Lakkärl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Lakkärl
Jag håller på att fixa till ett lakkärl utav en rostfritt kärl från en mjölkanläggning. Det rymmer sisådär 70 liter och borde kunna räcka till ca 80-100 liters bryggningar. Jag tänkte att ha en rostrfri plåt som blindbotten och som är perforerad med en massa hål. Nu undrar jag om det finns ideer på hur stora hålen skall vara och hur tätt de skall sitta? Har det någon betydelse hur stort utrymmet är under blindbottnen?
-
hakan.liljegren
- Torrhumlare

Hole Night..............
Hej Tomas!
Om du vill leka fram ditt perfomönster så kan jag rekommendera
följande adress:
http://www.rmig.com/sw26450.asp
då skall man komma till RM online pattern catalogue och där finns det
varianter!
Annars gå till ditt lokala metallåtervinningsföretag och fråga/leta i deras
högar med rostfritt.
Har ofta funderat på om två plåtar med distans emellan vore bra?
Alltså ca Ø4 på den närmast malten och ca Ø2-3 på den nedersta närmast
avtappningen.
Men långa slitsar låter kanske ännu bättre, kolla på den som heter:
Pattern numberLR0.55x10Z1x29
Fö tror jag att man borde anordna stödben eller någon ram
under silplåten. annars kanske den kollapsar under malttyngden.
Mvh fr Tvättstugan i Ljungby
Om du vill leka fram ditt perfomönster så kan jag rekommendera
följande adress:
http://www.rmig.com/sw26450.asp
då skall man komma till RM online pattern catalogue och där finns det
varianter!
Annars gå till ditt lokala metallåtervinningsföretag och fråga/leta i deras
högar med rostfritt.
Har ofta funderat på om två plåtar med distans emellan vore bra?
Alltså ca Ø4 på den närmast malten och ca Ø2-3 på den nedersta närmast
avtappningen.
Men långa slitsar låter kanske ännu bättre, kolla på den som heter:
Pattern numberLR0.55x10Z1x29
Fö tror jag att man borde anordna stödben eller någon ram
under silplåten. annars kanske den kollapsar under malttyngden.
Mvh fr Tvättstugan i Ljungby
- Micke Granath
- Torrhumlare

Vilket jobb! Den stora fördelen med slitsar istället för hål är att den totala ytan av öppningarna blir mycket större. Vill man vara riktigt avancerad så skall profilen på slitsarna likna ett upp-och-nedvänt Y. Detta lär skall göra att trycket blir lägre på undersidan av plåten och att man på så vis får en lätt sugande effekt, vilket snabbar upp och underlättar lakningen.
hakan.liljegren skrev:Jag har provat lite olika varianter genom åren och det jag har just nu är en plåt med slitsar. Har funkat mycket bättre än hål för mig. Slitsarna är 1 mm breda och ca. 20 mm långa. Gör inte slitsarna för långa för då böjs slitsarna isär. Slitsarna gjorde jag med en Dremelslip.
/Håkan
Micke Granath
Slitsar är oslagbart det bästa, och anledningen är att runda hål lättare blir igensatta av skaldelar. Slitsarna skall helst hålla 0,8 mm och längden beror på materialtjockleken, tjockare plår tillåter längre slitsar. Anledningen till att man helst vi ha dom koniska är att dom partiklar som spolas med ner i slitsen inte skall fastna i själva slitsen. Det är inget större problem för oss hembryggare, våra silplåtar blir sällan tjockare än några milimetrar.
Hur skapar man då slitsarna? Den tålmodige gör dom själv med en Dremel, men jösses vilket pillgöra och det finns en liten risk för varmgång och då slår sig plåten direkt. Rostfritt har en benägenhet att slå sig lätt. Snyggaste plåten blir nog den som skärs ut med laser, har själv en sån, kostar några kronor men det är det värt. Man kan skära med vatten men jag undrar om man kän skära så tinnt som 0,8, när jag ringde runt för några år sedan så klarade man i bästa fall all skära milimeterslitsar, med nya munstycken.
Hur skapar man då slitsarna? Den tålmodige gör dom själv med en Dremel, men jösses vilket pillgöra och det finns en liten risk för varmgång och då slår sig plåten direkt. Rostfritt har en benägenhet att slå sig lätt. Snyggaste plåten blir nog den som skärs ut med laser, har själv en sån, kostar några kronor men det är det värt. Man kan skära med vatten men jag undrar om man kän skära så tinnt som 0,8, när jag ringde runt för några år sedan så klarade man i bästa fall all skära milimeterslitsar, med nya munstycken.
Okej, slitsar är verkar vara bäst. Men hur tätt skall de sitta. Det kanske inte har någon större betydelse? Man reglerar ju flödet med en kran i botten iallafall.
Hittills har jag använt en silduk i botten som legat på en perforerad plåt med stora hål. Men har man rätt utformad blindbotten med ett rätt avvägt antal slitsar så skall en silduk vara överflödig, är det en allmän uppfattning? Malten skapar då ett tillräckligt "filter"
Hittills har jag använt en silduk i botten som legat på en perforerad plåt med stora hål. Men har man rätt utformad blindbotten med ett rätt avvägt antal slitsar så skall en silduk vara överflödig, är det en allmän uppfattning? Malten skapar då ett tillräckligt "filter"
Tomas J
Tittar man på fabriktillverkade silplåter så ligger slitsarna inte så tätt, de brukar ligga i rader med ca 30- 50 mm mellan raderna, men ytan är ju mycket, mycket större. På min plåt är de tätare, det är nog ca 20 mm mellan´raderna på den.
Silduken kan du bygga om till druvsil om du skaffar en ny silplåt med slitsar, den behövs inte till silbädden.
God Jul alla hembryggare
Silduken kan du bygga om till druvsil om du skaffar en ny silplåt med slitsar, den behövs inte till silbädden.
God Jul alla hembryggare
- Micke Granath
- Torrhumlare