Hej Bo!
Klart att du skall göra en förkultur. Det är oerhört viktigt med en rejäl jästgiva för att jäsningen skall komma igång snabbt och säkert. Utgå ifrån torkat, ohumlat, ljust maltextrakt. Tag en dl och blanda med 5 dl kallt vatten, koka upp och låt koka i 20 minuter. Se upp för överkokning när vörten börjar närma sig 100°C. Kyl sedan vörten under lock i ett bad med kallt vatten. Blanda sedan den kylda vörten med jästen i en desificerad E-kolv, PET-flaska eller liknande. Syresätt vört/jäst-blandningen genom skakning i 2 minuter. Tänk på att korken skall vara desificerad den också. En bomullstofs kan sedan användas i mynningen för att täppa till för ovälkomna gäster. Efter några dagar har du en betydligt större och aktiv jästmängd att tillsätta till din brygd.
Totte Hannerfeldt.
----------------------------
Hej alla bryggare!
Efter en total datorkrach så har jag nu Win 98, Explorer 5 samt Outlook 5.. Krångel med installationen av modem. Men nu är jag ute i "rymden" igen. Har saknat inläggen från bryggaren. Har min semester i Juli, hade tänkt brygga mej en bitter. Köpte mej en ölsats på 3,15 kg. Brygger till 90% helmalt, men tänkte denna gång ta det lite enklare. Kommer inte att bry mej om beskrivning om hur att göra. Hälla 23 l kallt vatten i hinken Burr! Kommer givetvis att koka satsen samt att tillsätta en liten delmäsk av kara malt samt smak och aromhumle. ( Cascade = min favorit )
Nu är det så att jag kommer att använda den torrjästen som är med i satsen. Jästen heter Nottingham. ( Danstar ) gjord av Lallemand. Någon som vet något om den jästen ? Tillsammans med jästen är det en påse som det står Pilsner Enzyme. Den skall tillsättas med jästen. Vad kan det vara för något? Skall jag skippa enzymet ?
Nu till den verkliga frågan. Skall jag göra en förkultur på torrjästen ? Och i så fall hur gör jag ?
Trevlig brygghälsning
Bo
_________________________________________s_p_r_a_y_
Här börjar Internet!
Skaffa gratis e-mail och gratis Internet på http://www.spray.se
Torrj
Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
Hoppa till
- Föreningen SHBF
- ↳ Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc
- ↳ SM 2023
- ↳ Tidigare SM
- ↳ SM 2020
- ↳ SM 2019
- ↳ SM 2018
- ↳ SM 2017
- ↳ SM 2016
- ↳ SM 2015