Spara jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Spara jäst

Inlägg av tuvham »

Har en ale jäsande i källaren. Den har stått 2 veckor så det börjar bli dags för flasktappning (hoppar över sekundärjäsningen pga tidsbrist). Jag tänkte då odla upp lite jäst och ställa in i kylen för senare bruk och har försökt hitta information om hur detta bäst görs utan någon vidare framgång.
Brygden består av tre synliga lager; bottensediment, topp och mellanlager. Det ser ut som om toppen är själva jästen, det är lite "molnigt". Mellanlagret är klart och sedimentet i botten har jag läst är döda jästceller, humle och annat skräp.
Jag har läst att vissa tar bottensatsen som blir kvar efter tappningen till att odla upp ny jäst med. Är inte detta dumt om man vill kunna hälla den nya jästen direkt i den nya vörten? Det verkar vara bättre att ta av den molniga toppen tycker jag, har jag fel?
Beror det på om man har toppjäst(ale) eller bottenjäst(pilsner)?

Sedan undrar jag ungefär hur länge det går att lagra jästen i kylen (+5) innan den blir dålig/utsvulten (förutsatt att man har tillsatt lite ny vört den kan äta när man först satte in den).

Tack på förhand
Tuve
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Efter två veckors jäsning så har nog jästen lagt sig på botten.. om du jäser i ogenomskinlig hink kan det ibland sitta gammal jäst kvar längs kanterna och ge intrycket av att ölen fortfarande täcks av ett tjockt lager aktiv jäst. Det kommer antagligen vara för sent för dig att "toppskörda" din jäst, du får helt enkelt ta till vara på bottengrumset. Det är inte något problem alls, förutsatt att du gör en sk "starter" (dvs ca en dl torrt maltextraxt kokat i en dryg halvliter vatten) och får igång jästen igen. Risken med att ta jäst från botten av tunnan och sätta den direkt i kylen är att den då kan autolysera (eftersom den vid det här laget redan är ganska trött)..

Alltså.. gör en starter, kyl den och lufta rejält.. Tillsätt några matskedar av bottengrumset och täck över ditt kärl (förslagsvis en E-kolv, eller t.o.m. en gammal Absolut-flaska) med aluminiumfolie och låt stå i rumstemperatur. Låt din starter jäsa ut fullständigt... dvs vänta tills jästen lagt sig på botten (tre-dagar typ). Häll försiktigt bort den klara vätskan ovanför ditt jästlager, fyll sedan på med lika stor volym kallt, friskt vatten som du har jäst.. skaka runt och häll över i en väl rengjord syltburk.. Tänk på att försiktigt släppa på trycket några gånger under de första dagarna (jästen kan fortfarande bilda CO2)...

Om man tar till vana att skörda jäst efter/under varje brygd så spar man ju en femtilapp varje gång och så kan man alltid ha en jäst i kylskåpet.. Jag kickade precis igång en gammal American Pale Ale-jäst som jag har haft stående i mer än ett halvår.. Den var i toppform, luktade inte alls autolyserad och nu jäser det 20 liter imperial stout :-)

Och just ja.. du ska allltså inte ge jästen ny vört när du ställer in den i kylskåpet... den ska svältas med vatten så att den går i dvala. Har jästen tillgång till mat så har jag förstått det som att det kan gå snett (bortsett från risken att du spränger ditt förvaringskärl):

Lycka till!
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Tackar för tipsen, nu känner jag mig säkrare. Jag ska ändå testa med att göra en sats från toppen också bara för att se om det är någon skillnad, kan ju vara bra att ha en backup-jäst i vilket fall.

En annan fråga: Har någon provat att odla upp jäst från köpe-öl? I så fall är det ju snudd på korkat att köpa köpe-jäst, det är ju bara att köpa en flaska av den typ av öl man vill göra.
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Ja... det är ju att föredra att toppskörda.. den jästen mår mycket bättre än den som sjunkit ned till botten.. Det jag funderar över är om du verkligen har jäst kvar överst på din brygd efter två veckor... Jäser du i glas och kan se om det verkligen är jäst kvar överst?

Ang att odla upp jäst från köpeöl så finns det två saker att tänka på...

Först och främst så buteljerar en del bryggerier med en anna jäst än den som utför primärjäsningen.. det finns en lista någonstans på vilka bryggerier som använder samma till flaskjäsningen som till primärjäsningen.

För det andra är en jäst som bott i flaska rejält uppspöad.... det är ju inte så att jästen trivs med att ligga i botten av en flaska, utan luft och i uppemot tio procent alkohol. Den överlever ja... men jäst som stressas kan ibland mutera och då kan smakegenskaper förändras. Så om man ska odla upp från flaska så ska man försöka se till att få en hyfsat färsk flaska, iaktta noggran sterilteknik (eftersom ympkulturen är så liten så blir den känsligare för infektion).

Men visst funkar det.. jag sitter och spånar på att göra en Orval-klon och då använda mig av Brettanomyces från Orvalflaskor (om inte annat så är det ju en trevlig ursäkt att öppna en flaska eller två Orval). Var noga med stteriltekniken bara...
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Jag jäser i 30 liters standard plastkärl. Mitt är relativt genomskinligt så jag kan se vad som händer; Överst i 18 liters brygden ligger ett 5-10 cm lager av trådigt moln, jag antar att det är den aktiva jästen. Det påminner ju lite om svamp, som ju växer mha trådar i jorden. Kanten på sedimentet i botten är knivskarpt, så därför bör det ju väga mer än själva vätskan ovanför och därför innehålla döda celler och humle.

I och för sig så borde ju hela brygden innehålla jäst, i mer eller mindre omfattning, men jag har läst att folk tar bottensatsen till att odla upp ny jäst. Problemet med det som jag ser det är att man tar en mängd döda celler och häller det i den nya brygden. Det kanske ger oönskade effekter.

Vidare har jag läst lösa trådar om folk som har frusit sin jäst för senare bruk. Det låter också intressant så om någon har mer information om vad man bör tänka på så hade det varit mycket intressant. Hade ju varit roligt att ha ett stall av jäst vilande i frysen...

/Tuve
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Inressant. Skall lägga detta på minnet. Bra info, sånt gillar jag
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

frys inte jästen!

Inlägg av pere »

frys inte jästen!

Det är inte jästens fel utan det är vattnet som inte ligger stilla vid minus 18 grader.
Det frusna vattnet kommer att ha sönder jästen.
Jag kan inte förklara det bättre eftersom jag inte har den rätta kemistutbildningen.
Biokemister har frysar som är 50-60 grader eller vad det nu är, dom funkar, men är ju lite dyrare.
Men däremot så lät ju iden med att svälta jästen i vatten bra och lagom avancerat.
Det bästa är annars att odla med på agarplattor, men det är ju lite jobbigare.
Har allt man behöver hemma men har inte orkat förbereda allt som krävs för att odla på agarplattor.
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Måste bara tillföra lite info nu efter att ha tappat upp på flaska. Jästen låg mycket tydligt i bottensedimentet. Molnet i toppen var väldigt litet, kanske 2 cm.
Jag gjorde en pilsner innan med toppjäst och det måste ha varit där jag sett det trådiga molnet, jag måste ha blandat ihop synintrycken, ber om ursäkt för att ha kommit med förvirrande information.

Man kan ju tänka sig att toppskörda jästen om man gör pilsner och bottenskörda om man gör ale, för att summera.

/Tuve
TheSultan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TheSultan »

Hej!

Här kan man läsa om hur man hjälper jästen att klara köldgrader:

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=35891

/Mattias
Användarens profilbild
lasseg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lasseg »

Bra länk...

Precis som du säger så kan man inte frysa jäst hursomhelst.. vattnet i cellerna kommer bilda iskristaller som sticker hål på cellerna (tänk glasskärvor och vattenballonger). Man kan undvika/minimera detta genom att 'flash-frysa' jästen, tex med flytande kväve.. men eftersom inte heller detta är helt säkert (och de allra flesta inte har flytande kväve hemma) så är det kanske enklast att göra en s.k. glycerol-stock. Eftersom glycerol inte bildar lika stora kristaller när den fryser så mår jästen bättre av det.
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders Boström »

Två intressanta inlägg från arkivet:
Frysa öljäst
och
Ändå inte helt död
Användarens profilbild
tuvham
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tuvham »

Mycket givande läsning! Känns som om varianten med sockerlag är enklast... ska prova.
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Hej,

jag har kört med att frysa jäst men lade av med det för några år sedan. Tiden är mer knapp än pengarna för tillfället, så det är enklare för mig att köpa jäst när jag har tid att brygga. Jag har för mig att jag skrev nåt inlägg i Bryggaren om att frysa jäst för flera år sedan men jag kan inte hitta det.

Jag har fått frågan att skriva en artikel i Hembryggaren, och det skulle vara extra kul om man kunde frysa några olika jäststammar och testa att brygga på dem efter ett år eller så. Men tiden är som sagt knapp. Men nån av er har kanske tid att prova? Skriv i så fall gärna en text om det och skicka in till Hembryggaren, det finns nog många som är intresserade.

Jag gjorde ungefär som beskrivs på Homebrewtalk-länken ovan. Glycerol köpte jag på apoteket. Jag använde lite större burkar (de små barnmatsburkarna), vilket ställer lite större krav på att kyla ner dem snabbt. Jag sänkte ner burkarna i en större burk med t-sprit som stod i frysen hela tiden. Någon föreslog på bryggaren att använda saltlösning istället, det kanske kan funka - prova att ställa en burk i frysen och se om det håller sig flytande.

När man använder större burkar kan man ta några skedar ur burken och odla upp och frysa ner resten för senare användning. Renligheten blir då förstås extra viktig, jag steriliserade i tryckkokare, brände av skeden med eld och höll till över en desinficerad yta. Resultatet var lite tvetydigt. Det funkade riktigt bra med några alejäster, och jag lyckades återanvända jäst som var drygt två år gammal. Men en av lagerjästerna var helt död.

Fördelen jämfört med att odla på agarplattor eller lutande agarmedia i burkar är att man kan starta från betydligt större jästmängd så det gör inte lika mycket om inte all jäst har överlevt behandlingen. Det är också mycket enklare. Nackdelen är att man inte har samma kontroll över kontaminationer som med odling på agar.

Kommersiella jästbanker ställer helt andra krav, de ska ju spara jästen under många år och ändå vara säkra på att de flesta jästcellerna överlever. Dessutom skulle en kontamination av bakterier eller vildjäst vara en katastrof. Vi hembryggare kan ju ofta nöja oss med att tillräckligt mycket jäst överlever för att de ska få övertaget i jäsningen och konkurrera ut bakterierna.

Man kan också frysa ner jäst som redan använts en gång, men då ökar förstås risken för kontamination ännu mer. Man kan tvätta jästen för att bli av med humle, proteinfällningar och död jäst först men renligheten är då extremt viktig. Man gör i ordning två eller tre ganska stora desinficerade burkar till hälften fyllda med kokt vatten. Helst bör man tryckkoka burkarna för att vara säker på att de är rena. Sedan häller man i jästfällning i en burk, skakar om och ställer kallt. När det skiktat sig häller man över mellanskiktet till nästa burk men kasserar grumset på ytan och fällningarna på botten. Upprepa om nödvändigt och låt sedan jästen sedimentera på botten innan du fryser den eller använder den till nästa öl.
Skriv svar