Torrjäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Torrjäst

Inlägg av bohumle »

Hej.
Är det någon som provat Fermentis WB-06 för veteöl. Jag har en sådan jäst och tänkte mej att provbrygga en vete öl i mellandagarna. Jag är för övrigt nöjd med Fermintis jästerna. Min sista Lageröl brygdes med torrjäst från dom och den blev mycket lyckad.

Bo
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Hej Bo!

Hur blev din veteöl med Fermentis WB-06?
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Johan Håkansson skrev:Hej Bo!

Hur blev din veteöl med Fermentis WB-06?
Hej.

Tyvärr så blev det en IPA i mellandagarna, samt en wit är på gång med 50% Pilsnermalt samt 50% Puffat vete. Föresten ? En wit kan väl "bara" bryggas på lika delar pilsnermalt samt ungefär liknande del omältat vete? Enligt deffen så står det stora delar mältat ELLER omältat vete. Vilket är vanligast och om man skall vara ortodox vilket vete gäller. Framåt i mars så skall jag testa WB-06? Förhoppningsvis, men man vet ju aldrig när det gäller öl, har inte bryggt Rök öl än, är nyfiken på den.

Bo
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

funderar på att beställa torrjäst, av flera anledningar. Men visst är det så med (färsk) torrjäst att man inte gör någon ordentlig förkultur utan man tar på bryggdagen ett par dl vört innan man lägger i humlen, kyler den och sedan har i jästen? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Drutten man kan göra som man vill utefter vad man föredrar. jag har aldrig brytt mig i att göra några förkulturer alls, jag strör bara på jästen jämnt över ytan när vörten är kyld sen på med lock så får det jäsa.
Jästen sjunker och fördelar sig själv utan problem, skakande är inte alls nödvändigt och heller inte att föredra då jag inte vill ha massa söt vört uppe i locket och på kanterna som andra organismer kan mumsa i sig medans det finns syre i hinken. för att sedan komma ner i min öl när skummet når upp.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Lindgren skrev:Drutten man kan göra som man vill utefter vad man föredrar. jag har aldrig brytt mig i att göra några förkulturer alls, jag strör bara på jästen jämnt över ytan när vörten är kyld sen på med lock så får det jäsa.
Jästen sjunker och fördelar sig själv utan problem, skakande är inte alls nödvändigt och heller inte att föredra då jag inte vill ha massa söt vört uppe i locket och på kanterna som andra organismer kan mumsa i sig medans det finns syre i hinken. för att sedan komma ner i min öl när skummet når upp.
Hej

Jag gör som Lindgren, jag "sprayar" ett så jämt lager som jag kan ovanpå hela ytan. Sedan på med locket och låter allt vila i 15 min, sedan skakar jag hinken som satan i 5 min, men det är jag det. Oftast så tar det bara allt från 3 -8 timmar sen jäser det som bara den. Jag är en big vän av Fermentis torr jäster. I Höstas så bryggde jag en Pilsner med Saflager S-23 2 st påsar, priset jämfört BC är väl ingen skillnad men jag tror att med 2 st påsar så får jag tillräcklig jäst för att få igång jäsningen och det fungerade kanonbra. Tempen under primären i 10 dagar samt sekundären i 12 dagar var ca 10 c. Ölet blev helt ok ett av dom bästa i min Pilsner historia, jag har 1 back kvar, ett ordentligt skum som är kvar ända ner till botten av glaset. En hyfsad kolsyra det kanske inte så direkt beror på jästen, men ändock. Inga fruktiga toner en torr och hyfsad samt ordentligt besk pilsner i tjeckisk stil skrev jag i min brygglog. Torrjäster nu förtiden är minst lika bra som dom flytande , tycker jag. Nu finns ju till och med Veteöl i torrjäst, skall som sagt var i mars bryggas en sydtysk med den, skall bli spännande. Jag har bryggt en kanonAPA i höstas med Safale US-05. Så våga testa mer torrjäster, dom är bra.

Bo :!:
Användarens profilbild
Drutten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Drutten »

okej nu är det gjort...
I tråden "hög FG" kan ni läsa om problemet. Men nu har jag strött ett jämt lager på ytan och och "snurrade" hinken lite för att det råkade komma på sidorna så nu hoppas jag arr det hoppa i gång igen.. :|
Musik, öl och vin i varierande ordning.
Skriv svar