Flaskor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Flaskor

Inlägg av Oskar »

Någon som vet var man kan få tag på nya flaskor som går att kapsylera eller som har patentkork?

//Oskar
Rapax
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Rapax »

Sist jag var på IKEA så sålde de patentkorksflaskor av lite större modell, typ 75cl. De var i och för sig ofärgade och jag vet inte om de håller för kolsyra.
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Hej Oskar!
Nya flaskor! Har du blivit för lat för att diska? :lol: Begagnade patentkorksflaskor har jag både tyska 33:or och 50:or. Tror också att jag ev. har GS 40:or.
Nya vanliga tyska 33:or kanske går att fixa, men det är bäst att du slår en signal på mobilen.
/J
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Vem tycker det är kul att diska flaskor?!?
Min tanke var att det vore kul att ha en uppsättning med finflaskor för speciella tillfällen. Inte alltid så kul att bjuda på ett gott öl, bryggt med möda och kärlek och sen servera det ur en vanlig sliten pantflarra med en gammal trasig etiketten som man inte orkat väta bort.
Det ballaste vore om man kunde guldfoliera sitt köksbryggeris namn på ett gäng med flaskor.
Användarens profilbild
pere
Torrhumlare
Torrhumlare

finlaskor

Inlägg av pere »

Om man vill ha finlaskor så kan jag rekomendera begagnade champangeflaskor som man försluter med vinkork.

Blir himla stiligt. Tror jag skulle ge en öl serverad ur champangeflaska bättre betyg bara därför att.

Jasså du tycker det är för dyrt att köpa champangeflaskor?
Om du frågar snällt runt stureplan kan du nog komma över rätt så många :-)
Jag gillar att laga mat med öl, ibland häller jag till och med öl i maten :-)
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

Så länge champagnen är gratis så kan jag nog tänka mig att betala för flaskorna :wink:
TheSultan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TheSultan »

Hej!

Hur får man vinkorken att sitta kvar och inte skjutas ut av kolsyretrycket?

Jag har tidigare köpt och använt plastkorkar med en såndär ståltråds-historia avsedda för champagneflaskor. Men plastkorkar drar ju ner intrycket en del.

Tack och hej,
Mattias
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

TheSultan skrev:Hej!

Jag har tidigare köpt och använt plastkorkar med en såndär ståltråds-historia avsedda för champagneflaskor. Men plastkorkar drar ju ner intrycket en del.

Tack och hej,
Mattias
Plastkorkar ur estetisk synvinkel är ju klart inte så kul. Men kork å andra sidan kan ge korksmak.
Vet dock heller inte hur mycket syregenomträngning man får i en plast kork om de skall sparas länge, beror mycket på materialet - se gärna senaste Hembryggaren om olika plaster.
Men varför inte använda "ståltrådshistorierna" till vinkorkarna också?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Flaskor

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Det kommer inte något syre genom vinkorkar. Det där är bara myt. De allra flesta vinkännare är överens om att de moderna plastkorkarna är bättre. Jag och ett par kompisar delade på en 75 belgiskt för ett halvår sedan som var korkat med en modern vinkork av champagnetyp. Såg mycket snygg ut och ölet saknade helt korksmak. Det smakade bara rent och fräscht.
Kraftig korksmak är ovanligt, speciellt med champagnekorkar. Men alla kommersiella produkter korkas med naturkorkar som steriliserats med klorin och det tråkiga med denna hantering är att små klorrester kan bilda fenoler som ger unkna källarliknande smaktoner åt vinet eller ölet man dricker
. Jag lärde mej detta på en vinprovning i höstas. Och visst, ofta känner man källartoner i öl som varit tilltäppt med kork.

Men visst, det är oerhört charmigt med riktigta korkar... Dock är de svåra att få hyggligt decinficerade utan klorin...

Bosse Bergenståhl

1 aug 2007 kl. 20.12 skrev Kim:

TheSultan wrote:
Hej!

Tack och hej,
Mattias

Plastkorkar ur estetisk synvinkel är ju klart inte så kul. Men kork å andra sidan kan ge korksmak. 
Vet dock heller inte hur mycket syregenomträngning man får i en plast kork om de skall sparas länge, beror mycket på materialet - se gärna senaste Hembryggaren om olika plaster.
Men varför inte använda "ståltrådshistorierna" till vinkorkarna också?

// Kim

------------------------
Om du läser detta en gång till har du läst det minst två gånger.

malt är gott
Användarens profilbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Oskar »

TheSultan skrev:Hej!

Jag brukar göra en grimma av ståltråd. Den här varianten har Niklas Stenlås lärt mig och den funkar bra.

//Oskar
Bilagor
grimma.png
grimma.png (8.69 KiB) Visad 13127 gånger
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Flaskor

Inlägg av Kim »

Bosse Bergenståhl skrev:Det kommer inte något syre genom vinkorkar. Det där är bara myt. De allra flesta vinkännare är överens om att de moderna plastkorkarna är bättre. Jag och ett par kompisar delade på en 75 belgiskt för ett halvår sedan som var korkat med en modern vinkork av champagnetyp. Såg mycket snygg ut och ölet saknade helt korksmak. Det smakade bara rent och fräscht.
Kraftig korksmak är ovanligt, speciellt med champagnekorkar. Men alla kommersiella produkter korkas med naturkorkar som steriliserats med klorin och det tråkiga med denna hantering är att små klorrester kan bilda fenoler som ger unkna källarliknande smaktoner åt vinet eller ölet man dricker
. Jag lärde mej detta på en vinprovning i höstas. Och visst, ofta känner man källartoner i öl som varit tilltäppt med kork.

Men visst, det är oerhört charmigt med riktigta korkar... Dock är de svåra att få hyggligt decinficerade utan klorin...

Bosse Bergenståhl
Klart att det inte kommer syre genom en vinkork, det är ju därför man använt sig av detta under årtusenden. Men frågan kvarstår ändok om plastkorkar är bättre än riktigt gammal hedrerlig kork? Att man idag gått över mer och mer till plastkork beror inte på att kork är dåligt utan på att korken i sig blivit så dålig (troligen överproduktion), det är därför vinkännare slår ett slag för plastkorken. Men hur tror ni att en gammal flarra på havets botten med plastkork kommer att klara sig jämfört med en riktig kork utav kork? Jag tror att en av naturen skapad kork kommer att överglänsa plastkorken - fast dessa långa tider är ju inget dagens samhälle egentligen behöver bekymmra sig om längre.
En champagnekork levererar oftast betydligt mindre korksmak än en vinkork då den ofta har ett bottenskikt av en tvärlagd korkplatta just för att förhindra korksmak (den skall ju lagras länge på flarran). Visst är sterilisiering ett problem med kork och ännu hellre en öl tappad på flaska med kork - den mår bäst av att inte komma i kontakt med korken, men korken skall hållas fuktig (tufft val).

Värst är ändå att gummans (vin)korkstavla bara är halvfull (efter flera år) och verkar mer och mer så förbli då fler och fler av dagens viner tappas upp och lagras med plastkork. Känns nästan som om alla Sveriges bryggare borde ställa upp med att skicka äkta vinkorkar hit (eller sparas för handräckning) eller att de gav tips på viner med riktiga vinkorkar i kork (även jag börjar bli bekymrad om att kunna fylla tavlan - en annan tar ju hellre en öl).

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
bjornfb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Flaskor

Inlägg av bjornfb »

Kolla på www.flaskorburkar.se!

B jörn
Öl är kultur
Kultur är öl

Från: "Oskar" <Oskar@raketspel.se>
Till: bb_utrustning@happyaction.dk
Rubrik: [SHBF-Utrustning] Flaskor
Datum: Sun, 29 Jul 2007 17:16:18 +0200
Någon som vet var man kan få tag på nya flaskor som går att kapsylera eller
som har patentkork?

//Oskar

Är du en messerschmitt? Dela med dig av din kunskap på Spray IQ. http://iq.spray.se/home/
Öl är kultur
Kultur är öl!
PerT
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av PerT »

Vi har ingen möjlighet att ta oss till Eslöv för flaskinköp (belägna i Stockholm). Det tycks vara ett riktigt problem att få tag på flaskor.

Har en idé om att gå till en större matbutik med egen pantflaskhantering och se om man kan köpa loss 4-5 backar för "pantpriset". Är det någon som vet om de ens får kränga vidare tomflask?
Misantropiska altruister - finns dem?
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Det brukar inte vara några problem att köpa tomflaskor i butik, men de kan vara ganska mögliga. Man kan ju också höra med nån restaurang. Där kan man nog till och med få flaskor gratis, det är ju många ölmärken som har engångsglas.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
PerT
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av PerT »

Johan Håkansson skrev:Det brukar inte vara några problem att köpa tomflaskor i butik, men de kan vara ganska mögliga.
Låter mao som ett jävla schå att få rent.
Man kan ju också höra med nån restaurang. Där kan man nog till och med få flaskor gratis, det är ju många ölmärken som har engångsglas.
Bra idé, ska se om inte kvarterskrogen (som mest säljer pizza som ett sätt att behålla alkoholtillståndet tror jag...) vill sälja av lite.
Misantropiska altruister - finns dem?
Skriv svar