Lakning. Gör man så här? Lite anndra ny börjar frågor.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Lakning. Gör man så här? Lite anndra ny börjar frågor.

Inlägg av Heretic »

Vi säjer att 3 kg malt gör 12 L öl (eller?). När man ska laka, behöver man helatiden hälla på vatten, eller kan man värma upp lite vatten (74 C) i en 2 liters kasturll och hälla över det i mäskkärlet när det har runnit 2 liter till ett annat kärl från mäskkärlet (fylla på)? Så när det har runnit 12 liter vört från mäskkärlet till ett annat kärl så har man fyllt på 12 liter lakvatten (74 C) i mäskkärlet. Kan jag också fortsätta värma mäskkärlet när jag lakar och hälla over kallt vatten? Hur mycket lakvatten ska jag ha?

om man ska gör 12 liter öl så börjar man att värma upp 5 liter kalt kranvatten till 76 C i ett mäskkär som rymmer t.ex. ca 15 liter. När det är 76 C så häller man i 3 kg malt och rör om så det inte blir någora klummpar. Sen vrinder man ner vämne till 65-70 C och låter mäsken stå i 60 (eller 90 min) min, sen är det dags för lakning? Gör man så, blir det bra? jag är lite osäker.

irish moss är det nödvändigt? Ska man koka med lock eller inte?

Jag har tänkt att köpa 100 gram humle. Om man ska göra 12 liter öl, ska man använda hela 100 gram då eller ska man koka det först i 90 min sen 40 gram humle sen 40 gram humle igen när det återstår 20 min av koket. Sen när det återstår 1 min av koket så ska det vara 15 gram humle. Jag har bara tänkt köpa en hulesort.

Vart kan jag köpa glasfalskor för att ha ölet i?
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Tja, 3 kilo malt ger, om man lyckas med lakningen ca 12 liter vört som kan, om man lyckas med jäsningen, ge ett öl med runt 5 volymprocent. Det är rätt viktigt att veta hurdan öl du vill ha för att kunna ge goda råd om humle- och maltval. Om du minskar mängden till kanske 8 liter ryms den rätt lätt i en vanlig 10-litershink, annars behöver du en hink på 15 liter. Ett jäsrör i locket gör att du kan följa jäsningen genom att se hur det pluppar, men man kan också följa jäsningen genom att se skummet överst i ölet. Det fungerar alltså utmärkt att täcka den jäsande vörten med gladpack och gummiband, bara gladpacken är hyggligt tät och ovanför vörten. Koldioxiden pyser ut ändå.

Enklaste sättet att mäska är att hälla upp malten i ett stort rymligt kärl med en silanordning som man kan tappa av vörten med. Tänk på att den ska vara krossad. Inte söndermald eller okrossad. Är den söndermald går det inte att laka, är den okrossad löses inget socker ut i vörten. Gammeldags stora kaffekvarnar kan krossa malt på ett bra sätt, men moderna mixrar eller små kaffekvarnar tuggar omedelbart sönder malten för mycket. Så köp helst färdigkrossad malt om du inte har en bra kvarn.

Man mäskar in genom att hälla över varmt vatten, 73-76°C kan vara rätt bra, för en nybörjare är det klokt att satsa på en enkelinfusion, att sikta på 67°C. Eftersom du inte mäskat innan vet du inte hur mycket värme som ditt mäskkärl slukar. Är det en rostfri tunna tar metallen en del av värmen, är det plast försvinner mindre. Så häll inte på allt vatten från början, då hamnar du lätt för högt i temperatur. Om mäskkärlet är välisolerat håller det temperaturen rätt väl. Det räcker i princip med ett par filtar som isolering, även om dessa kan behöva tvättas sedan. Liggunderlag är lätta att klippa till, andra kör med kylväskor i gjuten plast som lakkärl.

Flaskor kan man köpa i vilken butik som helst. Antingen dricker man upp det som är i, eller så köper man en tomback med urdruckna flaskor. Visserligen får man diska dem, men alla andra alternativ är MYCKET dyrare. Om du har en krog i närheten kan det hända att de hanterar engångsflaskor de kan skänka dej, om du ber snällt. Kolla bara så att de går att kapsylera enkelt i så fall.
malt är gott
Skriv svar