London III

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

London III

Inlägg av Dan Åkerlund »

Jag har lite svårt för att sluta experimentera. Därför blir det alltid lite nytt varje gång. Den här gången blev det ny jäst London III. Två frågor just nu trots att jag bara är ¾ in på jäsningen.

Jästen är extremt flokulerande vilket gör att tillverkaren rekommenderar omrörning (vilket passar mig! – en vikt plastskiva som propeller i botten och en discokulemotor på tre varv/min). Efter en veckas jäsning är alen utjäst (OG 1052 och FG 1011) och jag har tillsatt lite torrhumle som skall få sätta lite mer smak och arom.

Fråga 1: Det tycks vara en extrem överjäst – det ligger ett två cm tjockt lager med jäst överst i det stora jäskärlet (ca 80 liter öl) – trots kontinuerlig omrörning. Skall jag skumma bort den eller vänta på att den sjunker?

Fråga 2: Jag har jäst en porter (20 liter och mindre jäst på ytan) och en ale på samma jäst. I båda jäskärlen kan jag vid provsmakning känna en smak som jag inte upptäckt förut. Den ligger nära humlebeska men påminner mer om bitterheten i citronskal eller grape. Är inte likt taninerna – inte alls sträv eller kärv. Den är inte syrlig utan bara besk.

Jag vet inte om den är oangenäm men den sitter kvar i munnen länge. Båda ölen är avsiktligt rätt humlebesksvaga vilket gör att den här smaken framträder extra.

Nu kan jag inte svära på att det här har med jästen att göra. Humlade med Amarillo och Cascade i relativt små mängder i slutet av koket och det har jag gjort tidigare och tror jag känner igen den smaken. Vid inmäskningen råkade jag få lite för hög temperatur till att börja med – ca 73 grader – men jag tog snabbt ner den till 66 grader med kallt vatten. Det här gjorde att jag kanske fick en lite ”blaskig lakbädd” och något dålig filtrering (kan det ha satt smak på bryggden – hmmm … men det är inte kärvt … ?). Ölen håller på att bli blank redan nu och jag kan inte se några (andra) tecken på infektion etc.

Är det någon som känner igen det här och kanske vet var smaken kommer ifrån? Kommer den att försvinna? Är det att betrakta som en felsmak eller är det något som är typiskt för någon ölsort/jästsort?
/Dan
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Kul med fler som kör London III. Har gjort flera mycket lyckade brygder med den jästen. Den bitterjolmiga speciella smaken du känner är med stor sannolikhet jästen. Jag har märkt av precis samma upplevelse vid upptappning och provsmakning innan upptappning, just mot slutet av jäsningen. Jag brukar själv sekundärjäsa på fat, därför tappar jag om när jag tror det är ett par öchsle kvar, sen kollar jag trycket i faten. Precis i början smakar ölet så, när det blivit tryck i faten och man kyler dem, när det är beräknat utjäst, brukar det bara ta några dagar så försvinner den tradigt köttbittra smaken, det hade den ju inte gjort om det berott på havererad och autolyserad jäst. För det var vad jag tänkte på första gången med den jästen.

Ja, det är verkligen en äkta överjäst, ingen vits med cylindrokoniska jäskärl där inte...

Jag har en kran nära bottnen på mina jästunnor. Jag tappar tills jag fått ut all öl, jästkakan brukar hänga samman rätt snyggt. Om man vill kan man annars låta jästen jäsa ut och gynna gastillverkarna... Då sjunker den så småningom, men först efter att den lagt av helt.

Jag har aldrig haft problem med avstannad jäsning på grund av flockulering med denna jäst, har säkert kört en femton brygder med den, så den känns som en gammal bekanting...

Däremot har jag ett par gånger råkat ut för överjäsning. Vid det ena tillfället skummade jag då av allt skummet, DET VAR DUMT, för jäsningen stannade av rejält. Andra gången tog jag bara det som verkade vara mycket, kanske en tredjedel, och då blev det mycket bra.
malt är gott
Användarens profilbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Dan Åkerlund »

Tack Bosse!

Bara nu ca två - tre dagar senare, nu när jästen har satt sig lite mer och det är 7 grader lägre temperatur, kan jag konstatera att smakbilden är helt förändrad. Jag ser med tillförsikt på framtiden! :-)

Intressant med nya jästsorter och nya smaker!

Skall nog testa igen med den här jästen. Det var en ryslig sprupp i den i vart fall!

/dan
/Dan
Användarens profilbild
Johan Håkansson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Johan Håkansson »

Bosse Bergenståhl skrev: Jag har aldrig haft problem med avstannad jäsning på grund av flockulering med denna jäst, har säkert kört en femton brygder med den, så den känns som en gammal bekanting...
Jag har jäst några brygder med London III på sistone. Alla brygder har gett ett högt FG. 1065 ->1024, 1042->1015, 1070->1034. Jag har dock inte inte rört om i kärlet under jäsning.
Är fast skumkrona en flytande valuta?
Lindgren
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Lindgren »

Den har jäst ut hyfst för mig, alltid rätt söt dock men har inga exakta nummer, däremot maskerar den humlen fruktansvärt bra. Nästan så man kan skippa smak/arom humlen bara beskan som lyser igenom iallafall.
Användarens profilbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Bosse Bergenståhl »

Jag har inte haft några problem med London IIIs utjäsning, tvärtom har den jäst på lite mer än vad Wyeast utlovar, men det beror ju på hur man mäskar också...
malt är gott
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Hej,

jag gjorde en parallelltest med en och samma vört med 1968 Special London och 1318 London Ale III för ett år sedan. Det var en engelsk ordinär bitter med OG 35°Ö och IBU ca. 29. 1968 är min gamla favorit för bitters, jag gillar fruktigheten och att den flockulerar bra. Det konstiga var att denna gång jäste den ut lite väl mycket med FG 5.5°Ö. Smaken blev också för tunn och vass. 1318 gav däremot ett FG på 10°Ö och hade en trevlig fruktighet med en honungsliknande sötma. Eftersom 1968 inte blev som vanligt så kan jag inte dra några klara slutsatser men jag kommer definitivt att prova 1318 igen.
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lasse O. »

Förra Söndagen hittade jag en påse jäst längst in i kylskåpet, den gamla blåa Wyeast påsen. Tillv.datum var 9nov05, alltså nästan 1,5 år gammal. Den hette LondonII 1318, Inte LondonIII. Har den bytt namn nyligen eller? Först tänkte jag kasta den, men hursom så knäckte jag innerpåsen, det kunde ju va kul att se vad som hände. Det var lite lurigt eftersom den var en aning uppsvälld. Tre dagar gick utan att det hände mycket, men så i onsdags så började den röra på sej. I torsdags så var den nästan sprickfärdig. Gjorde 1L förkultur som på fredagen kom igång bra och doftade jättefint. I går Söndag så blev jag ju tvungen att brygga och Idag på morgonen så ploppade det i jäsröret. Nu ikväll så är det ordentlig fart i hinken. Och det doftar härligt ur jäsröret
Det var ju tur jag inte kastade bort den gamla påsen.
Appropå 1318 alltså..........
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Lasse O. skrev:Den hette LondonII 1318, Inte LondonIII. Har den bytt namn nyligen eller?
Appropå 1318 alltså..........
Tror nog bara den varit lite dåligt stämplad, tycks mig minnas att förr ibland var det mer eller mindre bra tryckt på.

Tror också att Wyeast om de byter namn så byter de absolut nummer, men hänvisar i så fall till vad som ändrats - de vill ju att folk skall kunna hitta tillbaka till sina favoriter.
http://www.wyeastlab.com/beprlist.htm finns alla öl uppstaplade. Förr har det funnits någon som bytt namn tror jag. Var det inte en med Svenskt eller Tyskt påbrå - eller är jag kanske helt ute och cyklar här?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Skriv svar