Kranvatten
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kranvatten
Hej jag har bestämt mig för att göra mitt livs första bryggd. Efter att ha läst in mig på jäsning o.s.v så har jag en fråga som väckts av en vän..
Kan man brygga på det kranvatten som finns i städer ? Det är ju klorerat för att ta död på oönskade microorganismer. Det låter ju inte som det är till gagn för jästen precis.
Jag har precis flyttat till Göteborg och undrar om någon vet hur det fungerar med vattnet här i stan.
Mvh Albin Andersson.
Kan man brygga på det kranvatten som finns i städer ? Det är ju klorerat för att ta död på oönskade microorganismer. Det låter ju inte som det är till gagn för jästen precis.
Jag har precis flyttat till Göteborg och undrar om någon vet hur det fungerar med vattnet här i stan.
Mvh Albin Andersson.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tror inte du behöver oroa dig för kloret i vattnet i Göteborg.
Du kan kolla på Göteborg vattens webbplats för mer info från din kommande vattenleverantör.
Du kan kolla på Göteborg vattens webbplats för mer info från din kommande vattenleverantör.
My hope is hops
- Johan Håkansson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
- Fredrik Nivert
- SHBF - Bryggkursledare
Kul med ännu en bryggare i Götet!
Oroa dig inte över kranvattnet! Göteborg har bra vatten, och kloret har jag aldrig märkt av i något av mina öl. Som Johan skrev, kloret försvinner väl när man kokar vörten?
Jag har vattenanalys från vattenverket om du vill ha. Hör av dig i så fall.
/Fredrik Nivert, Göteborg
Oroa dig inte över kranvattnet! Göteborg har bra vatten, och kloret har jag aldrig märkt av i något av mina öl. Som Johan skrev, kloret försvinner väl när man kokar vörten?
Jag har vattenanalys från vattenverket om du vill ha. Hör av dig i så fall.
/Fredrik Nivert, Göteborg
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Om du vill komma förbi då jag brygger helmalt någon gång så är det OK, bor på Hisingen (Biskopsgården typ).Albin skrev:Jag kollade vattnet på Länken som Fredrik postade. Men tack ändå.
Men en dag kanske jag vill ha en mentor för att lära mig helmaltsbryggning.
Jag är nämligen den typen av person som gillar att påta med mat och dryck samt tobak. Det ska gärna ta tid.
Skicka gärna ett meddelande till mig med din mailadress så jag kan hojta till då det är dags nästa gång.
Angående vatten och klor:
Smakar vattnet bra ur kranen så brukar det inte vara några problem.
Hej
Jag känner inte till något kommunalt vatten i Sverige som är klorerat. Badhus och utomhusbassänger ja, men inte dricksvatten. Så om du bara inte hämtar några hinkar från badbassängen så är det ingen fara med klor. Vattnet i Göteborg är väl ganska mjukt (låga halter av mineraler och karbonater), så det borde funka till det mesta t o m hårdhumlad lager.
Normalt har du ca 30 bakterier /ml i kranvatten, men av den typen som stryker med vid ca 50 grader, så mikroorganismer i kranvatten är oftast inte heller ett problem
Bekymra dig inte om vattnet så här första gången.
/Anders
Jag känner inte till något kommunalt vatten i Sverige som är klorerat. Badhus och utomhusbassänger ja, men inte dricksvatten. Så om du bara inte hämtar några hinkar från badbassängen så är det ingen fara med klor. Vattnet i Göteborg är väl ganska mjukt (låga halter av mineraler och karbonater), så det borde funka till det mesta t o m hårdhumlad lager.
Normalt har du ca 30 bakterier /ml i kranvatten, men av den typen som stryker med vid ca 50 grader, så mikroorganismer i kranvatten är oftast inte heller ett problem
/Anders
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tror inte det du säger är helt sant. Det står så här påRöAnders skrev:Hej
Jag känner inte till något kommunalt vatten i Sverige som är klorerat.
...
/Anders
Göteborg vattens webbplats:
Om man vill och orkar finns det tex en detaljerad redovisning frånKvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten
- Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Kloröverskottet är något högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen successivt kunnat minskas.
2006 på
denna länk.
Jag hållr dock helt med om att det inte finns någon anledning att oroa
sig för vattnet.
My hope is hops
Vet inte om RöAnders skrev fel när han påstår att kommunalt vatten INTE är klorerat.
Vad jag vet så kloreras i princip allt kommunalt vatten.
Mängden klor varierar dock efter hur mycket mikroorganismer som finns i vattnet. Man mäter i princip kontinuerligt i vattenverkena.
På vintern är det mindre klorerat och på högsommaren desto mer.
Det är lätt att känna skillnad på vattenkvalitén mellan vinter och sommar hemma hos mig och de flesta andra ställen jag besöker med regelbundna mellanrum.
http://www.stockholmvatten.se/Stockholm ... -kvalitet/
Vad jag vet så kloreras i princip allt kommunalt vatten.
Mängden klor varierar dock efter hur mycket mikroorganismer som finns i vattnet. Man mäter i princip kontinuerligt i vattenverkena.
På vintern är det mindre klorerat och på högsommaren desto mer.
Det är lätt att känna skillnad på vattenkvalitén mellan vinter och sommar hemma hos mig och de flesta andra ställen jag besöker med regelbundna mellanrum.
http://www.stockholmvatten.se/Stockholm ... -kvalitet/
Härliga tider, strålande tider 
Enligt vattenkontoret i Uppsala pratar man inte om att kloret kokar bort.Albin skrev:Har jobbat på vattenverk så jag är säker på att vatten kloreras... däremot hade jag inte koll på att det kokade bort. (lite pinsamt).
De tillsätter mellan 0.1-0.15 PPM klor och när väl vatten kommer ur kran är det mellan 0.02-.08 PPM klor kvar iom lite olika reaktioner mm.
Detektionsgränsen för klor är ungefär 0.02 PPM
Du behöver alltså inte bry dig om kloret.
Förövrigt ändras inte klortillsatsen med årstid iom att grundvattnet "alltid" har samma temperatur.
Däremot varierar klorvärdena med avstånd från vattentorn mm
Öl är kärlek.
Hur mycket klor som tillsätts beror på hur mycket bakterier det finns i vattnet.
Altså mer sommartid än vintertid.
En obehaglig vattenupplevelse hade jag själv efter två veckors ledighet från lägenheten.
Jag kranade upp ett stort glas vatten och tog en rejäl klunk så fort jag kom hem och spottade och fräste efter att ha fått vattnet i munnen.
Det smakade otroligt mycket klor, efter det kokade jag allt vatten i en vecka och mailade vattenverket och klagade.
Fick ett mycket uttömmande svar som förklarade att klorsmaken faktisk kom av att diverse "humus" ämnen som löses ut ur fastighetens vattennät när vattnet står stilla.
Det är inte klor, men smakar och luktar definitivt så.
Dessa försvinner om man häller upp vattnet i en tillbringare och låter den stå i ett dygn eller två.
Efter att ha spolat vatten i vasken i 10 minuter var smaken borta.
Varför skriver jag om detta här?
Jo, jag har sett bryggare som har en och samma kran till bryggvatten och bara använder den till det.
Om man har långa ledningar och bara brygger en gång i månaden är det nog inte det bästa vattnet som kommer ut i början.
Riktigt illa blir det om någon använder vattnet till att kyla och späda ut en brygd som blivit för stark utan att koka upp det först.
Altså mer sommartid än vintertid.
En obehaglig vattenupplevelse hade jag själv efter två veckors ledighet från lägenheten.
Jag kranade upp ett stort glas vatten och tog en rejäl klunk så fort jag kom hem och spottade och fräste efter att ha fått vattnet i munnen.
Det smakade otroligt mycket klor, efter det kokade jag allt vatten i en vecka och mailade vattenverket och klagade.
Fick ett mycket uttömmande svar som förklarade att klorsmaken faktisk kom av att diverse "humus" ämnen som löses ut ur fastighetens vattennät när vattnet står stilla.
Det är inte klor, men smakar och luktar definitivt så.
Dessa försvinner om man häller upp vattnet i en tillbringare och låter den stå i ett dygn eller två.
Efter att ha spolat vatten i vasken i 10 minuter var smaken borta.
Varför skriver jag om detta här?
Jo, jag har sett bryggare som har en och samma kran till bryggvatten och bara använder den till det.
Om man har långa ledningar och bara brygger en gång i månaden är det nog inte det bästa vattnet som kommer ut i början.
Riktigt illa blir det om någon använder vattnet till att kyla och späda ut en brygd som blivit för stark utan att koka upp det först.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten 
Mycket intressant diskussion. Plötsligt börjar jag misstänka att de två brygder jag misslyckats ordentligt med inte berodde på infektioner utan på klor i kranvattnet. De smakade definitivt klor och hade som gemensamt att de var bryggda under rötmånaden. Därav att jag skyllde på infektion, men det måste ju också betyda att det är just då som kranvattnet är som klorhaltigast.
I framtiden ska jag definitivt tillämpa metoden att låta vattnet stå ett tag innan en sommarbryggning.
I framtiden ska jag definitivt tillämpa metoden att låta vattnet stå ett tag innan en sommarbryggning.