Hinksmak

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av pere »

Precis som du säger, i många bryggsatser står det att man ska hälla 10 liter kallt kranvatten i vörten.
Anledningen tll detta är att de flesta nybörjarbryggare inte har en 20-30 liter stor gryta hemma.
Har man en gryta så är det naturligtvis bättre att koka vattnet där eftersom man då löser flera problem:

Att skvalpa i 10 liter iskalt vatten i en kokhet vört är ett säkert sätt att oxidera sin öl.
Kokar man med vattnet från början så får man dessutom bättre humleutbyte och blir av med mindre socker när man silar ifrån humlen.
Kloret kokas bort och en massa bakterier dödas.

Har själv gjort några extraktbrygggder och dom blir bra, om man vet vilka instruktioner man ska bortse ifrån.
Har inte haft en enda snejäsning sedan jag började kyla ner vörten till rätt jäsningstemp, syresatta med akvariepump och desinficera jäskärlet med kokande vatten.
Ingen av dessa saker står i receptet på dom vanliga ölsirapsburkarna.

Jag använder hellre kokat kommunalvatten är okokat källvatten.
Det går bra att använda vatten från en brunn som kommunen underkänt om vattnet kokas i 1,5 timme med maltsirap och humle :-)
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
jukitor
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jukitor »

Jag brukar fylla på med vatten kontinuerligt under koket så att det är omkring 8 liter i min 10-litersgryta hela tiden. Sedan tillsätter jag de sista 2-3 litrarna vatten efter att först ha kylt vörten med locket på i vattenbad med isklampar. Jag har dock tagit dessa sista litrar vatten direkt från kranen.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Klor från kranvattnet är absolut en fullt möjlig källa... Det besvärliga är att vattenverken varierar klortillsatserna i vattnet efter behov. Håller absolut med Kenneths förslag om kokning av vattnet, även om det tillsätts till kyld vört. Kallt vatten från kranen är mättat med syre och det räcker med rätt små mängder för att få oxidation av varm vört. Alla lösta gaser försvinner snabbt vid kokning av vatten...
malt är gott
Användarens profilbild
jukitor
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jukitor »

Har tänkt att brygga igen i nästa vecka. Det blir helt klart en flytande jäst denna gång. Ska även koka det vatten jag späder med. Tänker i övrigt inte ändra på receptet i någon större utsträckning. Ska bli spännande att se vad som händer...
TheSultan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TheSultan »

Min hinksmaktsöl blir bara värre och värre. Nu är det fullkomligt odrickbart.

/Mattias
Användarens profilbild
jukitor
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av jukitor »

Aj då. Min hinksmak är konstant. Verkar varken bli bättre eller sämre med tiden.
Skriv svar