göra förkultur (bråttom)?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

göra förkultur (bråttom)?

Inlägg av lupo »

Nu behöver jag lite snabb hjälp, har köpt Brewers Choise German Ale för att göra lite öl, slog lite på påsen för att krossa näringen, men SEN ser jag att jag behöver 100gram av torkad malt extrakt, men det har jag ju givetvis inte köpt, finns det nåt annat som man kan använda istället??
Enda som jag har som heter nåt med liknande maltextrakt är Muntons Maltextrakt Ljus går det att använda, jästpåsen förstörs väl om den får stå för länge?
Går situationen att rädda?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Har du köpt en sådan här påse (Activator) så kan du starta upp till 25 liter vört genom att hälla påsen direkt i vörten. Har du däremot köpt en sådan här påse (Propagator) så måste du göra en förkultur. Eftersom det verkar vara bråttom skulle jag rekommendera att ersätta maltextraktet med strösocker istället. Inte optimalt, men det fungerar. Det är heller ingen större fara att spara påsen oöppnad några dagar, och sedan göra en förkultur med maltextrakt.

Vad ska du förresten brygga på? Extrakt? I så fall har du ju extrakt. Helmalt? Du kan faktiskt göra en liten mäskning på 100-200 gram malt i en gryta på spisen. Värm en dryg liter vatten till 65 grader och häll i krossad malt. Ställ grytan i ugnen en halvtimma vid 60-70 grader. Sila av vätskan och koka den en halvtimma. Kyl vätskan och häll i jästen.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lupo »

Det är den där Propagator påsen jag har.
Jo jag hade tänkt brygga på extrakt men det jag har är ju en såndär 1,8 kg burk som är flytande, men det går alltså att använda den? (förstörs resten av innehållet om jag öppnar den?)
Annars så måste jag använda strösocker då att göda jästen med?

Problemet är att jag inte hittat nån bryggaffär här i Umeå så jag måste beställa allt på postorder så tidigast måndag kan jag ju få mer ingredienser, och då antar jag att allt hinner förstöras.
Är mitt första försök att brygga öl, trodde jag läst på tillräckligt för att lyckas någorlunda men hade tydligen missat en del. :oops:
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

En variant skulle kunna vara denna: När påsen är uppsvälld så öppnar du burken och tar en deciliter extrakt ur burken. Förslut sedan burken med något och ställ den i kylen över natten. Decilitern kokar du med vatten till en liter förkultur, kyler och tillsätter jästen. Redan morgonen efter bör förkulturen vara i jäsning, och då kan du koka resten av extraktet. Jag tror inte att extraktet far illa i kylen över natten, men du ska så klart inte fingra i onödan i burken :wink:
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lupo »

Ahh tack så mycket.
Jag som trodde allt var förstört, men nu är det "hopp om liv igen" :)
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag skulle gissa att den är 1,8 kilos burken med maltextrakt är rätt
tålig så du kan nog ha råd med att låta den stå ett par dagar i kylen
fast den är öppnad. Jag antar att du har för avsikt att koka den i vatten
under framställningen och då blir du nog av med eventuella överlavande
bakterier om sådana skulle finnas.
My hope is hops
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Vad är egentligen problemet med att använda vanligt strö- eller bryggsocker? Jag använder alltid det för mina förkulturer och har aldrig märkt något konstigt med det.
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Vanligt socker stressar jästen.
Maltextrakt innehåller aminosyror och andra ämnen som behövs för att jästen ska växa till ordentligt.

jämför själv om du bara skulle äta socker och inte något annat.
hur tror du att du kommer att må då efter ett tag?
Härliga tider, strålande tider :)
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Tror inte jag skulle må så bra om jag bara åt stärkelse heller, skulle du Kenneth? :D
matsochmaria
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av matsochmaria »

Stärkelse består av molekylkedjor av socker (glukos).

/Mats
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Pål skrev:Tror inte jag skulle må så bra om jag bara åt stärkelse heller, skulle du Kenneth? :D
Jag tror att du inte läst mitt svar ordentligt.
Jag nämner aminosyror och andra ämnen (spårämnen typ zink, magnesium m.m.) som gagnar tillväxt av cellmembran och liknande.

Jag vet inte varifrån du får att jag skriver att jäst behöver stärkelse!?

Socker ger jästen ingenting annat än snabb och lätt jäsning.
Det är rätt kasst med avseendet på syftet med en förkultur, där man avser att mata upp jästen för att föröka sig och se till att den mår så bra som möjligt.

Det är märkligt att så många tror att man ska ge jästen "fast-food", när det i själva verket gäller att bygga upp jästens styrka och uthållighet.

Läs gärna Fredrik Rådestams artikel om jäst i Hembryggaren för något år sedan, så får du en bättre förståelse för jästen och dess livsbetingelser.
Härliga tider, strålande tider :)
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lupo »

Har börjat odla min förkultur nu, gjorde en kokning på maltsirapen som jag hade. Men nu måste jag ställa en dum fråga igen :oops:
Hur ska det se ut då det är bra?
Har haft kulturen på jäsning över natten och nu på morgonen så svävade det runt klumpar av lite olika storlek i vätskan, men dom verkar ha sjunkit ner till botten nu. Det luktar bara jäst vad jag kan känna. Men man kanske inte kan lukta sig till om det är dåligt?
Är lite orolig att det ska vara mögel då min desinficerade flaska gick sönder då jag skulle kyla den. Så jag fick ta ett par utdiskade plastfalskor istället.
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Häll av nån centiliter av förkulturen i en sked och smaka. Har det mesta av sötman försvunnit? Smakar det jäst? Då är det med all sannolikhet helt okej.
lupo
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av lupo »

Smakar just nu sött, jäst samt kolsyra, påminner lite om billig avslagen öl, antar att det är ok då?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Javisst, det verkar helt okej. :D
Skriv svar