Jäsning, jäst och FG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Jäsning, jäst och FG

Inlägg av Klas Welin »

Jag håller på att brygga min första "öl" (förhoppningsvis blir det öl av det i slutändan...).
Receptet såg ungefär ut så här:

47% ljust spraytorkat maltextrakt
47% mellanmörkt spraytorkat maltextrakt
6% Crystal som delmäskats
(samt lite humlegivor)

OG: beräknat till ca 1,060 (jag äger tyvärr inte någon hydrometer ännu..)
FG vill jag få ner till 1,015, om det är möjligt.
Jäst: Wyeast BC 1272 American Ale II (Activator)

Hela jästpåsen tillsattes (ingen förkultivering), men påsen hade svällt upp ordentligt. Dock är hela bryggvolymen på endast 7,5 liter varför jästmängden borde räcka med råge..

Sex timmar efter jästtillsättning började de första bubblorna komma. Dagen efter bubblade det ungefär var femte sekund. Två dygn efter jästtillsättning hade jäsningen avtagit och det bubblade två gånger per minut. Dygn tre var bubblandet nere i mindre än en bubbla per minut.

Temperaturen har varit mellan 17,5'C och 19,5'C, men mest har den varit 18-19'C. Någon kortare stund kan temperaturen ha gått ner till 17'C.

Jäsningen tror jag var ganska normal, efter vad jag har förstått från böcker och det här forumet. Men jag undrar några saker, som jag grubblat lite på. Hoppas någon känner för att kommentera någon av dem:

1) Jäsningen hade ett snabbt förlopp. Kan det bero på att jästen flockulerat för snabbt och inte ätit upp sockret, och blir "ölet" därför sötare än jag tänkt mig? Är det någon som har erfarenheter av jästsorten som jag använde, för- och nackdelar? Vad avgör om man vill ha en jäst som flockulerar mycket vs lite?

2) Jag tänker inte använda mig av sekundärt kärl, utan istället låta "ölet" ligga i primärjäsningskärlet i ca 2,5 vecka. Är det ok att chansa på tiden på det viset, eller borde jag istället kolla av FG (med min då nyköpta hydrometer) för att avgöra när det är dags att buteljera?

3) Jag tycker det verkar obehagligt att öppna jäskärlet för att mäta FG och tänkte göra detta vid omtappningen istället. Borde man mäta FG flera gånger under jäsningen och finns det några bra knep för att då minimera riskerna med provtagningen?

4) Är receptkalkulatorn på http://www.tastybrew.com någonting att ha? Stämmer den någotsånär med verkligheten?

5) Jag har en tabell där man kan räkna ut alkoholhalten utifrån OG och FG. Om jag har fått fram FG och mätt alkoholhalten i den färdiga, buteljerade ölen - då borde man väl kunna kolla upp vilken OG man hade i vörten?

6) Det är väl inte bara jag som sitter och lyssnar på när jäsröret bubblar till, eller sitter på bussen och funderar på humle och jäst? :wink:
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Jäsning, jäst och FG

Inlägg av Fredrik Almgren »

Karamell-Klabbe skrev: OG: beräknat till ca 1,060 (jag äger tyvärr inte någon hydrometer ännu..)
FG vill jag få ner till 1,015, om det är möjligt.
Hydrometer skall du nog skaffa om du vill veta vad du har för FG.

Karamell-Klabbe skrev: Sex timmar efter jästtillsättning började de första bubblorna komma. Dagen efter bubblade det ungefär var femte sekund. Två dygn efter jästtillsättning hade jäsningen avtagit och det bubblade två gånger per minut. Dygn tre var bubblandet nere i mindre än en bubbla per minut.
Din öl kan mycket väl ha jäst klart nu.

Karamell-Klabbe skrev:2) Jag tänker inte använda mig av sekundärt kärl, utan istället låta "ölet" ligga i primärjäsningskärlet i ca 2,5 vecka. Är det ok att chansa på tiden på det viset, eller borde jag istället kolla av FG (med min då nyköpta hydrometer) för att avgöra när det är dags att buteljera?

3) Jag tycker det verkar obehagligt att öppna jäskärlet för att mäta FG och tänkte göra detta vid omtappningen istället. Borde man mäta FG flera gånger under jäsningen och finns det några bra knep för att då minimera riskerna med provtagningen?
Varje gång du öppnar locket för att gulla med din öl så tar du en risk. ;-)
Jag skulle föreslå att du inte tar FG-mätning så där många gånger.
Vad har du för jäskärl? Om du har en 30 litershink och gör 7,5 liter öl i
den så kommer ett par lockavtagningar möjligen att införa så mycket
luft att din öl inte kommer att må bra.
Karamell-Klabbe skrev:5) Jag har en tabell där man kan räkna ut alkoholhalten utifrån OG och FG. Om jag har fått fram FG och mätt alkoholhalten i den färdiga, buteljerade ölen - då borde man väl kunna kolla upp vilken OG man hade i vörten?
Jovisst - hur tänkte du mäta alkoholen i ölen då?
My hope is hops
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Tack för svaren!

Skall införskaffa mätinstrument å det snaraste. Har bara inte hunnit med allt riktigt.

Jag har anpassat jäskärlet efter vörtmängden, så kärlet är på 11,4 liter. Det är ungefär 8 centimeter luft ovanför vörten.

Alkoholmätare tänkte jag eventuellt köpa också, men det kanske inte är helt nödvändigt om man är flitig med hydrometern. Men eftersom jag är nyfiken, så kanske jag lämnar bort lite öl till en vän som kan mäta alkoholhalten på jobbet.

Det jag tänkte på med att låta ölet stå lite extra tid i primärjäsningskärlet, var att jästen skulle få jobba klart ordentligt. Skulle flasktappning direkt efter att jäsningen avstannat vara att föredra framför att låta ölet vila i jäskärlet?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Det finns ingen alkoholmätare för öl, för hobbybruk, som fungerar. Men har du möjlighet att mäta det proffesionellt på en väns jobb så ska du såklart göra det, och jämföra med värdena du räknat fram med hjälp av OG och FG. Det är ju ett spännande experiment.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hej Klabbe,

snabba utjäsningar är vanliga så det är säkert inget fel på ölet, men då du inte säger nått om vörtkoket är det svårt att säga. Syresatte du ölet ordentligt i början av jäsningen? Jag brukar skaka om fatet ordentligt ett par tre gånger om dagen de 2 första dagarna av primärjäsning. Syre är otroligt viktigt för en hälsosam jäsning.

1. American Ale II är en pålitlig jäst men i mina fall har primärjäsningen tagit närmare två veckor. Du behöver helt klart en hydrometer för att avgöra om jäsningen har stoppat eller om den är klar. Den flockar bra och ger en relativt klar öl. För mig är det det enda som är intressant vad gäller flockning - hur genomskinligt blir ölet, hur mycket lagring/icing glass behöver ölet.

2. Det råder olika uppfattningar om vikten av att sekundärjäsa. Jag gör det alltid, men det är mycket mer en process för klarning än en veritabel jäsning. I regel är jäsningen helt över när jag "sekundärjäser". Det tar lite längre tid men jag inbillar mig att slutprodukten blir lite lenare och renare.

Andra tappar direkt på flaska, efter något längre primärjäsning, och har bara positivt att säga om det.

3. Jag brygger bara 10 liters satser och använder 25-30 liters kärl för primärjäsningen och 10 liters dunk för sekundärjäsningen. Det är inga problem med så mycket headspace i primären eftersom produktionen av CO2 är så kraftig. Därimot skall du inte öppna på locket i tid och otid, då blir det som Fredrik säger.

Jag brukar vänta med avläsning av SG tills jag tappar om till sekundären, dvs 1-3 veckor efter start av primärjäsning. Allt utom 25 cl tappas till sekundären, de 25cl tappar jag på mätglas.

Därimot måste jag avråda dig från att mäta densiteten med hydrometer direkt i jäskärlet. Detta är en av de vanligaste orsakerna till infektioner. Tappa istället ut tillräckligt med öl med väl rengjord hävert till mätglas, och mät sedan densiteten i mätglaset.

4. Tastybrew har gott rykte. Mrmalty är en annan. Själv har jag laddat ner Promash - det finns också Beersmith.

5. Yepp, det är relativt enkelt att bakåträkna fram OG när du har FG och alkoholhalt. Hur får du fram alkoholhalten?

6. Älskar ljudet av ploppande jäskärl.

Mvh
Pål
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Hej Pål och tack för svaret!

Jag tror att jag syresatte vörten tillräckligt, det blev ett rejält lager med kraftigt skum när jag vispade omkring i vörten (efter kylning givetvis). Men sedan dess har jag lämnat jäskaret i fred. Det bubblar fortfarande i jäsröret, men mycket stillsamt, kanske varannan eller var tredje minut.

Dina erfarenheter av jästen verkar vara goda. Det känns skönt. Jag tror att jag helt enkelt lämnar jäskaret som det är, tills det gått drygt två veckor. Jag reser bort i nästa vecka och då tänkte jag ställa vörten lite svalare i fem dagar för att sedan tappa till flaska när jag kommer hem igen. Då har vörten fått 1,5 vecka i rumstemperatur och 5 dagar i något lägre temperatur (10-15'C). Men det kanske är onödigt, om klarningen ändå sköts om av jästen?

Vid omtappningen tänkte jag passa på och mäta SG. Om jag lyckas bemästra min hävert tills dess, vill säga...

Mätningen av alkoholhalten hoppas jag en vän som är biokemist kan sköta om.
Användarens profilbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Re: Jäsning, jäst och FG

Inlägg av Fredrik Nivert »

Karamell-Klabbe skrev: 3) Jag tycker det verkar obehagligt att öppna jäskärlet för att mäta FG och tänkte göra detta vid omtappningen istället. Borde man mäta FG flera gånger under jäsningen och finns det några bra knep för att då minimera riskerna med provtagningen?
För att inte släppa in för mycket luft och annat ont i jäshinken vid provtagning av FG använder jag mig av en spruta med en liten släng på. Sprutan rymmer 1 dl, så jag brukar få ta upp två gången. När jag skall mäta tar jag bort jäsröret, torkar av slangen som sitter på prutan med sprit, sticker ner den i hålet där jäsröret satt, och suger upp lite öl för att spruta tillbaka det i mätröret. Funkar finfint, och risken vid provtagningen känns minimal.

Sprutan har jag fått från en vän på sjukhuset, men de skall även finnas på Apoteket.
Senast redigerad av Fredrik Nivert den söndag 2008-02-10 23:37, redigerad totalt 1 gång.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Det där var verkligen en jättesmart idé, Fredrik. Den ska jag ge mig på bums. Tänk att få slippa böket med hävert när man vill kolla "läget". Toppen!
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Jag har numera en plastkran på alla mina jäshinkar. Då slipper jag helt slabbet och infektionsrisken med hävert.

Jag har också skippat den s.k "sekundärjäsningen" - egentligen en fortsatt jäsning i ett annat kärl efter omtappning. En sekundär jäsning är enligt min uppfattning en ny fortsatt jäsning efter tillsats av en jäst- och/eller bakteriekultur.

Både provtagning och omtappning/tappning blir både enklare och säkrare. Jag brukar ha på något desinfektionsmedel på kranen efter provtagningstillfällena.

När jäsningen är klar får den stå i lagringstemperaturen ett tag. Sedan sätter jag en slang direkt på kranen. Slangen har en Corneliuskoppling i andra änden som sättes på vätskeventilen på tomt Corneliusfat . På gasventilen på fatet sättes även en koppling med en slang som jag leder till hålet efter det borttagna jäsröret i locket på jäshinken.

Fatet har tidigare efter rengöring och desinfektion helt fyllts med vatten som sedan tryckts ut med koldioxid.

Sedan är det bara att öppna kranen. Ölet rinner ner i fatet och trycker undan koldioxiden till jäshinken. Ölets kontakt med med syre och oönskade mikroorganismer är på så sätt minimerad.

Som en extra bonus kan man också ha haft, om det vattenfyllda fatet fått stå med tryck ett tag, kolsyrat vatten till läskeblask m.m.

Givetvis kan man tappa ölet direkt på flaskor från kranen om man inte kör med fat.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Ja, att använda en injektionsspruta verkar vara en bra idé. Jag har en stor 250 ml spruta liggande, som jag kan sätta en liten slang på. Kan nog låna en steril spruta på jobbet också.

Att sätta en kran på jäskaret har jag grunnat lite på också, men det får bli till nästa omgång givetvis. Hur högt bör man sätta kranen för att slippa att få med jästkakan? 3-4 centimeter?
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Själv kör precis som assistredo med plastkranar på alla jäskärl, det är i min mening sjukt smidigt. Jag låter numera ölen stå i samma kärl i ca 2 veckor (slopar omtappningen med andra ord) och tar sedan bara siliconslangen (som man kokat en stund, säg 15 min) och sätter på kranen och lägger ner i fatet genom öppningen där locket brukar sitta. Inte varit med om några problem med det heller.

assistredo's sätt lär väl dock minska ännu mer på smittorisker och hålla syre borta, men syret tar jag bort genom att när fatet är fyllt, dra i koldioxid, sen släppa ut genom att dra i säkerhetsventilen.

Ser man till att slangkanten är under "ölytan" i fatet tror jag inte syret är farligt heller, jag har aldrig märkt något i alla fall :)
Beauty is in the eye of the beer holder!
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Idag tappade jag mitt "öl" på flaskor och upptäckte att det blivit ÖL. Det var mycket roligt! Hade en upphälld flaska Sierra Nevada Celebration vid sidan och när denna provsmakades efter mitt eget öl, så kändes Sierra Nevada som en ganska blek liten öl.

Mitt SG hamnade på cirka 1,019 (alkohol ca 5,2%) vilket kanske är lite högt, men det kändes ändå torrt eftersom det var ganska kraftig humlesmak. På ett positivt sätt!

Jag tappade mitt öl på amerikanska buteljer, men med vanliga kronkapsyler och med en kapsyleringsmojäng med "vingar". Efter att ha testat på några flaskor innan jag började tappa, varvid en flaska gick av på flaskhalsen, blev jag orolig att kapsylerna inte kommer sluta tätt. Jag satte på dem så hårt som jag vågade, men är lite orolig för om de kommer sluta tillräckligt tätt. Det läcker inte vätska från dem i alla fall. Någon som vet om jag borde hållit mig till svenska standardflaskor och gjort en dumhet?

Min bror kommer på besök från Götet på tisdag och då ska jag prova en flaska. Om de inte börjat explodera till dess vill säga. Jag hade en sockerlösning på ca 30 gram till 7,5 liter öl.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hej Klabbe,

jag använder ofta amerikanska 35cl flaskor oc har en sån där kapsyleringsmojäng som du har, och det funkar bra! Därimot skall du nog inte ha läckor.

För mig brukar det ta 2 veckor innan karboneringen känns helt klar så om din brorsa kommer om en vecka kan ölet fortfarande vara lite "lamt". 30gram på 7.5 liter kommer nog ge en låg till mellan karbonering, men det blir nog gott.

Kul att det gått så bra! Grattis!
Skriv svar