Vilken hydrometer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

PP
Delmäskare
Delmäskare

Vilken hydrometer?

Inlägg av PP »

Hej
En liten undran. Vad bör man tänka på vid valet av hydrometer?

Vill man ha den kalibrerad vid 15 eller 20 grader?
Vilken skala/Område passar bäst för bryggning?

//PP
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av carlsbergerensis »

Eftersom det inte är något större problem att konvertera värden mellan olika temperaturer med formler eller tabeller, så kan man använda en godtycklig kalibreringstemperatur, så länge man noterar vid vilken temperatur värdena avser och håller tungan rätt i mun och räknar med rätt referenser.

Den specifika densitetet är en enhetslös relativ densitet
=
Densiteten hos vätskan vid dess given temperatur, relativt vatten vid en referenstemperatur.

Normalt om referenstempen är 20C, där är vattnets densitet 0.998 kg/l

Då ska "OG 1.050 (snabela) 20C" tolkas så att, att vörtens densitet är 1.050 * 0.998 kg/l = 1.0479 kg/l vid 20C.

Ofta slarvar man med referenstempen, men jag tror 20C är vanligast referens så när folk inte anger referntemp (dvs 1.050 (snabela) 20C) utan bara skriver "1.050" så tycker jag det är ett rimligt standardantagande är att det avser 20C. Gör det inte det, så blir det fel.

Skillnaden mellan 15C och 20 C är dock bara 0.001.

Men många av de formler som ofta används för att korrelera OG och OE avser oftast 20C. Så rent praktiskt skulle jag om jag fick välja föredra en mätare som skall kalibreras till 1.000 vid 20C.

Annars är väl det viktigaste att man har en mätare som är så lätt att läsa av som möjligt och så hög upplösning det går.

Normalt mätområde för det flesta öl är 1.000 - 1.100, men ibland kan man köpa smalområdiga mätare hos labbföretag med högre upplösning. Då beror det väl på hur starka öl man mäter?

/Fredrik
PP
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PP »

Hej
Tack för svaret

När jag letade lite efter olika hydrometrar lade jag märke till mätområdet angavs i ”Öchsle”. Måste därför fråga om sambandet mellan Öchsle och densiteten som beskrevs ovan.

//Per
Herr_b
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Herr_b »

Det hela är enkelt.
Öchle är bara värdet på densiteten minus 1.000
Så en densitet på 1.049 motsvarar 49 öchle, och ett öchlevärde på 20 motsvarar en densitet på 1.020
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

En fråga kring detta ämne

Inlägg av Klas Welin »

Jag har en hydrometer som är kalibrerad till 20 grader C, men jag har inte riktigt förstått hur jag konverterar de avläsningar som jag gör vid andra temperaturer (säg t ex ett värde på 1,067 vid 27 grader C).

Från olika källor har jag hittat tabeller med korrektionsvärden, men dessa har avsett hydrometrar kalibrerade till 15 grader C.

Det finns säkert en listig formel för detta, eller motsvarande tabell, problemet är som vanligt att veta var man ska leta. Någon som kan hjälpa en stackars nybryggare?
Användarens profilbild
larsgberggren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av larsgberggren »

Jag brukar använda de brygghjälpsapplikationer som finns på http://www.myhomebrew.com/intro0.html Där finns bland annat hydrometerkorrektion. Eftersom applikationerna är Javascript så kan du kolla vilken formel som används.

/LG
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Aha! :)
Det löste ju problemet på ett enkelt sätt. Tack så hemskt mycket!
Skriv svar