Hej Jakob,
jag började för ett och et halvt år sedan, och jag har i den mån det är möjligt undvikit att köpa dyr utrustning (och misslyckats

).
Skippa ölsatsen och gå direkt till delmäskning. Resultatet blir mycket bättre och arbetet inte svårare än när du använder ölsats. Kör en 10liters sats första gången du brygger - delmäskningsrecept kan du hitta här på forumet eller var som helst.
Du behöver följande:
att väga specialmalt och humle: en köksvåg
att krossa specalmalten: brödkavel/mortel
att mäska specialmalten: en mindre kastrull - 4-5 liter räcker gott och väl
att filtrera, laka specialmalten och sila bort humlen efter koket: ett durkslag med nätsil (alltså små fina hål)
att koka vörtn:en kastrull på 10-13 liter.
att jäsa i: en jäshink eller två, med jäslock
att blanda ut sockerlösning för primning: en hink till (hink nummer 2)
att butlejera: en kapsylapparat (Emily funkar, billig)
att buteljera: kronkapsyler
att buteljera: 30 33cl flaskor eller 20 50cl flaskor
att flytta öl från fat till fat och till flaska: en hävert
att rengöra: Rekordrens
Jättebra att ha är en hydrometer så du kan mäta orginal densitet och slutlig densitet. Detta ger dig möjlighet att avgöra möjlig alkoholhalt på ölet och slutlig alkoholhalt. Hydrometern är praktisk att ha i ett mätglas.... Ja, nu ser du hur pengarna börjar springa iväg. Så fort man använder order "praktiskt"! Hmmm, nu förstår jag varför jag misslyckades.
Sedan köper du spraymalt, Munton's, med den färg du vill ha, t.ex. 1.5kg ljus, 0.5kg mellanmörk. Sedan kanske minsta möjliga mängd mörk karamellmalt. Du behöver bara 200gram. Sedan 100gram humle pellets, exempelvis Cascade och Perle. Så, nu har du ingredienser redan för en amerikansk pale ale eller amber ale. Till sist köper du en flytande jäst från Wyeast, 1056 American Ale t.ex. Heter påsen Activator kan du använda den rätt i vörten när du kylt ner den och är redo att jäsa. Heter den Propagator får du göra förkultur på den och 100gram av din ljusa spraymalt. Du kan göra förkulturen i en rengjort 1.5l PET flaska. Alternativt en bra torrjäst typ Safale eller en Nottingham.
För primningen, alltså när du skall butlejera ölen, kan du använda vanligt strösocker eller köpa bryggsocker. Det viktiga är att sockret är väl utblandat med sterilt vatten OCH KALLT innan du blandar det i primningshinken innan du buteljerar.
Skippa ölsatser, resultat blir nästan alltid pankaka när det är första gången. En bra nybörjarbok är Brewmasters Bible.
Lycka till!
Pål