Dags för sekundärjäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Dags för sekundärjäsning?

Inlägg av Lundholm »

Alla kloka bryggare...

I många recept står det hur många dagar primärjäsning och sekundärjäsning. I många inlägg kan man läsa att det nog är ok att hoppa över sekundärjäsningen helt.

Min fråga är enkel, när är det dags att tappa om till sekundärjäsning? Finns där några tecken man kan gå efter? Eller kanske några handfasta grundregler?

Misstänker att man kan kolla aktiviteten i vattenlåset, men har märkt att olika recept jäser olika. På jäsning nu har jag en veteöl som har bubblat i ganska jämn men lugn takt och en Pale Ale som började våldsamt för att nu efter vecka så håller den samma takt som Witen.

Den egentliga anledningen är att APAn skall få lite torrhumling i sekundären.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Det bästa är att mäta hur mycket det jäst ut.
När det är i närheten, 1-2 Öchsle, av vad man beräknat det till kan man tappa om till sekundärjäsningen. För mig brukar det sjunka ett par Öchslegrader till i sekundärjäsningen.

Dessutom bör det i princip ha slutat pluppa ur jäsröret om man använder sådant. (dvs endast någon enstaka i minuten)
Härliga tider, strålande tider :)
johnsk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johnsk »

en relaterad fråga jag kan lägga i samma tråd kanske: är ölet i princip klart, vad händer under sekundärjäsningen? jag antar det är okej att smaka ölet efter första jäsningen?
Användarens profilbild
cmbellman
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av cmbellman »

Ölet jäser kanske som Kenneth skriver nån grad till under sekundären men mest är den nog till för att ölet ska hinna klarna så du kan tappa på fat eller flaska utan massa "bös".

Jag smakar alltid på ölet efter primären. Och efter sekundären med för den delen. Bli inte för besviken om det inte smakar som du tänkt dig dock. Det kan förändras rätt mycket efter sekundär, och lite lagring.
Hej kära själ! Fukta din aska!
johnsk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johnsk »

cmbellman skrev:Ölet jäser kanske som Kenneth skriver nån grad till under sekundären men mest är den nog till för att ölet ska hinna klarna så du kan tappa på fat eller flaska utan massa "bös".

Jag smakar alltid på ölet efter primären. Och efter sekundären med för den delen. Bli inte för besviken om det inte smakar som du tänkt dig dock. Det kan förändras rätt mycket efter sekundär, och lite lagring.
Okej. en OT, om ölen efter primär. små vita klumpar på ytan och brun gegga efter skummet, är det normalt?
Användarens profilbild
cmbellman
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av cmbellman »

Brun gegga efter skummet - om du menar på insidan av hinkväggarna ovanför ytan så är det helt normalt.

Vita klumpar på ytan, det beror väl på hur mycket och hur de ser ut. Men små vita prickar har jag sett ibland. De har aldrig påverkat smaken. Se till att inte slanga över dem till sekundären bara.

Nån annan mer erfaren bryggare kan säkert förklara vad de vita prickarna är också :)
johnsk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johnsk »

Ja det vore såklart kul att veta vad det är. jag undrar nu om det är ok att öppna locket under sekundärjäsnigen, för det ska jäsa i jäshink med jäsrör visst?
Användarens profilbild
cmbellman
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av cmbellman »

Öppna inte locket i onödan. När jag tror att ölen är redo för buteljering gläntar jag försiktigt på locket och tittar hur vätskan ser ut, är den för grumlig pytsar jag i lite gelatin och väntar en eller två dar så ölet blir genomsynligt. Ser det fint och klart ut så slangar jag försiktigt över till ny steril hink och primar och buteljerar. I samma veva (innan primingen förstås) mäter jag FG.
Skriv svar