Minimal utrustning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jakob031
Satsbryggare
Satsbryggare

Minimal utrustning

Inlägg av jakob031 »

Hej på er!

Jag är nu inne på min tionde timme sen jag bestämde mig för att testa att göra öl hemma. Jag har suttit ett par timmar och läst i forumet och inser hur avancerat man kan göra det här, vilket ju är positivt eftersom man kan utveckla bryggandet efter ork/tid.

Dock är det här förberedelsen inför min allra första sats och jag vill göra det så basic som möjligt. Med andra ord tänker jag köpa en ölsats...

För tillfället är den utrustning jag äger en lånad jäshink. Frågan är då: Vad behöver jag mer?

Något att tappa ölen i givetvis. Vilket är lättaste sättet att desinficera utrustningen med och var får jag tag på medel?

Tänker definitivt köpa någon bok som täcker det mesta utan att gå allt för djupt i detaljerna, en nybörjarbok alltså. Tips?

För att klargöra: Jag vill lägga så lite pengar som möjligt (student) på att testa om jag tycker att hobbyn är rolig.

tack på förhand

(Nästa inlägg kommer jag att fråga allt om FG och OG :) )
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hej Jakob,

jag började för ett och et halvt år sedan, och jag har i den mån det är möjligt undvikit att köpa dyr utrustning (och misslyckats :P ).

Skippa ölsatsen och gå direkt till delmäskning. Resultatet blir mycket bättre och arbetet inte svårare än när du använder ölsats. Kör en 10liters sats första gången du brygger - delmäskningsrecept kan du hitta här på forumet eller var som helst.

Du behöver följande:

att väga specialmalt och humle: en köksvåg
att krossa specalmalten: brödkavel/mortel
att mäska specialmalten: en mindre kastrull - 4-5 liter räcker gott och väl
att filtrera, laka specialmalten och sila bort humlen efter koket: ett durkslag med nätsil (alltså små fina hål)
att koka vörtn:en kastrull på 10-13 liter.
att jäsa i: en jäshink eller två, med jäslock
att blanda ut sockerlösning för primning: en hink till (hink nummer 2)
att butlejera: en kapsylapparat (Emily funkar, billig)
att buteljera: kronkapsyler
att buteljera: 30 33cl flaskor eller 20 50cl flaskor
att flytta öl från fat till fat och till flaska: en hävert
att rengöra: Rekordrens

Jättebra att ha är en hydrometer så du kan mäta orginal densitet och slutlig densitet. Detta ger dig möjlighet att avgöra möjlig alkoholhalt på ölet och slutlig alkoholhalt. Hydrometern är praktisk att ha i ett mätglas.... Ja, nu ser du hur pengarna börjar springa iväg. Så fort man använder order "praktiskt"! Hmmm, nu förstår jag varför jag misslyckades.

Sedan köper du spraymalt, Munton's, med den färg du vill ha, t.ex. 1.5kg ljus, 0.5kg mellanmörk. Sedan kanske minsta möjliga mängd mörk karamellmalt. Du behöver bara 200gram. Sedan 100gram humle pellets, exempelvis Cascade och Perle. Så, nu har du ingredienser redan för en amerikansk pale ale eller amber ale. Till sist köper du en flytande jäst från Wyeast, 1056 American Ale t.ex. Heter påsen Activator kan du använda den rätt i vörten när du kylt ner den och är redo att jäsa. Heter den Propagator får du göra förkultur på den och 100gram av din ljusa spraymalt. Du kan göra förkulturen i en rengjort 1.5l PET flaska. Alternativt en bra torrjäst typ Safale eller en Nottingham.

För primningen, alltså när du skall butlejera ölen, kan du använda vanligt strösocker eller köpa bryggsocker. Det viktiga är att sockret är väl utblandat med sterilt vatten OCH KALLT innan du blandar det i primningshinken innan du buteljerar.

Skippa ölsatser, resultat blir nästan alltid pankaka när det är första gången. En bra nybörjarbok är Brewmasters Bible.

Lycka till!

Pål
jakob031
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jakob031 »

Tack för ett väldigt informativt svar! Där har jag ju mer eller mindre allt jag behöver veta :)

Jag hade en idé om att använda sats i början för att få koll på jäsningen men jag kanske ger mig på delmäskning direkt istället då. Får räkna lite på vad all utrustning kostar men jag kan ju börja med Brewmasters Bible iaf.

Det krävs visst lite mer kunskap och planering än vad jag hade tänkt men det verkar ju som att resultatet blir desto bättre!

Tack igen för hjälpen, det är ju något av en miniguide du har skrivit :)
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Om du inte redan varit där...

Inlägg av Klas Welin »

är den här siten kanske värd att kasta ett öga på:
http://www.howtobrew.com/sitemap.html
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Här kan du hitta mycket av det du vill veta.
http://www.shbf.se/Hembryggning/Helmalt ... ggverk.pdf
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
jakob031
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jakob031 »

Härligt, tack för tipsen. Har också beställt Brewmasters Bible :)

Däremot funderar jag på bästa stället att få tag på en kastrull i tiolitersklassen? Mätglas har jag inte heller så bra koll på. Tips?
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jag tycker nog du kan prova med en ölsats som nybörjare. Det kräver mindre uttrustning.

Det är enkelt, se bara till att den är färsk och att det finns en pigg jäst. Jag föreslår nog safale05 en potent och ren torrjäst som ingen jag känner till misslyckats med. Billig är den också.

Ta INTE i strösocker.
Humle köper du sidanom, om du gör en amerikansk ale så kommer en 100-200g humle att ge en stor del av smakbilden som förlåter eventuella brister hos maltsirapen.

Det du behöver är en stor gryta, det är dyrt om du inte har det redan.
Rengör ordentligt och skölj ännu nogrannare.
Jäs vid den temperatur som jästpaketen föreslår.
Ge fan och talla på locket förrän ölen är klar.

Försök inte göra en veteöl eller pilsner som första öl, engelsk/amerikansk ale är mycket lättare att lyckas med.

Koka allt vatten innan du använder det för att bli av med bakterier/klor
Svårare än så är det inte.

Följ i övrigt instruktionerna i ovanstående text.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
jakob031
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jakob031 »

Gjorde mig faktiskt besväret och kollade på ikeas hemsida efter kastrull, hittade en på tio liter :oops:

En som propagerar för sats som start alltså. Kan vara skönt första gången/erna som sagt. Medan jag tar mig igenom Brewmasters Bible och läser allt som finns i forumet om inte annat :)

Däremot har jag lite frågor även om jag "bara" ska ge mig på sats. Humlen, den ska jag tillreda (ursäkta det naiva språkbruket) innan jag tillsätter den till satsen eller? Om jag inte använder strösocker så använder jag? (förmodar att vi snackar innan tappning här)

Lovar att "Ge fan och talla på locket förrän ölen är klar." och Ale är min grej :)

PS Jag förmodar att det som ska läggas till i Påls lista över nödvändiga saker är en termometer? DS
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Jäshink, vattenlås, termometer, gryta, öchlemeter och en sil eller strumpa till humlen bör räcka förrutom råvarorna.

10 liters gryta räcker nog till 1 burk maltsirap och 10-15 liter öl beroende på styrka.
Du kan koka vatten i flera grytor så räcker det.

Kyl grytan i diskhon.

Kolla i pdf filen som det länkades till ovan. Där förklaras humlen och de flesta av dina frågor.

Sockret är till för att ge mer yrsel per krona men ger ett sämre öl.
Om du vill tillsätta något så ta honung eller sirap men bara 10-20 procent.

När du lärt dig nyttan av rengöring och tålamod så kan du avancera till helmalt eller delmalt.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

När du brygger ren extraktbryggning behövs egentligen ingen termometer, Jakob. Du har två temperaturer att hålla reda på, kokande vört och kall (20C) vört. Jag känner med (en väl rengjord) finger när jag kan sila från vörten till jäsningshinken.

Vet inte vad du menar med "tillreda" humlen? Du sätter vörten till kokning och tillsätter bittergivan av humlen när det börjar koka i kärlet. Sen kokar du i 60 minuter innan du stänger av och ställer kokkärlet i diskhon och kyler ner med kallt vatten. Under koktiden tillsätter du smakhumle närdet är mellan 20 och 10 minuter kvar, och aromhumle när det är mellan 10 och 0 minuter kvar av koket.

Jag tror Pere syftar på strösocker som komplement vid koket - oftast står det på ölsatserna att man skall tillsätta x kilo med strösocker. Det är här det brukar bli skräp med ölsaster - samt att den jäst som följer med ölsatser är uselt. Strösocker behöver du inte alls i koket men då detta innebär att ölsatsen då kommer att ge ett svagare öl måste du antingen köra på en mindre mängd eller kompensera med spraymalt. Till syvende och sist kommer du att använda spraymalt i allafal :D Spraymalten, precis som strösockret tillsätter du precis innan det börjar koka i vörten.

Om du inte använde strösocker vid priminingen (alltså när du skall tappa på flaska) kan du använda bryggsocker (mycket bättre) eller spraymalt (nu är vi där igen). Men spraymalt är överkurs. Strösocker går bra vid primning så länge du ser till att blanda ut det väl med kokande vatten. Bryggsocker är å andra sidan inte nämnvärt dyrare (tror jag).

Lycka till!

/Pål
matsochmaria
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av matsochmaria »

Pål skrev: Jag känner med (en väl rengjord) finger när jag kan sila från vörten till jäsningshinken.
Du har kanske inte fått några märkbara infektioner när du använder fingret som termometer i vörten.
Jag skulle i vilket fall avråda att göra så.
Hur mycket du än rengör fingret så får du inte bort allt som kan förstöra din öl.

Jag gjorde för ett par år sen en test där jag rengjorde minna fingrar enligt alla konstens regler. Därefter gjorde jag en agarodling av mina fingeravtryck.

Kolla in resultatet. Jag skulle inte vilja låta detta växa i min öl.

/Mats
Bilagor
Agarodling av fingeavtryck-1.JPG
Agarodling av fingeavtryck-1.JPG (81.29 KiB) Visad 10235 gånger
jakob031
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jakob031 »

Okay tack för hjälpen allihop! Nu har jag en hel del teori så blandar jag det med lite praktik faller nog det mesta på plats :)
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Jösses, Mats!

Det där var ju jätteäckligt. Vilket finger var det som gav den där blåa odlingen?

Pål
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av rick.lindqvist »

Har man ingen termometer, eller om den gått sönder, går det ju utmärkt att känna med fingret ändå.

Bara att hälla ut lite i ett glas. Gammalt hembryggarknep.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Den som tycker att pris/prestanda för en termometer är så dålig att man väljer at utesluta den ur bryggutrustningen är nog i snålaste laget.

Du är inte särskilt bra på att känna temperaturer i vid 20 graderssträcket med ett finger.
Har läst någonstans att 27 grader är en magisk gräns när det gäller "hot worth aeriation"
Kan du inte få till jäst och vört vid samma temperatur så ska vörten vara några grader kallare än jästen.

Torrjästen kanske är tåligare, men det är dumt att testa.

Köp två termometrar, en som du använder och en i reserv när den första går sönder.
Dom kostar väl 20-30 spänn tror jag.
Skriv svar