Kim skrev:
Olika kokkärl etc. ger olika utbyte.
Förvaring/oxideringen av humlen.
Humlekokpåsar eller ej.
Alfasyran är ju också den ett medelvärde utifrån proven man tagit på humlen.
Hallå bryggers!
Jag bergrip'ert inte... Kan utformningen av kokkärlet ge olika utbyte av humlen?
En annan sak jag tänkte på, själva formatet på humlen ger (väl?) olika utbyte också, t ex ifall det är pellets eller kottar. Har för mig jag sett en "kott-faktor" nån gång i en formel.
Jag tror jag räknar IBU lite konstigt. Har nån gammal formel i ett excelark, ska testa och jämföra med det som var upplagt här.
Skall jag ta med en öl från Nynäshamn till Stockholm på lördag, som måste vara gjord i deras nya bryggverk?
De är så beska att de är nästintill odrickbara. Vad jag hört så har de fått ändra på beskagivorna för att komma tillbaka till vad som var jäkligt goda öl.
Fick ner en låda öl med blandade Nynäshamn öl i våras, på frågan i höstas om jag ville ha en ny så tackade jag nej, vill inte betala för det igen.
Jag har fortfarande några öl kvar och det var inte samma njutning som tidigare lådor.
Blev lite besviken på Nynäshamnskillarna att de inte gjorden en ny batch och mixade dem (iaf. till drickbarhet).
Jo så utformningen m.m kan verkligen påverka resultatet.
Satt och tänkte att ett enkelt excelark vore bra... men jag hade inte formeln i huvudet... så jag tog ditt.... ändrade lite så att man kan räkna bakåt, samt lite annat smått och gott, tex att man skriver vilket typ av humle det är, samt kottar/pellets och det hämtar rätt värde från tabellen på sheet 2...