Hjälp oss skapa framtidens röstningssystem

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Dan Nilsson »

SHBFs styrelse söker en person som kan åta sig uppdraget att ta fram en teknisk lösning för att räkna röster. Är du tekniskt intresserad och villig att investera din tid för föreningens uppskattning, tag kontakt med mig.

Rösträkning vid SM och kanske även andra tävlingar har vid flera tillfällen varit uppe till diskussion. Vi har också testat flera olika lösningar för att automatisera lösningarna.

Vi vill att röstarna skall fylla i sin röstsedel på papper och lämna in denna vid en sista tidpunkt. Detta är den mest pedagogiska lösningen där inga röstare behöver utbildas eller känna sig osäkra. Vidare ger det möjlighet för maximal smaktid för besökarna vid folkets val.

Vi önskar en lösning baserad på vår egen standiserade röstsedel, en Scanner, ett OCR program samt en databas.

Exempelvis finns en scanner från HP på 5kg för knappt 5 000 SEK som scannar 18 svartvita A4 per minut, så SM rösterna tar bara några minuter att räkna. OCR program finns som open source (Sourceforge.com) och databasen bör vara MySQL.

Hör av er med frågor eller lägg till ytterliggare tankar och idéer.
Användarens profilbild
Dan Nilsson
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Dan Nilsson »

Äntligen har en bryggarhjälte åtagit sig uppgiften. Om du trots allt har idéer eller vill hjälpa till kan det finnas utrymme. Inte minst på OCR-sidan.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Jag tog på mig jobbet i måndags men jag är inte helt säker på att det går att göra riktigt som Dan beskrev uppgiften. Jag kan iaf inte göra det inför årets SM. Men jag har tänkt att bygga ett bättre system än det som finns idag och det nya systemet ska förhoppningsvis gå att göra ännu bättre till
nästa år.

Problemet som jag ser det är hur bra man kan läsa in folks olika handstilar. Dessutom på papper som varit med under en dags ölprovande. Det går kanske att lösa men det krävs lite tester först. Vi vill ju att resultatet från SM ska bli korrekt i första hand.

Det finns ett system idag som enligt uppgift fungerar så här: på en dator sitter en person och matar in alla röster i en klass. Är det 500 röster och varje röst tar 30 sekunder att mata in så tar röstinmatningen för den klassen 250 minuter eller dryga 4 timmar. Dubbelt så många röster skulle ta 8 timmar.

Min tanke är att göra en lösning med en server och flera klienter där flera personer (eller scanners) samtidigt kan lägga in röster. 8 personer skulle i det läget fixa rösträkningen på 30 minuter. Det krävs såklart fler personer och datorer som jobbar med rösträkning för att det ska gå fortare.

Servern är en vanlig Apache-webserver med PHP kopplad mot en databas. På en sida kan man lägga in röster. På andra sidor kan man få fram statistik. Klienterna är vilken webläsare som helst på vilken dator som helst. Det optimala är att få in en scanner i systemet. Får vi det så ersätter/kompletterar scanners den manuella inmatningen.

Jag har lagt upp en mycket enkel och buggig demo på http://82.182.66.224:8888/shbf/index.php
Du måste fylla i alla fält och bara siffror är tillåtna. Allt annat ger skumma felmeddelanden. Kritik och kommentarer är inte välkomna än då jag redan vet om de flesta fel. Det jag faktiskt försökt lägga lite krut på är att du ska kunna byta inmatningsfält genom att trycka ner retur-tangenten. På så sätt kan den tränade sifferinmataren jobba fort med eventuellt numeriskt tangentbord. Om den biten inte fungerar vill jag ha kritik så snart som möjligt.

Jag tar gärna emot tips och hjälp på scanner/OCR-fronten för där är jag än så länge nästan helt nollställd. Åsikter om det allmänna upplägget är också välkomna. Den som kommer med tips behöver inte vara orolig för att åka på jobb. Jag har tagit på mig att utföra arbetet. Men om du absolut
vill vara med så är du varmt välkommen.
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Jag kan vara HELT ute och cykla (händer rätt ofta...) men jag hade nog kanske nöjt mig med något liknande system man har för lager/inventering. (Eller det som affärerna använder för att kunderna själva ska scanna sina varor...), en vanlig handscanner. Dom kostar ju inte särskilt mycket heller.
Första träffen på google gav följande sida:
http://www.applog.se/
Där har dom programvaran för nerladdning.

Kan man inte bara ge alla tävlande en hög med blanketter som man får lämna in om man vill rösta på en viss öl? På dessa blanketter sitter förutom namnet på ölen och lite sån info (för att man ska veta vad man tagit) en streckkod.
Sen sitter några stycken och scannar dom, laddar in infon i programmet = klart.

Är själv programmerare (i ASP) och har gjort ordersystem åt företag, så gillar din idé!
Men kan det inte vara smart att bara ha ett gäng knappar så slipper man skriva över huvud taget. Jag vet inte, bara en tanke... (Då skulle man kanske t.o.m. kunna ha några pekskärmar där alla kan gå fram att rösta själva?)

Har ni nytta av en asp-programmerare är det bara att säga till, men verkar vara PHP som är rådande här :)

Lycka till!
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

Tänkte bara lägga till att man naturligtvis kan ha en blankett för ganska många öler. Så kryssar man bara i vilken öl man röstar på, så scannar sedan den/dom personerna som har den uppgiften det man kryssat för...
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Det låter som en intressant idé. Kanske kan man låta trycka upp häften med strekkodsetiketter med klister på? 101-140 (ljusgul), 201-240 (ljusblå) och 301-340 (rosa). Sen river man loss de öl man vill rösta på och klistrar upp på röstsedeln. Man kan ju trycka häften för flera år på samma gång, för att sänka kostnaden.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Röstningstationer

Inlägg av Lundholm »

Hej

Håller med Andrenalin. Det effektivaste borde vara ett antal "röstningsstationer" där besökaren/röstaren knappar in sin röst. Här kan man passa på att fika efter röstarens epostadress och fråga om denna vill ha någon ytterligare information från SHBF.

Förespråkar också webbteknik, dvs klientent är en för ändamålet lämplig webbläsare. Det finns tredjeparts-programvara vilket ger en möjlighet att styra vilka menyer/knappar som finns tillgängliga. Dvs, det går inte att surfa till någon annan adress än angivna och du kan inte stänga av läsaren.

Med detta ges även möjligheten att i "realtid" presentera en Leaderboard på en storskärm på lämpligt ställe.

Kan bistå med hjälp om vi håller oss till ASP/IIS
Användarens profilbild
Kalle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kalle »

Tycker det låter som en bra idé. Man behöver dock bygga in ett system som ser till att inte samma person/er röstar mer än en gång.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Jag är ny.... har aldrig varit på en tillställning där man röstar. Bara precis avslutat Nybörjarkursen.

Kan man tänka sig att man delar ut biljetter i entrén? Då kan man fixa dessa biljetter själv genom att skriva ut biljetter med ett löpnummer och ett kontrollnummer som man verifierar vid röstningen.

För att locka till röstning, så kan man tänka sig att entrébiljetten även är en lottsedel som blir giltlig vid avlagd röst.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Oj. Här kom det tankar. Det är kul.

Streckkodstanken är lite intressant men hur är det med hastigheten? Går det fortare att läsa av en sidan, med låt säga 12 värden, mha av en streckkodsläsare jämfört med att skriva in det? Sen kostar en streckkodsläsare en lusentapp och några sådana kostar en del. Tänk på
att systemet ska få veta vilken placering ölen får också.

Röstningsstationer får du nog fundera på. Folk vill ju rösta ungefär samtidigt och då lär det bli trångt vid stationerna. Alternativt skaffar vi många stationer men det låter dyrt.

Att ställa ut privata datorer bland folket är nog uteslutet. Jag skulle aldrig ställa ut min laptop mitt i en hop med relativt okända och ölskvättande människor. Jag gissar att andra resonerar
som mig.

En storbildsskärm med resultatinfo är inget problem rent tekniskt.

Att fixa ett system så folk bara kan rösta en gång är inget problem som jag ser det. Men systemet blir nog lite olika beroende på hur röstningen ska gå till.

Jag valde PHP av den enkla anledningen att mycket av föreningens egenhackade grejer är gjorda i PHP. Men jag har redan funderat på att byta till Java. ASP finns inte på kartan.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

- Det finns ingen hastighetsbegränsing i steckkodsläsning, data skickas som klartext till operativsystemet. Man får vara bra rapp i fingrarna om man skall klå en steckkodsläsare. Och en streckkodsläsare skriver inte fel...

- Datorer och skärmar som klarar detta är inga problem, jag kan skänka ett 10-20 tal... eller hur många röstningstationer det nu behövs. Det är ju knappast några monsterdatorer som krävs utan sånt vi kastar annars.

Jag hade tänkt att hålla mig utanför detta, ville bara uttrycka min uppfattning om att man kan göra detta smidigt utan att det blir överkomplicerat och kostsamt.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Lundholm skrev:- Det finns ingen hastighetsbegränsing i steckkodsläsning, data skickas som klartext till operativsystemet. Man får vara bra rapp i fingrarna om man skall klå en steckkodsläsare. Och en streckkodsläsare skriver inte fel...
Jag tycker du bör göra en likvärdig jämförelse. I det ena fallet jämför du transporten av information mellan inmatningsenheten och datorn och i det andra fallet mellan röstsedeln
och inmatningsenheten. Frågan är hur lång tid det tar att sikta och "skjuta" på 12 stycken
streckkoder på ett papper.

Lundholm skrev:- Datorer och skärmar som klarar detta är inga problem, jag kan skänka ett 10-20 tal... eller hur många röstningstationer det nu behövs. Det är ju knappast några monsterdatorer som krävs utan sånt vi kastar annars.
Det låter intressant. Vad är det för sorts datorer?
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Bosse, jag är ganska ovillig att hamna i en debatt om streckkodsläsare.
Men jag har erfarenhet av att administrera system där inmatningen sker via streckkodsläsare och ett A4 med streckkoder. Och det är min bestämda uppfattning att denna typen av inmatning slår ett manuellt tangentbordstryckande både i hastighet och kvaliteten på det inmatatade. Men är du av en annan uppfattning så köper jag det.

Detta var väl ändå ett tråkigt sidospår? Anledningen att jag tog ordet var att meddela min uppfattning, som inte är tagen ur luften, att det är både tekniskt och ekonomiskt lämpligt om att ivartfall fundera på tidigare inlägg om registrerings/röstningsstationer.

Om jag formulerat mig på ett sätt så du blev upprörd så har du min ursäkt.
Användarens profilbild
bosse
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av bosse »

Lundholm skrev:Och det är min bestämda uppfattning att denna typen av inmatning slår ett manuellt tangentbordstryckande både i hastighet och kvaliteten på det inmatatade.
Men jag vill ha en tidsuppskattning på hur lång tid det tar med en streckkodsläsare.

Hela det här projektet går ut på att spara tid. Så när vi ställer två lösningar mot varandra måste vi veta hur snabba de är.
Användarens profilbild
Lundholm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Lundholm »

Jag reste mig upp från min varma stol och gick och frågade vår assistent om hur snabbt den läste, hon svarade att när strecket (strålen) var över koden så sa det bara "plopp". Jag tolka detta som att det är en tidsåtgång som är försummbar. Men det kräver att man har ordning på det som skall scannas och inte lägger ner massa sekunder på att leta upp rätt kod att scanna. Vi har scanners av märket DataLogic. Nu finns det säkert någon på närmre håll än mig, men du är välkommen hit och testa.

Jag tror att med lite smart inmatningshjälp i ett textfält á la det sönderbabblade web2.0 så kan du nog klå en scanner om du har oordning på streckkoderna.
Skriv svar