Det brukar inte vara några problem att köpa tomflaskor i butik, men de kan vara ganska mögliga.
Jag har köpt en del på butik, vissa ställen får man till och med stå och välja ut sina bruna flaskor med så lite mögel som möjligt, mycket bra
Om det nu är så att man har lite mögel kör jag med flaskbortse börst, sedan får flaskan stå med vatten i ett par dagar, sedan nytt vatten och stå ett tag till.
Om den ser ren ut och luktar rent sanerar jag den sedan i ugnen på 130 grader, brukar bli bra.
Janne gnoff Berglund skrev:Jag har köpt en del på butik, vissa ställen får man till och med stå och välja ut sina bruna flaskor med så lite mögel som möjligt, mycket bra
Om det nu är så att man har lite mögel kör jag med flaskbortse börst, sedan får flaskan stå med vatten i ett par dagar, sedan nytt vatten och stå ett tag till.
Om den ser ren ut och luktar rent sanerar jag den sedan i ugnen på 130 grader, brukar bli bra.
Jag brukar lägga flaskorna i blöt för att lösa upp ev mögel och för att få bort etiketterna. Efter det fyller jag flaskorna med en skvätt vatten och lite sand för att sedan ruska flaskan kraftigt ett tiotal sekunder. I det flesta fall brukar det räcka med en sådan behandling för att få bort det mest envist sittande mögel. Efter detta kör jag flaskorna utan diskmedel i diskmaskinen på det varmaste programmet.
Janne gnoff Berglund skrev:Jag har köpt en del på butik, vissa ställen får man till och med stå och välja ut sina bruna flaskor med så lite mögel som möjligt, mycket bra
Jag brukar lägga flaskorna i blöt för att lösa upp ev mögel och för att få bort etiketterna. Efter det fyller jag flaskorna med en skvätt vatten och lite sand för att sedan ruska flaskan kraftigt ett tiotal sekunder. I det flesta fall brukar det räcka med en sådan behandling för att få bort det mest envist sittande mögel. Efter detta kör jag flaskorna utan diskmedel i diskmaskinen på det varmaste programmet.
Jag tog mig ner till kvarterskrogen och talade lite med ägaren. De skulle spara sina engångsflaskor och se till att diska ur dem så att de var fräscha åt oss. Men han krävde att få smaka ölet, så det kändes okej.
PerT skrev:Jag tog mig ner till kvarterskrogen och talade lite med ägaren. De skulle spara sina engångsflaskor och se till att diska ur dem så att de var fräscha åt oss. Men han krävde att få smaka ölet, så det kändes okej.
Bara positivt, se till att han börjar brygga sen också
Som inköpare på en ölpub av rang (VilleValla Pub, Linköping) har jag lyxen att kunna plocka vilka flaskor jag vill som det inte är pant på. Förutom standardflaskor såsom 50cl weissbier-flaskor och 33cl belgiska (Duvel, Maredsous, m fl) har jag fallit för Meantimes 33centilitare. Oerhört eleganta, ser ut som en champagne-flaska i mini-format men med tunnare glas.
Mitt tips är alltså: om du har en "finöls"-pub i närheten, fråga där. Speciellt 33cl belgiska av Duvel-typ torde finnas i mängder. Och de är ju utmärkta när man ska brygga något lite starkare och smakrikare som man inte vill ha i större flaskor.
Annars är ju de svenska 50cl returflaskorna alltid stilrena och praktiska. Köp hem en back Zipfer 2,8% nästa gång du bjuder hem polarna för att titta på fotboll.