Hade tänkt brygga en Ale liknande Smithwicks/Kilkenny. Är det någon som gjort något liknande och kan ge lite tips?
//Tomas
Irish Ale
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
peter.lithner
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 40
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Irish Ale
Hej
Jag har inget recept, men det mest uppenbara (för mig) i en "irish Ale" jämför med en engelsk dito är att den irländska modellen är väldigt svagt humlad. Både vad gäller beska och smak/arom.
Skulle vidare tro att kilkenny är jäst ganska kallt för att vara en Ale. Det är mest en gissning.
Om du tar ett recept på en engelsk ale, som du tar 30-40% mindre humle i, så hamnar du nog ganska rätt. Unvik smak/arom-humle helt och hållet. så kan du ju förstås använda "Irish Ale"-jäst.
/peter
Jag har inget recept, men det mest uppenbara (för mig) i en "irish Ale" jämför med en engelsk dito är att den irländska modellen är väldigt svagt humlad. Både vad gäller beska och smak/arom.
Skulle vidare tro att kilkenny är jäst ganska kallt för att vara en Ale. Det är mest en gissning.
Om du tar ett recept på en engelsk ale, som du tar 30-40% mindre humle i, så hamnar du nog ganska rätt. Unvik smak/arom-humle helt och hållet. så kan du ju förstås använda "Irish Ale"-jäst.
/peter
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 402
- Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
- Ort: Torna Hällestad, Skåne