California Common

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

California Common

Inlägg av bohumle »

Hej

Just i denna stund skall den på flaska. Skall bli spännande. Utbyte 77%. :oops: (skall jag krångla nu igen)

Bo
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...
malt är gott
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej Bosse

Känns konstigt att säja bosse (jag har aldrig blivit kallad för det, konstigt va)

Ja, det skall jag väl kunna fixa när väl det ska till. Nu är jag ju en "tjurig" flask fyllare" har alltid tappat mina öl på flaska och kommer att fortsätta med det, det passar mej. Jag är absolut inte mot dom gamla läsk faten, har glömt namnet på dom nu, mildet, jo Cornelius vad det. Jag kanske är lite gammalmodig när det gäller öl, 50Cl flasköl är min melodi. Men låt alla bli lyckliga på sin fason.

Jo Bosse, jag primärjäser mina öl, Ale/Lager, när det blivit våg i jäs roret så tappar jag om till sekjäsning. Låter ölet stå på sek jäsning i ca 10 dagar. Tappar om till flaska samt låter flaskorna stå i rumstemp i ca 2 veckor. Gäller det lager/Pilsner så få flaskorna stå i en temp omkring +4 /-1 i minst 4 vexkor, gärna det dubbla. Jag har alltid en back som varit på kallagring i minst 8 veckor. I princip så gör jag det samma med alen, men efter 4 veckor i kallagring så är den hyfsad fri från köldgrumling samt lite mjukare i smaken.. Nu funkar det inte alltid så här bra, öl smaakas av tidigare, jobbar kompisar vill prova, men i princip så försöker jag.

Nu hade jag tänkt mej min "Steambeer" få 12 dagar i köket och sedan ut på balkongen. Första testet på påskaftonen tillsammans med min dotter/man samt deras dotter/ min alldeles glädje här i livet trots allt elände i världen, en alldeles ny liten varelse i vår herres hage. 1år är hon nu. Min dotter är uppfödd med humle och malt, Jaha sa hon i tonåren när hon kom från skolan och kände lukten av humle i trapp uppgången, Ale eller Pilsner? Hon visste givetvis ingen större skillnad mer än det jag hade lärt henne om olika sorters öl.

Jo det drog visst lite i väg detta Bosse, Jag har alla nummer av vår tidning sedan 1993. Där, i alla dessa årgångar finns det mycket visdom. Dom senaste 5 åren så har jag alltid börjat min semester, med att ta med mej alla nummer och ta en tidning ur högen rent slumpmässigt och läsa det tillsammans med några goda öl. Köpta som egengjorda, samt att se solen gå ner i väst, slå en signal till dottern och bara säga, Jag har semester. Till er som kämpar med tidningen, ni gör ett jätte jobb. Det numret om jäst var ju något enormt häftigt, så var ju ämnet, men även texten. När jag hade laddat upp med 6 Hooegarden och tog på mej dom bästa läs glasögonen och sakta försökte ta mej genom jäs mysteriet, mycket kunnigt lett av Fredrik, och bara såg att efter varje wit så kom det en ny sida om jäst, det var faktiskt enormt. Då kände jag mej som medlem i en god rörelse. Sen kan ju inte allt efter bara bli bättre. Jag kan försöka lära mej att uttrycka saker lite bättre.

Bo

PS Tänk va en California Common kan ställa till med det. Bosse Jag har en del frågor angående ölen som jag ställer senare, annars så knäcker jag väl serven.

Bo
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Bosse Bergenståhl skrev:Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...
Hej Bosse

Efter att ölet kom på flaska så fick det stå 10 dagar i rumstemp för kolsyrajäsning. I dag så har ölet stått ute på balkongen för kallagring. Första provsmakningen blir till äggen på påsk afton. Det jag tycker är lite skumt (kunde inte hålla mej) det är att enligt beskrivningen av jästen så skall det ju ge briljant klara öl. Min referens flaska i rumstemp börjar bli hyfsat klar nu efter 15 dagar. Alla andra öl från pilsner till ale brukar klarna mycket snabbare, även en veteöl. Efter att ha varit ute i "kylan" så börjar faktiskt köldgrumlingen släppa, det är ju oxså lite konstigt, alla andra öl börjar klarna efter ca 2-3 veckor. Det skall i varje fall bli spännande att smaka av den.

Bo
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

California Common

Stämmer bra med mina erfarenheter. Det tar ett tag innan grumlingen lägger sej. Men den som väntar på något gott... Jag hade inte kunnat hålla mej till påsksillen/äggen utan tagit en underhandsprovning för att ha koll på läget. Men det beror ju på vilken relation man har till sina babys...

Bosse Bergenståhl

24 mar 2007 kl. 00.48 skrev bohumle:

Bosse Bergenståhl wrote:
Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...

Hej Bosse

Efter att ölet kom på flaska så fick det stå 10 dagar i rumstemp för kolsyrajäsning. I dag så har ölet stått ute på balkongen för kallagring. Första provsmakningen blir till äggen på påsk afton. Det jag tycker är lite skumt (kunde inte hålla mej) det är att enligt beskrivningen av jästen så skall det ju ge briljant klara öl. Min referens flaska i rumstemp börjar bli hyfsat klar nu efter 15 dagar. Alla andra öl från pilsner till ale brukar klarna mycket snabbare, även en veteöl. Efter att ha varit ute i "kylan" så börjar faktiskt köldgrumlingen släppa, det är ju oxså lite konstigt, alla andra öl börjar klarna efter ca 2-3 veckor. Det skall i varje fall bli spännande att smaka av den.

Bo

malt är gott
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: California Common

Inlägg av bohumle »

Bosse Bergenståhl skrev:Stämmer bra med mina erfarenheter. Det tar ett tag innan grumlingen lägger sej. Men den som väntar på något gott... Jag hade inte kunnat hålla mej till påsksillen/äggen utan tagit en underhandsprovning för att ha koll på läget. Men det beror ju på vilken relation man har till sina babys...

Bosse Bergenståhl

24 mar 2007 kl. 00.48 skrev bohumle:

Hej Bosse

I dag så firade vi mitt barnbarns första år. Färden varade i 2 timmar. Det var +4 c samt disigt när vi åkte, när vi kom fram så var det +16 c samt strålande sol, klarblå himmel. Ungefär som livet i bland är. Ett tag så kändes det som i en Gudfaderfamilj, ta det lugnt, alla är hur laglydiga som helst, och jobbar i allt från läkemedel, sjukhus, arbetslösa barn, till pappersarbetare. Men Jag fick den känslan bara, alla kom till den lilla 1- åringen. Ok en hade en HD samt långt hår och en häftig jacka. Hon var i fokus samt vår stora familj var runt henne, det kändes häftigt. Sen när jag kom hem så var jag ju tvungen att bara testa denna Alva i Californien ( Alva är 1 åringen), Läget på ölet är som följer: Kolsyra: Ja. Smaken: Lite väl tunn, volalc blev nog lite låg ner mot 4,4-4,8%. Känns som en lager men ändå inte. Helt ok lukt. Smakar faktiskt helt ok, bortsett från att den känns lite tunn i smaken, beskan känns oxså lite tunn, tyckte jag drog på rätt ok med NB i hela stuket. Men tack och lov inga felsmaker, mm. Jag är hyfsat nöjd med ölet hitils. Jag kommer att beställa några "orginal" flaskor till påsk för att ha att jämföra med. Mina arbetskompisar kommer antagligen bara att älska denna öl. Nu Bosse har jag testat min "Baby", den verkar överleva, är kanske lite svag ännu, men hoppet finns ju. Nu efter ett glas så känns den faktiskt helt ok, det är ju beskan som kunde va lite större/kraftigare, men är orginalet så väldigt beskt då? Nu var det ju i januari jag provade orginalert första gången. Den känns så bra i smaken så det ölet kan absolut komma in i min familj, alltså dom ölen som jag på en 3 års basis oftast brygger, dom börjar bli många nu, kan det bero på att jag brygger bättre nu eller att jag gillar mer olika öl? Tror på det första. Sorry det blev långt detta. Men Bosse Kom med tips om att bättra på Steamen.

Bo

Bo

Bosse Bergenståhl wrote:

Hej Bosse

Bo

Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Har inga direkta påbättringstips, det handlar ju så mycket om tycke o smak o så... Men jag vet att många gärna har i en del karamellmalt, eller crystal. Det bättrar ju på fylligheten och smakbilden. Så är det nog också i det amerikanska originalet, Anchors konkurrenter lär ha packat ihop redan på fyrtiotalet eller så, så det finns bara gissningar om variationen.
Man bör nog jäsa ölet rätt varmt, 21-22°C för att få ut full karaktär, men det kan för vissa gommar bli för mycket då. Ameriknansk humle kan inte vara fel, men då såna sorter som INTE brakar på med för mycket citrus, inte kraftiga sena givor heller, humlearom är inte hemma i detta ölet, jästens karaktär ska sätta sprätten.
Ja, det blir nog stor skillnad med lite kraftigare öl, men det ska ju inte vara ett starkt öl, 4,8-5 är nog rätt lagom...
malt är gott
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Bosse Bergenståhl skrev:Har inga direkta påbättringstips, det handlar ju så mycket om tycke o smak o så... Men jag vet att många gärna har i en del karamellmalt, eller crystal. Det bättrar ju på fylligheten och smakbilden. Så är det nog också i det amerikanska originalet, Anchors konkurrenter lär ha packat ihop redan på fyrtiotalet eller så, så det finns bara gissningar om variationen.
Man bör nog jäsa ölet rätt varmt, 21-22°C för att få ut full karaktär, men det kan för vissa gommar bli för mycket då. Ameriknansk humle kan inte vara fel, men då såna sorter som INTE brakar på med för mycket citrus, inte kraftiga sena givor heller, humlearom är inte hemma i detta ölet, jästens karaktär ska sätta sprätten.
Ja, det blir nog stor skillnad med lite kraftigare öl, men det ska ju inte vara ett starkt öl, 4,8-5 är nog rätt lagom...
Hej igen Bosse

Ölet jäste i ca 22 c i snitt på både prim samt sek jäsn

Humle

NB 7,1% 39 g 60 min
som ovan 13 g 15 min
som ovan 17 g 1 min

4800 g Pale Malt

300 g Mörk karra

270 g Ljus karra

Sen vet ni/du resten.
Bo
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej Bosse.

Provade i dag en 33 cl flaska. Tycker mej märka att beskan är rel ok. Tycker dock inte att den är i närheten av mina önskade 38 Bu. Men det är inte fel på humlet jag måste helt enkelt ha strulat till det på något sätt. Kolsyra finns det men inte i tillräcklig mängd, tycker jag. Jag har överhuvudtaget på den sista 18 -månadersperioden fått allt lägre kolsyra, trots att jag empiriskt märkt att blir kolsyran låg på i snitt 3 batcher så då ökar jag mängden prim socker, men det verkar inte hjälpa, jag är snart uppe i 7 g socker/liter, ok kolsyra men mycket lite. Min sista veteöl skickade jag in uppemot 8,8 g socker /liter, den är det ett ordentligt tryck i. Jag har använt min kapsylerings apparat sedan 1993, en s.k. Inart. Jag misstänker att den helt enkelt inte riktigt sluter tätt. Enligt humlegården så finns den ju inte längre i lager, utan måste övergå till en som bara klarar 33 cl flaskor. Det får bli många coca cola innan jag kan komma tillbaka i inom ölbryggning, *L*.

Men annars Bosse så blir jag mer och mer nöjd med Californian,min öl är i princip totalt lukt fri, men den känns väldigt maltig på något sätt. Skall till påsk beställa orginalen så att jag själv har något att jämföra med. Men så är det ju dt där med kolsyran , min broder bryggde en del öl i slutet av 90 talet, och han har kvar sin Inart a 50 cl. Jag skall testa den vid nästa skotte. Annars kanske E-bay betalar bra.

Bo
Användarens profilbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Anders Boström »

Måste få göra ett litet inbrott här bland Bossarna :-)

Håller inte riktigt med om temperaturerna som angivits. Hela ursprungliga "vitsen" med öltypen var att få ett lageröls-stuk på en öl bryggd utan kylfaciliteter.
Jästtypen jäser bra runt 15grader och ger då en ganska ren och god smak.
Att jäsa den över 20grader torde snarare ge ale-karaktär åt ölet.

En lite underlig sak i mina försök med öltypen, är att jag, vid ungefär hälften av bryggningarna, fått en nästan kvalmig smak, medan övriga blivit väldigt goda och balanserade. Jag har inte hittat nån förklaring till fenomenet, recepten har varit "ungefär samma".
Att inte få förväntat resultat gjorde att jag tappade sugen, men denna tråd har gett ny inspiration. Kanske dags att ta upp typen igen.
När dom blev bra så var dom väldigt goda!
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

California

Inlägg av bohumle »

hej Anders

Jag håller med dej samt inte! Låter kanske lite konstigt detta. Min CC jäste nog närmare 20 c. Men trots det så smakar den inte som en ale heller. Nu har den ju lagrats på balkongen i ca 6 veckor. Blir inte riktigt klok på denna öl, den smakar rätt så neutralt. Inte ale, inte lager, inte hög beska, inte låg heller. Kanske ett öl för EU? Jag skall testa den en gång igen, denna gång med temp ner mot +16-+17. En undran bara . är det bara CC jästen som gör en steambeer? samt givetvis maltkomposionen samt humlen NB i alla givor. Om jag använder en ordinarie lagerjäst samt låter den komma upp i temp några grader, kan jag då med den oxså få en California Common, eller är det bara cc jästen som gör det?

Bo
Användarens profilbild
henrik.lundqvist
Satsbryggare
Satsbryggare
Kontakt:

bra fråga...

Inlägg av henrik.lundqvist »

Jag har en lagerjäst som jag inte hann använda innan källaren blev för varm ... så jag fundrar på en common av den.... kan väl inte vara fel... den skall ju inte in i SM... ;-)
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: California

Inlägg av Anders Boström »

bohumle skrev: En undran bara . är det bara CC jästen som gör en steambeer? samt givetvis maltkomposionen samt humlen NB i alla givor. Om jag använder en ordinarie lagerjäst samt låter den komma upp i temp några grader, kan jag då med den oxså få en California Common, eller är det bara cc jästen som gör det?
Bo
Nä det är nog inte bara den jästen som fixar det. Om det nu är nåt särskilt med den jästen så är det väl att den inte "överdriver" ester-produktionen vid högre temperaturer. Andra lagerjäster kanske kan få lite mycket av sådana aromer.
Skriv svar