omtappnings jäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

omtappnings jäsning?

Inlägg av lupo »

Hej igen, nu börjar problemen för mig igen.

Satte igång mitt öl i söndags (en satsbryggning med iblandad humle och maltextrackt.) och det fick bubbla på i fyra dagar, det gick ungefär 30 sek mellan bubblorna. Tappade om det till en ny hink, använde hävert. Jag länmnade ca 2-3 liter av det som låg på botten i den gamla hinken. Men nu till problemen.
Nu nästan 2 dagar senare så har det inte börjat bubbla igen, det har inte hänt någonting, vattnet i jäsröret ligger i nivå, så¨det verkar inte vara når tryck i hinken. Jag börjar ju bli lite orolig att jag har förstört min sats. Men det kanske ska ta tid att börja jäsa igen?
Hur lång tid ska det ta egentligen innan det kommer igång?

Jag mätade inte nån FG när jag tappade om ölet utan tänkte att det gör jag sen då det börjar bli klart.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Mycket möjligt att det jäst klart på 4 dagar. Locket kanske inte sitter riktigt på eller osv. Du ska nog inte oroa dig iaf jäst dör inte bara huxflux.
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lupo »

ok men tyckte det var lite konstigt att det bara som slutade bubbla efter omtappning. Men då är det väl bara att öppna locket och kolla FG då för att se om det är klart?
Skriv svar