Högflockulerande betyder att jästen så snart den jobbat färdigt går och lägger sej! Den faller alltså till botten. Med så mycket jäst till så lite vört är det fullt rimligt att det går väldigt fort att jäsa ut vörten. Det skumma ljudet du oroar dej för är inte så exeptionellt, öl med massor av jästceller i är inte som det färdiga ölet. I värsta fall har en del av jästcellerna fallit samman och fett från cellväggarna kan ha löst sej i liten mängd i den vört du har i E-kolven, därav det sammanfallande skummet, men jag kan inte tänka mej att detta skulle inverka på det färdiga ölet, då försvinner den mängden helt.
Det finns två London Ale i Wyeast sortiment, som jag gissar att du kör med. London Ale III är en "äkta" överjäst, vilket de flesta överjäster inte är. Det innebär att när jästen jobbat färdigt lägger den sej på ytan av ölet, som en brunkleggigt tjockt skum. Först efter några dagar eller en vecka lägger den sej på botten. Ringwood Ale bildar inte alls det skumtäcket, jästen rumlar runt i vörten under jäsningen och lägger sej sedan på botten.
Mitt tips är att smaka av ölet. Tänk då på att det är ÖL UTAN HUMLE. Smakar väldigt dävet - jolmigt - humlet gör jättemycket för den färdiga produkten. Tänk också på att det är grönöl du smakar av, det är alltså inte sekundärjäst och inte heller lagrat.
Just Ringwood Ale kan ha en mycket speciell karaktär den första veckan efter primären p g a hög halt diacetyl. I en ale smakar diacetyl ganska annorlunda jämfört med en tjeckisk öl, det blir annorlunda med alla estriga fruktsmaker. Smakar det tydligt tvål, stearin eller köttsoppa om ölet har en del jästceller gått sönder, autolys. Häll då bort själva ölet, men använd gärna jästslurryn...
Smakar ölet unket på andra sätt kan det ha drabbats av infektion, men det är mycket ovanligt i detta stadiet, du har väl kokat vörten i E-kolven? Då var den ju att betrakta som steril när du tillsatte jästen. Har du bara kört med hög renhet i detta steget är risken för infektion liten här.
Riskerna är mycket större i senare steg, t ex mellan kylningen av huvudbrygden och tills jäsningen kommer igång - då har man ju hanterat malt och annat dammigt som garanterat innehåller infekterande stoff, och efter de omtappningar man gör.
Förr i tiden var öl en garanti mot dåligt brunnsvatten. Allt vatten i bebodda områden var alltid nedsmutsat med colibakterier och annat mög som man garanterat blev magsjuk av. Genom att koka vattnet med vört och humle och sedan fermentera det fick man en dryck som var stabil i flera veckor! Nu för tiden lagrar vi ölet i flera månader innan vi tycker det är som bäst och det gör att vi är lite kinkigare med renhet än på 1700-talet... Det är först under lagring som infektionerna kommer.
Bosse Bergenståhl
2 apr 2007 kl. 12.41 skrev tord diswall:
Dags för första inlägget inför nionde bryggningen ...
I onsdags fick jag en påse med Ringwood Ale från Humlegården, och eftersom jag tänkte brygga idag (måndag), aktiverade jag jästen redan i onsdags eftersom jag ville göra en förkultur innan. Jag har använt samma metod (aktivera påse; jäs i 2 dygn; förkultur i e-kolv; jäs i 2 dygn) med London Ale och det har fungerat bra.
Jästen i påsen verkade mycket pigg och svällde upp helt och hållt redan efter drygt ett dygn (jästemp. ca 21C). I lördags morse kokade jag upp drygt en halv liter vatten med knappt 0,1 liter maltextrakt och efter kylning till rumstemp (ca 21C) tillsatte jag jästen och skakade om ordentligt. Sedan förväntade jag mig att det skulle börja jäsa (ordentligt) och det har väl jäst lite (det har bubblat i jäsröret) men utan att det blivit något skum. Det är första gången jag använder Ringwood och efter vad jag har förstått så är den högflockande dvs. mycket skum? Igårkväll var vätskan i e-kolven i stort sett klar (genomskinlig) och sediment (jäst) låg på botten. Är detta rimligt för Ringwood?
När jag tidigare gjort förkultur på London Ale så har det bildats rester av skummet på e-kolvsglaset men inte nu. Det ska nämnas att när jag skakat om e-kolven så har det bildats ett tjockt lager med vitt skum som sedan försvunnit ganska kvickt; långsamt i början och sedan allt fortare (totalt ca 30 sek). När skummet försvann påminde det om när man häller upp läsk (eller brustablett) och man hör det där "fräsande" ljudet.
Så till min fråga vågar jag brygga med jästen? Är detta rimliga iaktagelser för Ringwood? Eller har jag gjort något tokigt?
Cheers,
Tord
------------------------
A good day to have pint of beer is a day with a 'y' in it!
Martyn Cuttell