Lösa upp kalk i ångpanna

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Perry
Torrhumlare
Torrhumlare

Lösa upp kalk i ångpanna

Inlägg av Perry »

Hej på er

Jag har förstått att det finns en del duktiga kemister i klubben och jag har en fråga till er.

Vi använder en ångpanna i vårt bryggverk och vi har hitintills fyllt den med vanligt komunalvatten. Nu har jag fått tillgång till avhärdat vatten så jag tänkte rensa pannan och börja använda det vattnet istället. Problemet är att det är ganska mycket kalkavlagringar i pannan, så frågan är alltså, vilken syra är bäst att lösa upp kalken i pannan? Jag har inbillat mig att citronsyra skall vara effektivast men kan mycket väl ha fel på den punkten.

/perry
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Ättiksyra är en kraftigare och billigare syra.
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Du skall inte använda rent avhärdat vatten. Däremot blanda i lämpliga propotioner med ditt normala vatten och tillsätta lite av diverse salter för att få önskat vatten för dem stilen du tänket brygga.

det är nog så du tänkt dig men läser man inlägget kan man tro du bara skall använda det avhärdade vattnet inget annat.
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

Vad är det för typ av avhärdning du får.
Om det är saltavhärdning så förlorar du calsium (som behövs för bryggning) och får natrium istället.
Korbonaterna (som man vill få bort i bryggningen) blir kvar.

DVS saltavhärdat vatten är inte bra (bättre) för bryggning.

Om syftet var att inte få avlagringar i pannan så funkar det förstås.
Karbonaterna fäller inte ut tillsammans med natriumet.

Eller var det avjoniserat vatten (dest vatten) du menade?
Då får man tillsätta lite enl Goerans inlägg.

/Kjell
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Perry »

Hej

Ånpannans vatten är bara till för att skapa ånga som används till att värma upp bryggden. Det är alltså inte bryggvatten som menas.

I ångpannan värms vattnet upp till ånga och kvar blir föroreningar som lagras upp i ångpannan.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Murare brukar använda saltsyra för att avlägsna kalkbeläggningar vid putsnings- och murningsarbete. 1 liter kostar så där en 40 spänn, rätt billigt... Tänk bara på att hälla den koncentrerade syran i vatten för spädning, inte tvärt om, då fräser det till rejält. Handskar och allmän försiktighet tillrådes såklart, men det är inte en jättefarlig syra. Annars funkar väl typ sanitetsrent eller så? Har jag framgångsrikt tagit bort ölsten med ur bryggkärlet. Skölj bara noga sedan...

Vad är det för ångpanna ni använder?
malt är gott
Skriv svar