Nybörjarfrågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nybörjarfrågor

Inlägg av Jonte »

Har läste en del här på forumet och blivit väldigt sugen på att testa att brygga öl. Ölsatser verkar ju inte vara nåt att ha, så jag tänkte börja med extraktbryggning. Tänkte börja med någon form av Pale Ale eller Bitter.
Har ingen som helst utrustning så jag ska försöka hitta en stor kastrul och två jäshinkar i Göteborg, samt få ihop lite tomflaskor. Resten tänkte jag köpa från Humlegården.

Har lite frågor:

- Tips på bra utrustning?

- Något bra och enkelt recept på en liten sats Ale, ungefär 5-10 liter? Kan man bara "skala ner" andra recept? Vill inte brygga så mycket i början. Risk för att misslyckas och för att jag har begränsat med utrymme.

- Kan man jäsa samt sekundärjäsa i en vanlig jäshink på typ 30 liter även om man bara ska jäsa en liten sats?

- Finns det kapsyleringsapparater som klarar både 0,33 och 0,5 flaskor?

- Kan Wyeast Brewers Choice Activator jäst användas direkt ner i vörten utan att man behöver göra en förkultur?

Är även tacksam för alla andra tips och råd.
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

- Något bra och enkelt recept på en liten sats Ale, ungefär 5-10 liter? Kan man bara "skala ner" andra recept? Vill inte brygga så mycket i början. Risk för att misslyckas och för att jag har begränsat med utrymme.
Det går utmärkt att skala ned ett recept.
- Kan man jäsa samt sekundärjäsa i en vanlig jäshink på typ 30 liter även om man bara ska jäsa en liten sats?
Ja då. funka fint för mig.
- Kan Wyeast Brewers Choice Activator jäst användas direkt ner i vörten utan att man behöver göra en förkultur?
Det går utmärkt, de är framtagna med detta i åtanke.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Jag har bara bryggt två omgångar öl än så länge, varav den andra står på torrhumling. Men jag kan bidra med mina erfarenheter.

Jag snickrade, med hjälp av http://www.tastybrew.com ihop ett låtsas-APArecept som innehöll
75 gram crystal karamellmalt som jag delmäskade.
knappt 600 gram ljust spraymaltextrakt (DME)
knappt 600 gram mellanmörkt spraymaltextrakt (DME)
Delmäskning tycker jag är ett minimum av ansträngning och (antagligen, har aldrig prövat något annat...) värt besväret.

Koket var på cirka 3 liter vatten och på det fick jag ett OG på ca 1,058.
Jag körde hårt på enbart aromhumle under ett 25-minuterskok. Mycket av humlearomen försvann dock under jäsningen, därför torrhumlar jag den här gången... Jag körde i sammanlagt 90 gram av olika (amerikanska) humlesorter, vid 25, 15, 10 och 5 minuter. Kort koktid ~ mycket humle = ganska oekonomiskt, men ändå.
Grytan jag använde var på ca 4 liter, inga konstigheter med andra ord.
Jag spädde vörten till en totalvolym på knappt 8 liter.

Jästen jag använde var en Wyeast BC Activator. Jag använde ett helt paket som var duktigt svullet till vörten på ca 8 liter. Det gick strålande. Ölen smakar liknande Sierra Nevada Celebration, fast godare (tycker jag).

Jäskärlet jag använde var en hink (livsmedelsgodkänd) av märket Superfos, modell Superflex, som var på 11,4 liter. Den köpte jag hos min lokala färghandlare för 40 bagis. Jag gjorde ett litet hål i den och stoppade ner en steriliserad gummipackning med jäsrör däri. Det gick kanonbra. Jag vet inte hur stora riskerna är med för mycket luft ovanför vörten, men jag tänker försöka avpassa mina jäskärl efter vörtmängden.

Imorgon ska jag tappa min torrhumlade öl på flaskor och har köpt en hävert av pumpmodell från Humlegården. Har inte använt den förut, men jag har bara hört positiva omdömen om den. Och hävertering tycker i alla fall jag är den knepigare delen av själva bryggandet så allt som underlättar är nice.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hej Klabbe,

har precis också köpt Humlegårdens Pumphävert och använde den på söndagkvällen för att tappa min dubbelbock på flaska. Den visade sig vara betydligt bättre som hävert mellan olika fat än mellan fat till flaska, eftersom ölet rinner igenom som förbaskat fort. Det blev en hel del plaskande och spill i samband med tappningen och eftersom jag inte vill ha oxidering kommer jag nog inte använde pumphäverten till detta ändamål något mer!

Tidigare har jag använt en mer traditionell hävert med vred där jag kan styra hur snabbt ölet rinner igenom. Detta är betydligt bättre vid tappning på flaska eftersom jag kan ställa in en sakta takt/rinn utan plask och spill.

Man kanske kan "fixa" det på pumphäverten också, ett vred alltså, men utan det tyckte jag det blev jobbigt att använda den för flasktappning.
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Hoppas att du oxå köpte flaskfyllaren som du kan montera på häverten, det är ett litet rör med en ventil i botten, tror priset var under 50 kr.
Den sluter inte riktigt tätt mot slangen så du bör ta med en slangklämma, eller göra som jag, använda en bit ståltråd.
Har bara testat ett par ggr men spillet har nog bara blivit någon dl.

Salle
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Jag har faktiskt en flaskfyllare, men jag använder den monterad på ett annat kärl som jag fyller med häverten. Känns enklare att hålla koll på att det inte kommer med för mycket av jästkakan i ölen på det viset. Tyvärr innebär det ju också att man måste desinficera betydligt fler grejer, men det ääär ju så roligt...

Jag gjorde förresten en bitter :wink: upptäckt i min första öl som jag buteljerade för tre veckor sedan. Humlesmaken (blommig amerikansk) hade avklingat rejält mycket, jämfört med när den bara varit i flaska en vecka (ofärdig, men vem kan hålla sig när det är den första ölen?). Kan det ha att göra med att jästen fört med sig aromämnen till botten av flaskan, eller är det någon annan ohyggligt komplicerad effekt som gör detta? Jag anar att det kan vara därför som man torrhumlar i ett sekundärt kärl innan buteljering?
Användarens profilbild
Magnus
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av Magnus »

Jonte skrev: - Finns det kapsyleringsapparater som klarar både 0,33 och 0,5 flaskor?
Hade exakt samma fundering när jag började min bryggning för någon månad sedan, svaret är iallafall "Ja."

Bordsmodellerna av kapsyleringsapparat tar båda flasktyperna, eftersom det oftast är ställbar arbetshöjd på dem så kan de även ta 75cl flaskor också. Köpte Duemile kapsyleraren från humlegården, den har dock utgått och ersatts av en ny modell vid namn "FIW", men så vitt jag kan se är de så gott som identiska, och den är rentav billigare.
24h på ett dygn, 24 öl i en låda. Tillfällighet?
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jonte »

Tackar så mycket för svaren. När det gäller bryggningen så tror jag ändå att jag fegar mig lite första gången och kör en ren extraktbryggning. Blir till att beställa lite grejor från Humlegården snart. Räcker det med en typ av maltextrakt, en jästactivator och en eller två sorters humle för att få en hyffsad ale? Det här med hur man mäter alkoholhalten har jag inte riktigt satt mig in i än, men det kanske man inte behöver tänka på så mycket vid sin första provbryggning?

Men det här men jäsningen är nog det jag är mest osäker på. Tycker ni att jag ska dela upp jäsningen i två hinkar eller bara låta ölet ligga längre på primärhinken. Vad är anledningen till att jäsa på ett mindre kärl? Mindre luft i hinken eller?
Användarens profilbild
Magnus
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Återigen samma som för mig när jag började, tänkte då att detdär med OG, FG och alkohol var något jag skulle ta en annan gång men det slutade med att jag studerade även det lite närmre under min första brygd. Så det är ju inga konstigheter med det, finns några trådar i ämnet här på forumet. Det är ju alltid kul att veta ungefär hur starkt man bryggt, plus att det är mycket lättare att kunna se när brygden börjat jäsa klart.

Ang. en eller två hinkar så är det väl lite upp till en själv hur säker man känner sig. på sidan http://www.howtobrew.com/intro.html så rekommenderar man väl att första gångerna avstå från att sekundärjäsa i ett annat kärl, eftersom riskerna överväger fördelarna. Men jag kan säga att jag kastade mig handlöst in i det hela och det gick aldeles strålande. Så kör hårt på magkänslan tycker jag.

Mindre kärl är mycket riktigt för att ha mindre luft, det är vad jag förstår viktigare under sekundärjäsningen om man flyttat över brygden till ett nytt jäskärl. Luft i hinken/kärlet kan få jäsningen att stanna upp, ge bismak och lite annat som man helst undviker. Står jättebra om det på How to brew.
24h på ett dygn, 24 öl i en låda. Tillfällighet?
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Jag använder Greta http://www.pgw.se/catalog/product_info. ... cts_id=626 till både 33- & 50clflaskor. Det känns tydligt att den egentligen är avpassad för 33or, men funkar utmärkt till de större också. De senaste 7-8 åren har jag tappat upp 90% av ölet på 50clflaskor och endast vid ett tillfälle har jag skapat en spricka i halsen. Det är klart onödigt att köpa en bänkmodell.

/LG
Albin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Albin »

Jonte utgå från ett befintligt recept. Då är chansen större att det blir gott.

Sen är det bara bond-förnuft som gäller.. samt en närmast sjuklig städmani..
Decinfesera allt, noga noga så ska du se att allt kommer gå som smort.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Hoppas ingen tar illa upp om jag kapar tråden litet, men den är ju aktiv så jag måste passa på att fråga om erfarenheter av jodofor.
Jag använder jodofor för desinficering av allt möjligt, från jäshink till kapsyler. Och som jag har förstått det så ångar en del jod upp ur lösningen och desinficerar "torra" områden. Nu är det så att jag är lite förkyld och igår när jag tappade upp ölen på flaska så desinficerade jag givetvis en hel del. Eftersom jag är lite snorig, så blir jag ju tvungen att snyta mig rätt ofta och då upptäckte jag igår kväll att det var lite brunaktigt i papperet som jag snutit mig i. Och då började jag undra hur nyttigt det egentligen är med att få i sig jod via luftvägarna. Om det bara har en milt desinficerande effekt kanske det bara är bra (om man försöker undvika bihåleinflammation från förkylningen...), men jag har inte någon lust att få någon förstorad körtel av att ha sniffat för mycket jodofor. Någon som vet något om risker?
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Svar på två frågor: förr fanns det jodlösning för sköljning av hals och näsa vid infektioner, så det är nog inte alls så farligt. Vitsen med jodofor just är att det är väldigt ofarligt för oss människor och vår allmänna miljö runt om oss.

Den där blommigheten som försvann från den där celebrationale liknande ölen är nog inte från humlen utan från jästen. I England gillar man riktigt färsk öl, den kallas real ale och tappas från fat som fått mogna bara ett par veckor efter jäsning. Säkert liknande öl i dina nytappade flaskor, eftersom flaskor oftast "mognar" snabbare eftersom de är så små volymer.

Öl brukar enligt mitt förmenande vara bäst en månad till ett år efter bryggningen beroende på hur starkt man gjort det. Ju starkare öl desto bättre blir det med lagring. Men de allra flesta öl blir bäst eftern någon månads kall lagring, så ha tålamod. Nyjäst öl är gott, men lagrat öl (även om det inte är en lager) är oftast godare...

Kul med denna entusiasm som finns i den här tråden...
malt är gott
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Jonte »

[quote="Karamell-Klabbe"]

Jäskärlet jag använde var en hink (livsmedelsgodkänd) av märket Superfos, modell Superflex, som var på 11,4 liter. Den köpte jag hos min lokala färghandlare för 40 bagis. Jag gjorde ett litet hål i den och stoppade ner en steriliserad gummipackning med jäsrör däri. Det gick kanonbra. Jag vet inte hur stora riskerna är med för mycket luft ovanför vörten, men jag tänker försöka avpassa mina jäskärl efter vörtmängden.quote]

Tänkte försöka få tag på några sådana hinkar. Var det på nån särskild färghandlarkedja du köpte dem? Skar du bara ut ett hål i locket eller?
Har skaffat en jäshink på cirka 30 liter, men den känns för stor nu i början när jag ska brygga små satser.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Jag köpte den hos färghandlar'n närmast mig, men han tillhör ingen kedja. Och när jag var inne och frågade efter andra storlekar på de hinkarna tittade han på mig som om jag kom från en annan planet och hade ingen aaaning om vad det var för hinkar jag pratade om. Så jag hade antagligen bara flyt när jag råkade hitta dem hos honom...

Jag tog ut ett hål i locket på hinken med hjälp av en urkärnare för äpplen. En sån där gammeldags skön sak som man knappt använder längre. Jag hettade upp den med en tändare och smälte/skar ut ett hål, som händelsevis råkar ha samma diameter, eller snarare lite mindre än, packningen för jäsröret.
Skriv svar