Kolla danskarnas receptservice på nätet

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kolla danskarnas receptservice på nätet

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

kolla in länken http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Det är danskarnas receptdatabas med en egen kalylatorfunktion inbyggd. Bland annat kan man ändra en rad variabler, bland annat bryggvolym så räknar beercalc om receptet till din egen volym. Som jag förstår det kan alla aktiva lägga upp sina recept här och få feedback i form av kommentarer och liknande. Dessutom verkar det kopplat till tävlingar och så.
malt är gott
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Satt och klickade runt ett tag på den sidan. Verkligen imponerande. Väl värt att spara den länken.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Wow. En toppensida för en lagom vetgirig nybörjare som mig själv.
baron bosse
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av baron bosse »

Den var bra, jag har börjat skriva på en sida med samma funktion men inte kommit så långt än. Kanske lika bra att registrera sig på danskarnas sida istället...
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kolla danskarnas receptservice pånätet

Inlägg av Anders Boström »

Beercalc som verktyg är trevligt, men recpten är otroligt spretiga.
MEN - ta recepten med en nypa salt!
Det finns ingen som helst koll på att recepten är vettiga och många är av typen "mitt första egna recept som jag knappt bryggt en enda gång".
Står det ex. Stout så kan receptet i själva verket mycket väl vara mer likt en "Belgisk klosteröl" :-

För en nybörjare som vill leta recept är SHBFs receptsamling betydligt bättre! ( http://shbf.eu/index.php/recept )
Om man däremot är ute efter ett verktyg för att skapa/dokumentera egna recept, så är beercalc ett av alternativen.

mvh/anders

firelight skrev:
Wow. En toppensida för en lagom vetgirig nybörjare som mig själv.

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

håller givetvis med Anders... Ta recepten med en rejäl nypa salt. Sedan går det, vad jag kunnat se i alla fall, inte heller att sortera recepten efter kategorier och det gör det svårt att leta. Man kan inte heller se hur andra bedömt ölen. De öl som finns i SHBF:s receptdatabas har ju alla vunnit medalj i SM.

Men det är kul att se spretigheten tycker jag. Om man hade kunnat söka på ingredienser t ex skulle man kunna skaffa inspiration om man stött på något udda man vill ha i sin öl. Eller helt enkelt knappa in vad man har i förrådet för att få förslag på vad man kan göra. Denna funktion finns för övrigt i programmet Beer Alchemy. Fungerar visserligen bara på macintosh, men det är ett trevligt och bra program i stora drag, även om det finns ett par små hakar.
malt är gott
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Jo, SHBFs receptdatabas är sedan tidigare bookmarkad :)
Dock noterade jag nyss att den har vissa MySQL-problem...
Skriv svar