Hållbarhet på fat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Hållbarhet på fat

Inlägg av uffe_i_falköping »

Jag har så smått fastnat för att tappa på fat istället för flaska men eftersom min konsumtion inte riktigt motsvarar 18 liters fat eller knappt nio liters fat så undrar jag hur länge står sig t.ex. en Ordinary Bitter eller något liknande när man väl börjar dricka ur fatet? Är det skillnad mellan lager och ale? Hur lätt/svårt är det att tappa över de sista litrarna på flaskor?
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Det finns säkert massor med åsikter om detta. Men jag tycker att hållbarheten på fat är väldigt god. Det håller åtminstone ett par månader utan problem (från det att du börjat dricka) och vill du sen hälla över på flaska så gör du detta med en beergun på ett smidigt sätt.

Prövade själv idag att tappa över en porter från fat till flaska. Själva omtappningen tar ca 30 sekunder/flaska så det måste ses som godkänt :)

Jag hade själv inte bryggt så ofta som jag gör om jag inte haft tillgång till fat. Det är perfekt att kunna fylla kanske en back med flaskor och sen ha resten på fat :)

Dock brukar jag bjuda hem folk med jämna mellanrum och då går det ju åt lite mer. Men portern i fråga har jag smuttat på sen mitten/slutet på januari och den blir fortfarande bara bättre! Så jag måste nog säga att hållbarheten är god.
Beauty is in the eye of the beer holder!
Nicke
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Nicke »

Jag sticker in en uppföljningsfråga:

Som amatör i ämnet har jag flertalet gånger reagerat på att man talar om fatens hållbarhet från det att man börjar dricka från det. Hur kommer det sig?

Personligen så har jag svårt att se att ölet skall påverkas av att man börjar tappa från fatet, förutsatt att det står under samma förhållanden hela tiden. eller?

/Nicke
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Hållbarhetpå fat

Inlägg av Anders Boström »

Nicke skrev:
Som amatör i ämnet har jag flertalet gånger reagerat på att man talar
om fatens hållbarhet från det att man börjar dricka från det. Hur
kommer det sig?
Personligen så har jag svårt att se att ölet skall påverkas av att man
börjar tappa från fatet, förutsatt att det står under samma
förhållanden hela tiden. eller?
/Nicke
I teorin är det säkert så.
Men i praktiken så tillför man bakterier m.m. varje gång man kopplar in
fatet, och står det inkopplat så finns det allehanda saker i slangar och
kranar.
Håller man anäggningen hyfsat ren och kör igenom med rensvätska då och
då, så har man god hållbarhet - hade man kunna hålla anläggningen steril
så hade hanteringen inte alls påverkat hållbarheten :-)
mvh/anders
uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av uffe_i_falköping »

Vad är rensvätska? Bara rent vatten eller jodofor eller något annat.
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Ja, t.ex. :)

Inlägg av Andrenalin »

Jag brukar ta jodofor och vatten i ett fat, trycka i kolsyra och köra igenom slangarna. Sen får det sitta i 15 minuter typ.

Sen kör jag kokande vatten genom allting (OBS! Inte länge om man inte har siliconslangar!).
Det kokande vattnet brukar lösa upp "slabbet" och så (inbillar jag mig ;) ). Några liter brukar rinna igenom ganska snabbt om man har ett hyfsat kolsyretryck. (Det räcker t.o.m. att bara skaka ett fat med kokande vatten så driver det naturliga trycket ut det.)

Sen är ju inte slangar så dyrt att man inte kan kosta på sig att byta dom någon gång ibland :)
Man brukar ändå vilja justera längden om man ex. kopplar på en veteöl efter en porter då veteölen skummar ihjäl sig annars. (Längre tunn slang löser ju detta problem)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Skriv svar