Problem med bryggprocessen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Hej,

Dethär kommer att bli ett långt inlägg. Jag verkar nämnligen ha problem med min bryggprocess. Mina tre senaste bryggder har alla slutat med ett för högt FG. Jag har bryggt flera bryggder tidigare utan problem.

1. Detta var en stout från ett recept här på Bryggaren (Imperialisten). Första gången blev den perfekt med ett OG på 1090 och ett FG på 1026. Andra gången hamnade OG på 1083 och FG på 1043. Samma ingredienser och samma omständigheter.

2. Denhär bryggden hittade jag på själv.

2.5kg pale ale malt
150g ljus karamell
250g mörk karamell
50g vete
1028 London N jäst

mäskar 90min vid 68 grader

OG=1060, FG=1032.

Det var planerat att det skulle bli ca 6% alkohol. Här tänkte jag att jag kanske hade för mycket karamellmalt. Det hade också varit ganska varmt under jäsningen och jästen var ca 6 månader gammal men förvarad i en "smack pack" i kylskåpet. Jag kände även på mig att jag hade slarvat med syresättningen av vörten efter koket.

3. Med noteringarna ovan bestämde jag mig för att prova igen och vara lite noggrannare denna gång. Nya färska ingredienser. Siktar fortfarande på ca 6% alkohol

2.25kg pale ale malt
0.25kg mörk karamell
1332 Northwest Ale jäst, denna tål lite högre temperatur än den tidigare. Bra tänkte jag eftersom det är sommar.

Mäskar 90 min vid 67 grader

OG=1060, FG=1030.

Nu vet jag inte vad som kan ha gått fel. Det är fortfarande sommar så det är ju ganska varmt. Bryggden började jäsa redan på kvällen samma dag som jag bryggde och jäste bra i ca 3 dagar och slutade sedan tvärt.

Så, om ni har orkat läsa såhär långt så kanske ni har några idéer om vad som kan vara fel eller frågor om sådant jag utelämnat. Jag kanske skall nämna att jag använder en refraktometer för att mäta OG och FG.

Hoppas på massor av svar.
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

En refraktometer kan man normalt sett inte använda för att mäta FG eftersom alkoholen påverkar brytningsindex. Har du provat att mäta FG med en hydrometer? Smakar ölet sött?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Kan man inte mäta FG med refraktometer???? Det har jag trott och bara fått konstiga värden sen jag inskaffade en.

Så hur gör ni då? Använder ni refraktometer till lakningen och sen hydrometer? Jag så lappen i lådan men jag trodde det gick bra tills jag kolsyrat ölen.
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av peter.lithner »

Om du bytt termometer så kan det vara värt att kolla om den mäter fel. Det
verkar inte ovanligt att olika termometrar hamnar +-3 grader fel, och om du
mäskat vid kanske 71 grader så är det ju inte riktigt samma som 68 (redan 68 är
ju dessutom ganska högt om man siktar på hög utjäsning).

Om du har bytt mäskkärl kan det vara värt att fundera på om du kanske har en
större mängd vatten per enhet malt. Det kan ju också ledd till högre FG.

Om du bytt metod för omrörning, så kan det också spela roll. Kanske har du
mätt tempen någonstans där det var ovanligt svalt?

Och som sagt, kolla även hydrometern.

Temperaturen under jäsningen brukar inte (enligt min erfarenhet) påverka
utjäsningen särskilt.

Syresättningen kan ju göra det, men jag tycker snarare att effekten av "dålig"
syresättning brukar vara att jäsningen blir långsam (vilket inte är så dumt
alla gånger). Samma sak med en liten (gammal) jästgiva. Problemet i dessa två
fall är nog snarare den ökade risken för infektion.

Med detta sagt, så vill jag nog påstå att FG 1030 på ett öl med OG 1060 kan
vara ganska OK, åtminstone i en porter-liknande öl. Eller hur? :-). Har du
smakat?

/peter
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Att inte kunna använda en refraktometer till att mäta FG är oerhört intressant. Kan det vara så att allt är bra men jag mäter fel? Jag skall genast mäta med hydrometer istället.

Nu är FG 1013! Ser bättre ut. Tusen tack.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Samma sak här, ölen smakade bra och det finns inte mer sötma än vad som är tänkt.... Ändå hamnade FG på skyhöga värden.

Nästa bryggning är det jag som mäter parallelt. Gillar ju min refraktometer som funkar på ett par droppar oavsett temp.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Problemet är att alla andra ämnen i jäst vört påverkar värdet så det inte stämmer. Det lär kunna gå att räkna om mätvärdena från refraktometern så att det stämmer bättre, ProMash har en funktion för det där man ska ange några parametrar som måste anpassas efter ens egen bryggmetod. Jag har kollat ett antal öl med både hydrometer och refraktometer och försökt hitta rätt parametrar, men det varierar enormt mellan olika öltyper. Så för att det ska vara möjligt att mäta FG med refraktometer krävs nog att man brygger samma öltyp hela tiden, och det gäller väl knappast någon av oss...

/Fredrik
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Nä, hade man bryggt samma recept hela tiden så hade man nog inte behövt mäta mycket...

Jag misstänkte att värdet inte stämmde och funderade på olika sätt att kalibrera förutom men destilerat vatten. Men ölen smakade ju som det skulle så det var ingen hög prioritet, hade ju öl att trösta mig med :-)
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Ja, det har gjort mig lite fundersam, ölet smakar ju bra och känslan efter några stycken borde ha fått mig att misstänka mätfel :lol:
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

roland63 skrev:Ja, det har gjort mig lite fundersam, ölet smakar ju bra och känslan efter några stycken borde ha fått mig att misstänka mätfel :lol:
Jo efter några stycken... så smakar de ju bättre och går lättare ner :-)

En refraktometer kan tyvärr bara visa på sockermängd i ojäst vört, det handlar om molekylerna i sockrets brytningvinkel i förhållande till vattnet. Alkohol och andra partiklar påverkar detta, så själv hade jag inte vågat lita på ProMash och en "trollformel" i detta fall - det är tyvärr för mycket annat som påverkar.

Visst hade det varit perfekt att kunna mäta FG, men en refratometer är inte dålig för det - en enda droppa vört och man kan enkelt avläsa sitt OG.
Blev själv helt såld på refraktometerns förträfflighet då jag var hemma hos redaktör Bosse och "jästt"brygde. Att slippa temperaturkompensera under bryggning är helt perfekt, man mäter ju vid flera tillfällen då - under jäsningen är ju temperaturen mer stabil och det räcker med ett fåtal gånger.
Samt som någon annan skrev; ....det blir vad det blir, det är liksom nu ändå försent i detta stadium.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Skriv svar