Receptet såg ungefär ut så här:
47% ljust spraytorkat maltextrakt
47% mellanmörkt spraytorkat maltextrakt
6% Crystal som delmäskats
(samt lite humlegivor)
OG: beräknat till ca 1,060 (jag äger tyvärr inte någon hydrometer ännu..)
FG vill jag få ner till 1,015, om det är möjligt.
Jäst: Wyeast BC 1272 American Ale II (Activator)
Hela jästpåsen tillsattes (ingen förkultivering), men påsen hade svällt upp ordentligt. Dock är hela bryggvolymen på endast 7,5 liter varför jästmängden borde räcka med råge..
Sex timmar efter jästtillsättning började de första bubblorna komma. Dagen efter bubblade det ungefär var femte sekund. Två dygn efter jästtillsättning hade jäsningen avtagit och det bubblade två gånger per minut. Dygn tre var bubblandet nere i mindre än en bubbla per minut.
Temperaturen har varit mellan 17,5'C och 19,5'C, men mest har den varit 18-19'C. Någon kortare stund kan temperaturen ha gått ner till 17'C.
Jäsningen tror jag var ganska normal, efter vad jag har förstått från böcker och det här forumet. Men jag undrar några saker, som jag grubblat lite på. Hoppas någon känner för att kommentera någon av dem:
1) Jäsningen hade ett snabbt förlopp. Kan det bero på att jästen flockulerat för snabbt och inte ätit upp sockret, och blir "ölet" därför sötare än jag tänkt mig? Är det någon som har erfarenheter av jästsorten som jag använde, för- och nackdelar? Vad avgör om man vill ha en jäst som flockulerar mycket vs lite?
2) Jag tänker inte använda mig av sekundärt kärl, utan istället låta "ölet" ligga i primärjäsningskärlet i ca 2,5 vecka. Är det ok att chansa på tiden på det viset, eller borde jag istället kolla av FG (med min då nyköpta hydrometer) för att avgöra när det är dags att buteljera?
3) Jag tycker det verkar obehagligt att öppna jäskärlet för att mäta FG och tänkte göra detta vid omtappningen istället. Borde man mäta FG flera gånger under jäsningen och finns det några bra knep för att då minimera riskerna med provtagningen?
4) Är receptkalkulatorn på http://www.tastybrew.com någonting att ha? Stämmer den någotsånär med verkligheten?
5) Jag har en tabell där man kan räkna ut alkoholhalten utifrån OG och FG. Om jag har fått fram FG och mätt alkoholhalten i den färdiga, buteljerade ölen - då borde man väl kunna kolla upp vilken OG man hade i vörten?
6) Det är väl inte bara jag som sitter och lyssnar på när jäsröret bubblar till, eller sitter på bussen och funderar på humle och jäst?