Isinglass är vad jag förstår det bästa medlet för att få jästen att lägga sig snabbt efter jäsningen vid real ale bryggning.
Jag vill kunna konsumera ölen inom några dagar från att FG har nåtts.
Är det någon som använder Isinglass och kan komma med lite tips om hur han förbereder medlet.
Tydligen skall man använda ngn svag syra och sedan "slamma upp" isinglassen.
Hur värmekänsligt är Isinglass?
Hur länge håller det?
Många frågor blev det.
Mvh/
Magnus
ps: är det någon vet om det är någon märkbar kvalitetsskillnad mellan "riktig" Isinglass som måste förberedas enligt konstens alla regler jft med pulverformen?
Isinglass
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Isinglass
Iom att jag hittade lite information så skriver jag ned det här i händelse att någon annan också skulle vara intresserad av isinglass.mw skrev:
Är det någon som använder Isinglass och kan komma med lite tips om hur han förbereder medlet.
Tydligen skall man använda ngn svag syra och sedan "slamma upp" isinglassen.
Hur värmekänsligt är Isinglass?
Hur länge håller det?
Det verkar som om isinglass i oprocessad form kräver låg lagringstemperatur, isinglass innehåller proteinet kollagen som denatureras vid rumstemperatur till gelatin som "has little or no fining activity".
Isinglass kräver behandling med utspädd livsmedelssyra och efter detta moment krävs lagring under 20C och användning inom 8 veckor.
Fördelen med isinglass är att det endast tar runt 4-5 dagar att uppnå
samma klarhet i ölen som annars krävt lagring i minst en månad utan klarningsmedel.
Andra fördelar är bättre kolloid stabilitet, skumstabilitet och utebliven köldgrumling.
Källa:http://www.brewerssupplygroup.com/pdf/knowledge_center/ClearBeer_Technology.pdf
Öl är kärlek.
Hej MW,
jag sitter med två öl som jag tänkte klarna med Isingglass och har massor av frågor. Jag är intresserad av vad du funnit ut. Jag visste iofs att ölet skulle vara kallt ochdet ens står vid nära nollgradigt medans det andra vid cirka 10C. Båda är på 10 liter.
Hur mycket isingglass bör jag använda och hur mycket syra?
Vad är livsmedelsyra egentligen och var hittar jag det?
jag sitter med två öl som jag tänkte klarna med Isingglass och har massor av frågor. Jag är intresserad av vad du funnit ut. Jag visste iofs att ölet skulle vara kallt ochdet ens står vid nära nollgradigt medans det andra vid cirka 10C. Båda är på 10 liter.
Jag har ju intet testat medlet själv så jag kan inte mer än vad som finns skrivet på nätet.Pål skrev:Hej MW,
Öl är kärlek.
Magnus,
har också läst på lite mer om Isinglass nu och jag tror edt där med syra bara gäller för isinglass i pulverform.
Jag använde min flytande isinglass i helgen. Jag blandade ut 4-5ml med 15cl vatten jag kokat och sedan kylt ner. Blandningen rörde jag ner i en Helles på 9 liter som fått stå i 2-5 grader de senaste veckorna. Jag tänkte låta den stå i 4 dagar innan jag tappar över till primningsfat och buteljerar.
har också läst på lite mer om Isinglass nu och jag tror edt där med syra bara gäller för isinglass i pulverform.
Jag använde min flytande isinglass i helgen. Jag blandade ut 4-5ml med 15cl vatten jag kokat och sedan kylt ner. Blandningen rörde jag ner i en Helles på 9 liter som fått stå i 2-5 grader de senaste veckorna. Jag tänkte låta den stå i 4 dagar innan jag tappar över till primningsfat och buteljerar.