Stora Hembryggaredagen

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Stora Hembryggaredagen

Inlägg av bohumle »

Hejsan

Ja då var det dags för 4:e gången att SHBF "bestämmer" vilken öl vi skall brygga. Varför skall NI alltså SHBF bestämma vilken öl som skall bryggas? Hur kommer ni fram till att det just detta år, alltså inte spec 08, blir det och det ölet? Är det någon i föreningen som just det året lyckats spec bra med att brygga ett spec. öl, och tycker att resten oxså skall försöka sej på det? Hur fungerar själva valet?, en tärning som kastas?. Jag är absolut inte emot en spec hembryggardag, själva dagen att alla som gillar att brygga gör det på en dag det är en häftig sak, bortsett från oss då som jobbar skift, men vi är trots allt rel. få så det blir nog inte någon skillnad. Varför inte ha en dag som är Den stora hembryggardagen, men låta oss alla som trots allt är SHBF, det är ju vi alla bryggare som är föreningen, men en styrelse kan sen aldrig bli bättre än vad medlemmarna gör och tycker. Det är som facket på jobbet, "alla skäller" på facket, oftast är det då styrelsen som anses, men glömmer att det är medlemmarna som är facket. Iden tycker jag är bra men varför inte låta 1000 blommor blomma utan bara 1?
Bo
Andrenalin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Andrenalin »

"Varför inte passa på att brygga den av domarkommittén föreslagna Stora hembryggardagsölen 2008?"

Det är nog bara tänkt för att underlätta för alla. Humlegården kan ha färdiga "kit" o.s.v.
Det är ju dessutom ett förslag, tycker själv inte alls det känns som ett påtvingat måste. :)

Förresten, jag jobbar också skift den dagen, så du är inte ensam... :(
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Rapax »

Varför inte bara köra på med vilket recept man nu skulle känna för? Själv tänker jag brygga en ESB.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag har aldrig bryggt enligt det recept som finns på SHD och ser det precis som det är:
Ett förslag för de som vill.

Anledningen till att alls ha ett recept har jag alltid förstått som att de som har svårt att komma på recept själv eller de som vill brygga enligt samma recept som andra och sedan jämföra får det lite enklare för sig.

Tidigare fanns också färdiga kit från humlegården, tror dock inte att så är fallet längre.

Tycker dock att du är rätt orättvis då du klagar på att man ger ett förslag på recept, det står som sagt ingenstans att det är krav på att man använder detta eller att man får några fördelar utav det hela.

Det är väl som öltypsdefinitionerna, vill man inte brygga enligt dessa så är det helt OK, jag gör det sällan själv.
Om man däremot vill vara med och tävla i domarklasserna ör man ha i tanke att det är dessa man går efter vid bedömning.
Vill man tävla i folkets val kan man kasta definitionerna och köra på vad som helst.
Vill man inte tävla alls så gör man precis som i förra steget precis som man vill.

Hittills har ingen tvingat mig att vare sig brygga öl, använda recept, tävla eller provsmaka öl.
Det är en hobby som skall vara kul, annars får det vara.
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Jag tycker det vore roligt med en riktigt kraftigt humlesmakande american ale, Cascade + fuggle/Ekg blandning.
Användarens profilbild
Svante
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Svante »

Janne gnoff Berglund skrev:
Tidigare fanns också färdiga kit från humlegården, tror dock inte att så är fallet längre.
Vi har inga färdiga kit, eftersom vissa vill använda humlepellets, andra humlekottar, vissa vill brygga större volym, andra mindre...

Däremot har vi sett till att ha råvarorna hemma. T ex har vi tagit hem extra mycket av den aktuella jästen.

-- Humlegården/Svante
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Är fast skumkrona en flytande valuta?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Johan Håkansson skrev:Newsdesk: Stora hembryggardagen på lördag 26 januari
I texten står bla:

"över 100 kurser har hållits med totalt över 700 deltagare"

Jag känner en person som själv haft över 300+ personer hemma på bryggkurser, är det rekord för en enstaka person (som inte tar en krona för det= ??

:D
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jag tycker att det är läge att informera om att Sveriges Radio har
ringt upp Dan Nilsson, SHBFs ordförande, och skall intervjua honom
live kl 05:40 imorgon i P3/P4.
My hope is hops
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Fredrik Almgren skrev:Jag tycker att det är läge att informera om att Sveriges Radio har
ringt upp Dan Nilsson, SHBFs ordförande, och skall intervjua honom
live kl 05:40 imorgon i P3/P4.

:shock:

Det är ju JÄTTEtidigt!

Måste vara slitsamt att vara ordförande :wink:

Tror vi att detta hamnar på webben sen, eller kan någon vänlig (morgontidig) själ spela in så de av oss som inte kommer upp så tidigt kan höra det hela i efterhand?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Det kommer säkert att finnas att lyssna på här: Vaken med P3 & P4. Senaste sändningen och 30-dagars arkivet finner du längst upp till höger. Tänk på att sändningen är mellan klockan 00.03 och 06.00, så du ska alltså in ungefär 5 timmar och 37 minuter i programmet (eller kanske tidigare, om de klipper bort Ekots sändningar). De brukar intervjua nån mer eller mindre intressant person varje dag 05.40, just som radion går på hemma hos mig som väckarklocka. Det brukar inte vara något klimax när "väckarklockan ringer", men det ska bli roligt att vakna imorgon!
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Tack och lov för webbarkivet!

Nu har jag lyssnat på intervjun. Kul!

Den finns i del 7 av programarkivet.
My hope is hops
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Alla som har bilder från Stora hembryggardagen, glöm inte att ladda upp några av dem här.
Jag kan också passa på att fråga om någon vet vilka dessa stora hembryggardagsbryggare är?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Johan Håkansson skrev: Jag kan också passa på att fråga om någon vet vilka dessa stora hembryggardagsbryggare är?
Det är ju våra glada vänner i Enköping!
Dock kan jag inte namnet på så många av dem.

Vill du veta?
Jag kan maila en av dem som syns på bilderna och fråga.
Skriv svar