Förkulturfråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
anton
Satsbryggare
Satsbryggare

Förkulturfråga

Inlägg av anton »

hej jag har precis gjort min första förkultur och så dum som jag är så har jag läst fel på en grej i receptet, jag trodde att när jäsningen kom igång så skulle hela flaskan vara täkt med skum :oops: så när två dagar hade gått skakade jag runt flaskan en aning för att jag trodde att jästen inte hade fått ordenkligt med syre och därför inte kommit igång. men sen när jag läste en gång till fattade jag ju att den visst hade börjat jäsa , men vad jag undrar är kan denna skakningen påverkat förkulturen på något sätt ? mvh anton
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Skakning och kontinuerlig syrasättning av förkulturer är bara bra.
Du får betydligt mycket bättre tillväxt så länge vörten innehåller syre.
Jag har själv en magnetomrörare med kontinuerlig omrörning.
Man ska bara se till att hälla av vätskan för den kommer att ha en del bismaker.
anton
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av anton »

svensson.lu skrev:Man ska bara se till att hälla av vätskan för den kommer att ha en del bismaker.

ok men jag trodde att vätskan var själva förkulturen som man ska använda i vörten ? man ska altså inte spara på vätskan ?

Tack på förhand mvh Anton
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Det där tyckte jag också var lite luddigt förut. Jag hällde ibland i hela rasket (vätska, jästslurry m.m.). Det förstörde inte ölen, men jag tyckte det kändes konstigt när man skulle räkna på OG/FG när man häller i 1,5 liter utjäst vört...

Har sedan insett att man försiktigt häller av i princip all vätska, själv sparar jag bara så lite att jag lätt kan göra slurry mer "flytande" genom att skaka ihop den med lite av vätskan och sen åker den ner i jäshinken :)

Kortfattat; Häll av vätskan försiktigt i vasken, häll ner jästslurry ("geggan") i jäshinken!
Beauty is in the eye of the beer holder!
anton
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av anton »

okey nu är jag med tack så mkt
johnsk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johnsk »

Men så korken ska av, och förkulturen ruska som, så blir den bättre? Så det spelar ingen roll om syre kommer i, varför ska man då ha en kork med jäsrör på?
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

För att skydda mot bakterier och andra vilda djur.

Jag brukar hälla av all vätska i förkulturen och sen ersätta den med ny vört som jag skakar upp jästen i och sen när i jäskaret.
johnsk
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av johnsk »

Intressant. Varför ska det vara så svårt att hitta info som denna på instruktioner för bryggning? Eller har jag bara googlat för dåligt?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det finns så klart en massa info att leta efter, och även att hitta.
Det kan bara var svårt att leta på rätt ställe. :-)

Vad gäller förkultur så finns det en sida om det i BryggarWikin. För frågeställningen om det
där med syre så finns det lite info om det också på BryggarWikin.

Jo - ni är ju alla hjärtligt välkomna att förbättre infon på bryggarwikin. För
att det finns förbättringspotential är helt klart.
My hope is hops
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

svensson.lu skrev:Skakning och kontinuerlig syrasättning av förkulturer är bara bra.
Du får betydligt mycket bättre tillväxt så länge vörten innehåller syre.
Jag har själv en magnetomrörare med kontinuerlig omrörning.
Man ska bara se till att hälla av vätskan för den kommer att ha en del bismaker.
Hej svensson

Det där med att hälla av vätskan där finns det väl en del skolor. Är du säker på att det blir en del bismaker om man inte gör det?. Jag själv försöker alltid att hälla av lite för att jag oxså fått för mej det. Men finns det ordentliga sak kunskaper om det? Jaghar oxså ett flertal gånger hällt i hela kulturen och har inte märkt av några felsmaker senare samt i det färdiga ölet.

Bo
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

anton skrev:okey nu är jag med tack så mkt
Hej

Tänkte bara säja hej till en bryggare inte långt från mina hemtrakter. Jag bor ca 5 mil norrut. Jag har bryggt helmalt sedan 1996.

Bo
Användarens profilbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Micke Granath »

svensson.lu skrev: Man ska bara se till att hälla av vätskan för den kommer att ha en del bismaker.
Hej

Jag har aldrig hält av vörten när jag har tillsatt mina förkulturer och jag brukar tillsätta förkulturen när den jäser som mest. Jag förstår inte varför vörten skulle ge några bismaker?
Micke Granath
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Som flera sagt, det finns flera skolor, den stora skiljelinjen jag funnit efter att i åratal hört olika diskussioner i ämnet går vid ett par intressanta faktorer. Om man gör ett lageröl får man oerhört mycket bättre jästtillväxt och starkare jäst om man rör om under hela förkulturens jäsning (för att tillsätta syre, en oerhört effektiv metod) och om man jäser vid rumstemperatur. Bra om man vill ha mycket och stark jäst, extra bra till en lageröl man vill jäsa vid ganska låg temp. Nackdelen med både syresättning och jäsning vid högre temp är bismak på förkultursölet. Men det är ju en liten mängd smak som späs ut med väldigt mycket vört, så det lär vara få som kan känna den i det färdiga ölet. Men smaka på ölet från en ohumlad förkultur lagerjäst på jästextrakt som jäst i rumstemp. Den har mycket bismaker...
Jäser man samma mängd vört med jäst i kyla, t ex 10°C får man mycket sämre jästtillväxt, men en rensmakande förkultur. Jästen sätter ändå karaktär, men man slipper de här så kallade fenoliska smakerna, typ rök, kryddtoner, plastiga toner och en massa andra i lageröl ganska trista smakerna. Så det optimala är att först göra en högtemperaturförkultur med aktiv omrörning. Sedan, när bryggningen närmar sej, gör man en förkultur till på bottensatsen från den uppodlade kulturen, som får puttra lugnt och fint i ca 10-12 grader. Då har man en jäststam som är inkörd på lagertemp och som är många nog för att snabbt och smärtfritt få bra fart på jäsningen. Det är nämligen så att en högtemperaturjäst förkultur till lager ofta går och lägger sej i vila när man sänker temperaturen - detta kan ge flera veckor längre jästid - har råkat ut rätt ofta för detta, trots det har ölen ofta blivit god av sådan jäsning så...
malt är gott
Skriv svar