Vad är det jag skall vänta på?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Vad är det jag skall vänta på?

Inlägg av Lundholm »

Efter att ha gått bryggkursen så har jag nu bryggt min första egna öl, en porter efter recept på shbf.se.

Både primärjäst och sekundärjäst. Tappat över det i corneliusfat och kolsyrat. Och sen skulle det lagras.... jag kunde hålla mig i tre dar.

Så min fråga, vad är det som förväntas hända med portern i lagringen? Jag finner inga bismaker eller någont annat? Har provat FLERA glas.

Eller är det bara så att jag är stolt och därför oförmögen att smaka vad som skall lagras bort.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jag är ett blåbär.. men i mitt fall har det snarare varit så att smaker lagrats fram och ihop och inte bort.. Och smakar det gott så hade jag druckit. Men jag försöker hålla mig lite och se hur ölen utvecklas över tid.

Humlen har dock lungnat ner sig lite med lagring i mina öl.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Att dricka behöver jag inte uppmanas till :-)

Men det är klok det du säger, man brygger ju för att få en god öl och upplever man det så, så är ju målet uppnått.

Har gått och trott att Porter skulle smaka konstigt efter allt jag läst på forumet om just lagring.
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Portern jag bryggde (lades på fat vid årsskiftet) tyckte jag var helt ok redan efter ca 2 veckor. Men det berodde mer på suget än på att den faktiskt var bra. Nu när det gått 4,5 månad sen den kom på fat är det stor skillnad!

Fler smaker har kommit fram, den är betydligt mer balanserad och upplevs därmed som något fylligare. Försök att låta den vara!

Det är mitt tips :)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Porter är ju faktiskt ett öl som med tur kan sparas i flera år och bara bli bättre. Har smakat sju åtta år gammal porter som varit fantastisk. Brygg annat öl så länge, och dra dej inte för att köpa en flarra mariestads porter eller nån engelsk eller amerikansk så du får något att jämföra med. Carnegie porter smakade i alla fall i 2007 års version bedrövligt i min gom, synd, för det var en gång i tiden en personlig favorit. Numera en opersonlig ickepersonlighet, trist som ett hemindredningsprogram på tv4...
malt är gott
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Det blev bara fyra flaskor som klarade sig förbi min provsmakning ur fatet. Dom står nu gömda längst bak i kylen. Men har byggt en omgång till av detta receptet, inne sluttampen på sekundär nu.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Lundholm skrev:Det blev bara fyra flaskor som klarade sig förbi min provsmakning ur fatet. Dom står nu gömda längst bak i kylen. Men har byggt en omgång till av detta receptet, inne sluttampen på sekundär nu.
Hej

Grattis.

Då är du som vi alla andra, det kommer aldrig att ändras. Det bästa det är att alltid ha en 2-3 oika öl på gång hela tiden.

När jag började med det så blev oftast mina öl bättre eller i bland sämre.

Mwed lagring så kommer olika saker fram, en del som absolut skall vara med i ett öl, en del som absolut inte skall det.

Bo
Skriv svar