Jag kommer eventuellt atr göra en rejäl laddning med öl framöver och vill kunna flytta/förvara ölen på ett smidigt sätt.
Jag går och lurar lite på att återanvända ett 200 liters oljefat.
Men dessa brukar ju ha innehållit olja eller lösningsmedel.
Har någon erfarenheter av detta?
Går det att skölja ur ett sådant fat eller är det omöjligt att komma undan rester av vad som tidigare fanns i fatet?
Annars går det ju och tappa 200 liter på flaska men det kommer att ta minst en dags arbete tror jag.
Ger oljefat bismak
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ger oljefat bismak
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Oljefat är gjorda av vanlig järnplåt, alltså inte rostfritt. Minsta skrap på lacken på insidan och ölet kommer att få blodsmak av järnet i fatet. Färdig öl har ett ganska lågt pH, typ runt 4, och det är mycket aggresivt mot järn, så räkna med oxidation. Dessutom räcker det med promillen med fett i ölet så har du praktiskt taget inget skum. Jag tror alltså att man inte ska använda oljefat... I varje fall inte om de inte är i rostfritt.
Sist jag var på COOP-forum i Burlöv hade de samma 100-liters regnvattentunnor som jag har och jäser i. Har inte upplevt problem med bismak på något sätt av dessa mycket billiga tunnor. De har fungerande kran och lock till. Jag får dessutom in min tunna i min ena kyl, men den är ganska rymlig.
Sist jag var på COOP-forum i Burlöv hade de samma 100-liters regnvattentunnor som jag har och jäser i. Har inte upplevt problem med bismak på något sätt av dessa mycket billiga tunnor. De har fungerande kran och lock till. Jag får dessutom in min tunna i min ena kyl, men den är ganska rymlig.
malt är gott
Plasttunnor är också bra förståss.
Min tanke var att det skulle vara något som i nödfall gick att flytta.
Ett oljefat går att rulla, men som du säger dom görs aldrig i rostfritt.
Plasttunnor skulle jag inte ens våga flytta.
Funderar lite på att göra ett nytt lakningskärl som är lagom anpassat för att dumpa en 25kilos maltsäck i. Då skulle man kunna få till en livstidsförbrukning av barleywine och starka belgare
Har gått och sneglat på vattentunnorna innan, men man får nog fundera på hur tjock plasten är egentligen.
Vi får se vart det slutar.
Min tanke var att det skulle vara något som i nödfall gick att flytta.
Ett oljefat går att rulla, men som du säger dom görs aldrig i rostfritt.
Plasttunnor skulle jag inte ens våga flytta.
Funderar lite på att göra ett nytt lakningskärl som är lagom anpassat för att dumpa en 25kilos maltsäck i. Då skulle man kunna få till en livstidsförbrukning av barleywine och starka belgare
Har gått och sneglat på vattentunnorna innan, men man får nog fundera på hur tjock plasten är egentligen.
Vi får se vart det slutar.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Plasten i den tunna jag jäser i är ca 2 mm tjock plus att botten och övre kanten är förstärkt av rätt rejäla tvärgående gjutna ribbor. Jag och min son har lyft en tunna med lätt 60 liter i in i kylen, det gick utmärkt. Om man är flera går det säkert att lyfta en tunna med ca 85 liter i. Men med 90 liter i skvimpar det säkerligen över för lätt. Men jag vill helst undvika att flytta öl i onödan... Tunnan rymmer lite mer än 100 liter, men det är en god idé att ha åtminstone 15 cm marginal för jäsningsskum och då blir det bara typ 85-88 liter.
Visst, jag har inte heller fyllt en sån tunna med barleywine, men det går ju också att jäsa en halvfull tunna...
De satser jag bryggt när jag bryggt stort har landat på runt 20 kilo malt, det blir massor av öl ändå...
Ska man förvara ölet längre tid är fat det enda som kan rekommenderas. De tål tryck och har övertryckssäkring. I en sån här plasttunna är risken för stor att man får problem med inträngande luft och som följd oxidationsskada.
Visst, jag har inte heller fyllt en sån tunna med barleywine, men det går ju också att jäsa en halvfull tunna...
De satser jag bryggt när jag bryggt stort har landat på runt 20 kilo malt, det blir massor av öl ändå...
Ska man förvara ölet längre tid är fat det enda som kan rekommenderas. De tål tryck och har övertryckssäkring. I en sån här plasttunna är risken för stor att man får problem med inträngande luft och som följd oxidationsskada.
malt är gott