Fråga om vattenbehandling

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Fråga om vattenbehandling

Inlägg av roland63 »

Hej,

Jag har tagit reda på hur vattnet är i min kommun (staffanstorp). Det visar sig att samtliga värden är under rekommendationerna (Ekelin - Lundgren) utom två, natrium och vätekarbonat (alkalinitet). Att höja de olika halterna är ju inga större problem men hur sänker man halterna av natrium och vätekarbonat?

/Roland
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Kokar man vatten med hög mineralhalt en stund får man en fällning i botten som är delar av dessa mineraler som utfällning. Exakt vad det beror på och hur det funkar vet jag inte, men det är den effekten som ger det gråa grumset i vattenkokare. Kokar man brygggvattnet en halvtimme eller så och sedan låter det svalna bildas en fällning på botten i grytan. Tappar man sedan om vattnet har det lägre mineralinnehåll. Men bara gudarna vet hur det nya vattnet är skapt.

Ett alternativ är att skaffa avmineraliserat vatten och helt enkelt spä ut bryggvattnet med detta.

Eller skaffa dej en kompis med en mosse, där är vattnet alltid mineralfattigt eftersom det blir surt av mossan.
malt är gott
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Det är kalciumkarbonat (kalk)som fälls ut p.g.a. att kolsyra drivs ut.
Kan rekomendera nr,3 och 4 /1998 av Hembryggaren. Två artiklar om vattenbehandling.
roland63
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av roland63 »

Tack för tipsen. Jag skall läsa artiklarna och se om jag blir klokare av det. Om inte så brygger jag på det vatten jag har. Inte skall väl några mineraler hindra en från att brygga.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Jaa, gör de, för de bler änndå goare än köbeöl :D
Skriv svar