har du tagit i aldeles för mycket. Jag brukal lägga i en stång vid omtappning eller någon gång under jäsningen.
Ingefära är en personlig favorit, koka med eller lägg i under jäsningen.
En riktig höjadare är att riva och lägga i blöt i någon trevlig rom/whisky/calvados eller något liknande och sedan använda som smakextrakt till ölen.
Det vikitgaste med kryddningen är att ta det lungt, då alla krydderna som är så roliga i början på december inte brukar vara alls lika roliga runt nyårsafton.
I stort sett alla kryddor går det att göra essens på och dutta i tills man är nöjd. Men hur manligt är det?
Mina tips kommer här:
Kryddnejlika, några stycken i koket helst bara en! Om det blir för mycket så smakar det mer kalops eller indisk gryta än öl, farlig krydda.
Kanelen ger bara doft ingen smak, och skulle den ge smak så har du tagit i aldeles för mycket. Jag brukal lägga i en stång vid omtappning eller någon gång under jäsningen.
Ingefära är en personlig favorit, koka med eller lägg i under jäsningen.
En riktig höjadare är att riva och lägga i blöt i någon trevlig rom/whisky/calvados eller något liknande och sedan använda som smakextrakt till ölen.
Det vikitgaste med kryddningen är att ta det lungt, då alla krydderna som är så roliga i början på december inte brukar vara alls lika roliga runt nyårsafton.
I stort sett alla kryddor går det att göra essens på och dutta i tills man är nöjd. Men hur manligt är det?
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
-
Tre Vänner
- Delmäskare

Jag (egentligen vi för vi är tre som brygger tillsammans) planerar också att göra vårt första kryddöl.
Så jag har ingen personlig erfarenhet av när kryddorna skall i, men tänkte följa rådet i "Radical Brewing" av Randy Mosher.
Han säger att man skall lägga i kryddorna i slutet av kokningen...
De sista 5 minuterna "ought to do it" som han säger.
Så när vi nu gör ett försök att brygga vårt första kryddöl så åker våra kryddor med de sista 5 minuterna i koket.
(Och så håller vi tummarna att det blir bra....)
Så jag har ingen personlig erfarenhet av när kryddorna skall i, men tänkte följa rådet i "Radical Brewing" av Randy Mosher.
Han säger att man skall lägga i kryddorna i slutet av kokningen...
De sista 5 minuterna "ought to do it" som han säger.
Så när vi nu gör ett försök att brygga vårt första kryddöl så åker våra kryddor med de sista 5 minuterna i koket.
(Och så håller vi tummarna att det blir bra....)
Keep on Brewing....
Hejsan
Betr kryddning/smaksättning av finöl så kan jag påminna mig en tråd
från förra säsongen:
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php? ... =kryddning
Hoppas länken funkar annars så sök själv på forum mha Kryddor osv.
Den kanske har något att tillföra för Vännernas julefröjd?
TRaask
Betr kryddning/smaksättning av finöl så kan jag påminna mig en tråd
från förra säsongen:
http://shbf.eu/bryggaren/viewtopic.php? ... =kryddning
Hoppas länken funkar annars så sök själv på forum mha Kryddor osv.
Den kanske har något att tillföra för Vännernas julefröjd?
TRaask