Just i denna stund skall den på flaska. Skall bli spännande. Utbyte 77%.
Bo
Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hej BosseBosse Bergenståhl skrev:Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...

Bosse Bergenståhl wrote:Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...
Hej Bosse
Efter att ölet kom på flaska så fick det stå 10 dagar i rumstemp för kolsyrajäsning. I dag så har ölet stått ute på balkongen för kallagring. Första provsmakningen blir till äggen på påsk afton. Det jag tycker är lite skumt (kunde inte hålla mej) det är att enligt beskrivningen av jästen så skall det ju ge briljant klara öl. Min referens flaska i rumstemp börjar bli hyfsat klar nu efter 15 dagar. Alla andra öl från pilsner till ale brukar klarna mycket snabbare, även en veteöl. Efter att ha varit ute i "kylan" så börjar faktiskt köldgrumlingen släppa, det är ju oxså lite konstigt, alla andra öl börjar klarna efter ca 2-3 veckor. Det skall i varje fall bli spännande att smaka av den.
Bo
Bosse Bergenståhl skrev:Stämmer bra med mina erfarenheter. Det tar ett tag innan grumlingen lägger sej. Men den som väntar på något gott... Jag hade inte kunnat hålla mej till påsksillen/äggen utan tagit en underhandsprovning för att ha koll på läget. Men det beror ju på vilken relation man har till sina babys...
Bosse Bergenståhl
24 mar 2007 kl. 00.48 skrev bohumle:
Hej Bosse
I dag så firade vi mitt barnbarns första år. Färden varade i 2 timmar. Det var +4 c samt disigt när vi åkte, när vi kom fram så var det +16 c samt strålande sol, klarblå himmel. Ungefär som livet i bland är. Ett tag så kändes det som i en Gudfaderfamilj, ta det lugnt, alla är hur laglydiga som helst, och jobbar i allt från läkemedel, sjukhus, arbetslösa barn, till pappersarbetare. Men Jag fick den känslan bara, alla kom till den lilla 1- åringen. Ok en hade en HD samt långt hår och en häftig jacka. Hon var i fokus samt vår stora familj var runt henne, det kändes häftigt. Sen när jag kom hem så var jag ju tvungen att bara testa denna Alva i Californien ( Alva är 1 åringen), Läget på ölet är som följer: Kolsyra: Ja. Smaken: Lite väl tunn, volalc blev nog lite låg ner mot 4,4-4,8%. Känns som en lager men ändå inte. Helt ok lukt. Smakar faktiskt helt ok, bortsett från att den känns lite tunn i smaken, beskan känns oxså lite tunn, tyckte jag drog på rätt ok med NB i hela stuket. Men tack och lov inga felsmaker, mm. Jag är hyfsat nöjd med ölet hitils. Jag kommer att beställa några "orginal" flaskor till påsk för att ha att jämföra med. Mina arbetskompisar kommer antagligen bara att älska denna öl. Nu Bosse har jag testat min "Baby", den verkar överleva, är kanske lite svag ännu, men hoppet finns ju. Nu efter ett glas så känns den faktiskt helt ok, det är ju beskan som kunde va lite större/kraftigare, men är orginalet så väldigt beskt då? Nu var det ju i januari jag provade orginalert första gången. Den känns så bra i smaken så det ölet kan absolut komma in i min familj, alltså dom ölen som jag på en 3 års basis oftast brygger, dom börjar bli många nu, kan det bero på att jag brygger bättre nu eller att jag gillar mer olika öl? Tror på det första. Sorry det blev långt detta. Men Bosse Kom med tips om att bättra på Steamen.
Bo
Bo
Bosse Bergenståhl wrote:Mitt försök blev riktigt smakligt ganska snabbt. Berätta hur det blir, när det blir...
Hej Bosse
Efter att ölet kom på flaska så fick det stå 10 dagar i rumstemp för kolsyrajäsning. I dag så har ölet stått ute på balkongen för kallagring. Första provsmakningen blir till äggen på påsk afton. Det jag tycker är lite skumt (kunde inte hålla mej) det är att enligt beskrivningen av jästen så skall det ju ge briljant klara öl. Min referens flaska i rumstemp börjar bli hyfsat klar nu efter 15 dagar. Alla andra öl från pilsner till ale brukar klarna mycket snabbare, även en veteöl. Efter att ha varit ute i "kylan" så börjar faktiskt köldgrumlingen släppa, det är ju oxså lite konstigt, alla andra öl börjar klarna efter ca 2-3 veckor. Det skall i varje fall bli spännande att smaka av den.
Bo

Hej igen BosseBosse Bergenståhl skrev:Har inga direkta påbättringstips, det handlar ju så mycket om tycke o smak o så... Men jag vet att många gärna har i en del karamellmalt, eller crystal. Det bättrar ju på fylligheten och smakbilden. Så är det nog också i det amerikanska originalet, Anchors konkurrenter lär ha packat ihop redan på fyrtiotalet eller så, så det finns bara gissningar om variationen.
Man bör nog jäsa ölet rätt varmt, 21-22°C för att få ut full karaktär, men det kan för vissa gommar bli för mycket då. Ameriknansk humle kan inte vara fel, men då såna sorter som INTE brakar på med för mycket citrus, inte kraftiga sena givor heller, humlearom är inte hemma i detta ölet, jästens karaktär ska sätta sprätten.
Ja, det blir nog stor skillnad med lite kraftigare öl, men det ska ju inte vara ett starkt öl, 4,8-5 är nog rätt lagom...

Nä det är nog inte bara den jästen som fixar det. Om det nu är nåt särskilt med den jästen så är det väl att den inte "överdriver" ester-produktionen vid högre temperaturer. Andra lagerjäster kanske kan få lite mycket av sådana aromer.bohumle skrev: En undran bara . är det bara CC jästen som gör en steambeer? samt givetvis maltkomposionen samt humlen NB i alla givor. Om jag använder en ordinarie lagerjäst samt låter den komma upp i temp några grader, kan jag då med den oxså få en California Common, eller är det bara cc jästen som gör det?
Bo