Inkokningsapparat på Lidl för 600 spänn!!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

per-johan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av per-johan »

Jag blev lite intresserad av slangpumpen som det länkades till i ett tidigare inlägg. Visst var det en artikel om en sån i Hembryggaren för ett tag(!?) sedan? Jag har bara en vag aning om det...

Någon som har ett klarare minne än jag, månne?
StenD
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av StenD »

Fredrik Almgren skrev:Jag tänkte bara lägga mig i och berätta att vi har ett rims-verk som
också är baserat på en inkokningsapparat. Jag har dock ingen aning
om vilket märke vår är.

Första gången vi bryggde märkte vi att allt gick bra ända fram till kokningen
då termostaten stängde av, trots att vi ställt den på "entsaften". Vi kunde
kontatera att termostaten bröt vid om kring 101 grader och gick in igen
vid 97-98 grader. Med andra ord lyckades vi inte få något riktigt kok.

Så efter första bryggningen monterade vi i en strömbrytare för att koppla
förbi termostaten och uppnå fullt blås vid kokningen. Då kunde vi i alla
fall få upp den i riktigt kok.

Sedan dess har vi kommit att förstå att nog dessutom finns något
överhettningsskydd som stänger av i alla fall, fast vid lite högre temperatur.

Det kanske är vettigt att den gör det för värmeslingan ligger i alla fall
delvis exponerad under botten. Strålningsvärmen gör att plasten kring
botten på det rostfria kärlet har smält och man har nu insyn till den
rödglödgade värmeslingan.

Kort sagt skulle vi kunna uttrycka ett par förbättringsförslag på den
där apparaten för att funka för vörtkok. En lösning kan ju vara att
bara mäska och laka i den och sedan koka i en annan mackapär.
Såna här burkar med termostater i får väl nästan betraktas som individer så man får kolla upp hur dom funkar, sedan kan man väl "förbättra" en sådan här sak om man vill med såg, borr och svets. Komplettera med tex en bättre regulator osv..
Pengamässigt är nog den här burken svårslagen om man skulle bygga något själv från grunden.
köpeöl änsålänge, men sen !!
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Låter faligt att man skall se in i vermespiralerna.

Den jah har är mer som en platta som platan sticker in i botten av kärlet.

Lidels har jag inte öppnat och tittal efter.

Kan man inte såtta en plåt runt i stället för plast?

Det gäller ju att inte isolera mer än själva kärlet så det blir bra luftväxling under.

Jag har en sådan här för att reglera temperaturen
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/w ... uctid=8108

Nu var termostaten på Lidels förvånandsvärt bra Mistänker att det är ett måndagsexenplar ( den vart för bra än avsett ).
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av peter.lithner »

Hej

Har nu testat att både mäska och koka i ”lidl-pannan”. Slutsatsen är att den fungerar klockrent som mäskkärl. Som kokkärl fungerar den... inte. Alls. Det i tråden tidgare nämnda överhettningsskyddet förhindrade minsta lilla tendens till rullande kok. Överhettningsskyddet gör så att strömmen bryts när vörten ligger runt 100 grader, tills dess pannan anser att den är kall nog. Det gör den inte förrän vid kanske 95 grader.  Alltså, om det inte går att göra något åt detta, så duger den inte för kokning.

Hälsningar,

/peter, lerum
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Det går tydligan att göra något åt termostaten och överhettningsskyddet. Följ den här diskussionen på Humlegården, två inlägg av Klosterbier:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1834

Vill bara varna för att man måste veta vad man gör när man pillar med såna här saker.

EDIT: Läste Klosterbiers inlägg litet noggrannare. Egentligen behöver man inte göra något åt termostaten, det är överkurs. Det räcker att flytta överhettningsskyddet litet längre bort från hettan.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

Jag införskaffade mig en sån där idag, finns 2-3st kvar på lidl på ångpannegatan i göteborg. Får bara se om det går att få den att koka vörten också utan att den smälter ihop.
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hej

Som jag nämnde så funkar det inte att koka vört utan modifieringar. Som tur var försåg tio Pepe mig med just den modifiering som behövdes via följande länk: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1834

Som detaljering till ovan nämnda procedur så använde jag de befintliga buntbanden till att fästa överhettningssensorn på andra sidan av den sensor som ligger fastsatt mot plattans undersida (man hajjar när man skruvat isär grejen). Innan ändringen satt den närmare plattan på dess ovansida. Möjligen var detta lite snålt (jag kanske borde flyttat den längre bort från plattan), för överhettningsskyddet slog faktiskt till vid ett tillfälle när vörten just hade kommit till kokning och jag ännu inte lyft av locket (nära överkokning!). Resten av koket (utan lock) gick bra.

Vidare borrade jag ett antal hål i plasten som kokkärlet vilar på. Tillräckligt många och stora för att få lite luftcirkulation tänkte jag, men tillräckligt små och få för att inte äventyra konstruktionens hållbarhet för mycket... Plasten blir knappt varm, så jag tror inte det finns någon smältrisk. I alla fall inte så länge det finns något i vätskeform kvar i kärlet.

En ytterligare modifiering jag gjort var att isolera kärlet med ett lager fiberull som jag håller på plats med metallnät. Utanför ullen har jag satt ett liggunderlag, för att slippa kliJ. Det blev ganska sött.  Det blir nog dessutom en riktigt bra mäskpanna med denna isolering.

Med ovan nämnda modifieringar utförda kan jag nu koka 10-12 liter vört ganska rullande utan att överhettningsskyddet slår till. Har inte testat med större volym, eftersom jag inte orkade brygga på riktigt och det maltextrakt jag hade liggande räckte till 10 liter vid 1060. 1060 var dessutom den SG vid vilket överhettningsskyddet förbjöd mig att koka 10 liter vört innan moddningar J så det verkar funka i alla fall så långt.

Jo en sak till... jag fick naturligtvis byta den befintliga plastkranen mot en lite kraftigare metall-dito, men det var ju lätt gjort. Diameter på hålet är R10.

3 stycken såna här grejer så har man lakvattenpanna, mäskpanna och kokkärl... 1800 spänn. Ja, kanske?

/peter
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

Klosterbier skrev ett inlägg till där han säger att det nog ändå var termostaten som slog ifrån och inte överhettningsskyddet.

Varför måste man byta plastkranen? Smälter den? Vad rekommenderas istället? Den här kanske: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=23486910

Och den överblivna plastkranen kanske man kan återanvända i en jäshink?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hej

Enligt mina iofs ganska ovetenskapliga men ändå rätt metodiska tester så påverkade flytten av överhettningsskyddet situationen till det positiva, utan tvekan. Innan modifiering bröts strömmen automatiskt innan tendens till kokning. Efter modifiering kokar det glatt.

Kranen ville jag byta eftersom det inte går att reglera öppningsgraden. Dessutom försöker jag minimera antalet plastpryttlar. Den kranen du länkade till funkar nog bra (det gör orginalkranen säkert också, men eftersom jag tänkte mäska i min så vill jag ha bättre kontroll av utflödet). Tänk bara på att du kan behöva någon form av (värmebeständing) packning.

/peter
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Denna inkokningsapparat är troligen den absolut sämsta manick som passerat min tröskel. Jag testvärmde 5 liter vatten i den för att kalibrera temperaturerna. Jag ställde in apparaten på 50 grader och när termostaten slog ifrån så var vattnet 85 grader varmt. Vid inställningen 70 grader så kokar vattnet. Möjligen - men inte troligen - så lyckades jag peta till något vitalt när jag flyttade på överhettningsskyddet.
Förutom en dålig termostat så är emaljeringen av grytan under all kritik. Jag lät lite vatten stå i apparaten över natten, vilket resulterade i att det kröp fram några små rostfläckar i botten.
Sammanfattningsvis så är termostat och gryta inget att ha. Då återstår värmeelementet på 1,8 kW vilket verkar vara helt ok, men 600 spänn är lite i överkant för den enda användbara delen.

/LG
StenD
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av StenD »

jag testade på en av mina.
5liter 50grader -> 59grader
5liter 70grader -> 78grader

sen kan man ju tänka sig att mera vatten skulle ge ett annat resultat

jag skall inte låta vatten stå kvar i min då.
peter.lithner
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hej Lars

Lustigt att du har såna problem med termostaten. Min funkar perfekt förutom
att den har en liten transient vid temperatursteg (om jag t.ex. sätter
termostaten på 70 grader så spikar den på runt 80 för att sedan falla tillbaka
till ~70, men jag gissar att detta är svårt att undvika).

Jag har i och för sig inte mätt med så små volymer som 5 liter, eftersom jag
tycker det är lite irrelevant. Det blir ju knappt en bottenfylla, och jag
brygger dessutom väldigt sällan med så lite vatten.

Emaljen är nog rätt kass, men efter att ha glömt vatten i 3-4 dagar i min så
har jag inga rostgenomslag. Mitt vatten kanske är lite mindre elakt.

Jag har däremot lyckats repa och skada emaljen när jag satte in en falskbotten
av metall, och jag håller med om att den verkar bräcklig.

Den får hålla så länge den håller, men så länge den gör det kommer jag gilla
den (och som sagt, med lite isolering runt och ett grönt liggunderlag som
ytterskikt så blev den väldigt söt).

/peter, lerum
StenD
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av StenD »

såg idag då jag var på lidl i jakobsberg att dom hade en kvar och att den var prissänkt med 100:-
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Malmö, Sallerupsvägen hadde häromdan 3 st också. Dom hadde över huvud taget mäldigt mycket av gamla erbjudanden som är slut sedan länge på andra ställen i stan.
Skriv svar