Hej, Jag undrar hur känslig jäst är för temperatur. Varje jäst har ju ett specificerat temperaturintervall men om man hamnar utanför detta med några grader, vad händer då? Tvärdör jästen eller jäser den bara sämre? Om temperaturen hamnar inom intervallet igen, vad händer då? Startar jäsningen igen eller är det kört?
Jag frågar därför att min senaste bryggd inte ville jäsa ut ordentligt och jag misstänker att temperaturen har varit några grader för hög.
/Roland
Jäst och temperatur
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Går man under det rekommenderade temperaturintervallet brukar jäsningen komma igång dåligt och jästen kan ha svårt att jäsa ut ölet. Kommer man ovanför intervallet går jäsningen oftast bara bättre men risken finns att det bildas mer bismaker än jästen normalt producerar.
För hög temperatur ska normalt inte orsaka dålig utjäsning, om inte extreme temperaturer (över 30 grader) har uppnåtts.
För hög temperatur ska normalt inte orsaka dålig utjäsning, om inte extreme temperaturer (över 30 grader) har uppnåtts.