Varför har ölet blivit grumligt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jag tillhör de som gör öl på sats i alla fall ska man börja någon stans med sitt bryggande.
I alla fall värkar det som om alla här håller på med avancerad bryggning så mitt problem är kanske inte hör hemma här.
Men i alla fall när mitt öl hade blivit färdiggäst tappade jag om det för att bli av med gästen. Tänkte att den skulle stå en eller par veckor till, men jag kanske gjorde fel när jag ställde ut ölet på min inglasade balkong som håller en temperatur över 0 trots vintern.
Men tyvärr så måste jag har missat något eller så har det gått fel på något sätt.
När ölets temperatur hade sjunkigt till så där +5 så uppträde en grumlighet.
Mina frågor är – vad har hänt med ölet?
Kan jag rädda ölet eller är det förstört?
Om inte i så fall vad ska jag göra för att ölet ska bli klart igen?
I alla fall värkar det som om alla här håller på med avancerad bryggning så mitt problem är kanske inte hör hemma här.
Men i alla fall när mitt öl hade blivit färdiggäst tappade jag om det för att bli av med gästen. Tänkte att den skulle stå en eller par veckor till, men jag kanske gjorde fel när jag ställde ut ölet på min inglasade balkong som håller en temperatur över 0 trots vintern.
Men tyvärr så måste jag har missat något eller så har det gått fel på något sätt.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Varför har ölet blivit grumligt?
Det låter som köldgrumling.
Grumlingen i sig beror troligen på att du har proteiner kvar i ölen som fäller ut sig då vätskan blir kall. Det är bara utseendet som påverkas och inte smak eller doft, på så vis är inte ölet förstört.
Troligtvis blir ölet klart om du ställer fram det så att det blir lite varmare.
Jäste du ölet i rumstemperatur?
Sekundärjäsning/klarning bör ske i samma temperatur som jäsningen.
Täckte du över jäshinken då du ställde ut den på balkongen?
Det finns risk att ölen kan ha tagit skada av UV-strålning annars. Detta ger ingen grumling, men kan väl ge smaker och dofter som inte är så trevliga.
Grumlingen i sig beror troligen på att du har proteiner kvar i ölen som fäller ut sig då vätskan blir kall. Det är bara utseendet som påverkas och inte smak eller doft, på så vis är inte ölet förstört.
Troligtvis blir ölet klart om du ställer fram det så att det blir lite varmare.
Jäste du ölet i rumstemperatur?
Sekundärjäsning/klarning bör ske i samma temperatur som jäsningen.
Täckte du över jäshinken då du ställde ut den på balkongen?
Det finns risk att ölen kan ha tagit skada av UV-strålning annars. Detta ger ingen grumling, men kan väl ge smaker och dofter som inte är så trevliga.
mio skrev:Jag tillhör de som gör öl på sats i alla fall ska man börja någon stans med sitt bryggande.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Hur mycket effekt har UV-strålningen på vintern?Janne gnoff Berglund skrev: Täckte du över jäshinken då du ställde ut den på balkongen?
Det finns risk att ölen kan ha tagit skada av UV-strålning annars.
Det borde vara en större risk på sommaren, eller?
My hope is hops
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag vill svara "troligen" men vet inte.Fredrik Almgren skrev:Hur mycket effekt har UV-strålningen på vintern?Janne gnoff Berglund skrev: Täckte du över jäshinken då du ställde ut den på balkongen?
Det finns risk att ölen kan ha tagit skada av UV-strålning annars.
Det borde vara en större risk på sommaren, eller?
Det är ju dock UV-strålar även på vintern men vet inte i vilken mängd.
Jag gäste ölet i rumtemperatur i ca 6 veckor och tappade om det i rumstemperatur men där efter tappade jag om det och så ställde ut det på balkongen.
Jag har tagit in ölet för att så om det skulle klarnar i rumstemperatur, men tyvärr så gör det inte det.
Och när jag hade det på balkongen så hade jag locket kvar på hinken.
Lät jag ölet stå för länge innan jag tappade om det? I alla fall så hade det slutat att gäsa.
Om det är så att det beror på för hög halt av proteiner som finns kvar i ölet kan jag då filtrera bort det då eller kan jag fälla ut det på något sätt?
I så fall vilket är bästa metoden?
Eller vad finns det för metoder att filtrera och klarna ölet på?
För att minska risken att ölet får för hög halt av proteiner i sig vad ska man göra då? Jag tänker nästa gång jag gör en omgång. Man vill ju att det ser bra ut också.
Jag har tagit in ölet för att så om det skulle klarnar i rumstemperatur, men tyvärr så gör det inte det.
Och när jag hade det på balkongen så hade jag locket kvar på hinken.
Lät jag ölet stå för länge innan jag tappade om det? I alla fall så hade det slutat att gäsa.
Om det är så att det beror på för hög halt av proteiner som finns kvar i ölet kan jag då filtrera bort det då eller kan jag fälla ut det på något sätt?
I så fall vilket är bästa metoden?
Eller vad finns det för metoder att filtrera och klarna ölet på?
För att minska risken att ölet får för hög halt av proteiner i sig vad ska man göra då? Jag tänker nästa gång jag gör en omgång. Man vill ju att det ser bra ut också.
- assistredo
- Maltrostare

Kompletterande tips vad gäller gelatin:
Det finns också som pulver (lite lätthanterligare). Det går åt c:a 1 tsk ( 5 ml) gelatinpulver till 1,5 dl vatten. Rör först ut med 1 msk (15 ml) kallt vatten och låt svälla i några minuter. Rör sedan i det heta vattnet.
Ett tips från en amerikansk hembryggare - lyft inte av locket på hinken utan häll i gelatinlösningen fortfarande kokhet i det kalla ölet genom hålet där jäsröret brukar sitta (en liten tratt behövs).
Den varma lösningen ska då inte sjunka till botten direkt utan sprider sig även om man inte rör om vilket man bör undvika och givetvis inte kan eftersom locket är på.
Det finns också som pulver (lite lätthanterligare). Det går åt c:a 1 tsk ( 5 ml) gelatinpulver till 1,5 dl vatten. Rör först ut med 1 msk (15 ml) kallt vatten och låt svälla i några minuter. Rör sedan i det heta vattnet.
Ett tips från en amerikansk hembryggare - lyft inte av locket på hinken utan häll i gelatinlösningen fortfarande kokhet i det kalla ölet genom hålet där jäsröret brukar sitta (en liten tratt behövs).
Den varma lösningen ska då inte sjunka till botten direkt utan sprider sig även om man inte rör om vilket man bör undvika och givetvis inte kan eftersom locket är på.
Björn Petersson
Tack för tipsen!!!
Hoppas att det hjälper!
En annan fråga är –
De proteiner om bildas hur uppstår dom?
Bildas de under gäsningen eller finns de redan i maltextraktet?
Kan man göra något för att minska att de uppträder? Alltså under själva gäsningen eller någon typ av förberedelser innan själva gäningn påbörjas?
Hoppas att det hjälper!
En annan fråga är –
Kan man göra något för att minska att de uppträder? Alltså under själva gäsningen eller någon typ av förberedelser innan själva gäningn påbörjas?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Proteinerna finns i malten.mio skrev:Tack för tipsen!!!
Hoppas att det hjälper!
En annan fråga är –
Om du mäskar in med "riktig malt" kan du köra en proteinrast i lite lägre temperatur, ca 57C i 30 min fungerar bra tycker jag.
Tillsammans med malten kan man tillsätta ungefär 1,5g aktivt kol per kilo malt. Tillsätt också lika mycket kol tillsammans med bitterhumlen. Kolen binder en del proteiner.
Med 15-20 minuter kvar kan du tillsätta Protafloc, vilket binder proteiner.
Innan och till viss del under koket bör du skumma av proteiner som lägger sig på ytan, använd en hålslev eller liknande.
Efter primärjäsningen tappar du om via hävert till en steril hink och kan där tillsätta en kokad gelatinlösning som även den binder en del proteiner.
Vid flask- eller fattappning går det dessutom bra att tillsätta isinglass.
Mer avancerat är att börja med filtrering, men osäker på om det finns bra/billig utrustning som är tillräckligt liten för hemmabruk. Har aldrig testat detta själv.
Om man kör med maltextrakt vet jag inte hur många av ovanstående metoder som kan/bör användas då jag alltid själv kört med malt.
Gissningsvis fungerar det bra med kol i en vända vid koket, protafloc, "avskumning", gelatin och isinglass.
Gå till ditt bibliotek och be dem ta hem boken
Ölbryggning : en handbok för hembryggare / av Svante Ekelin och Håkan Lundgren
Läs den så får du svar på många av dina frågor.
En annan mycket bra bok, dock på engelska, som hjälper nybörjaren är:
The Complete Joy of Home Brewing (Charlie Papazian)
Den kan du bla köpa på humle.se i webbutiken, går eventuellt att hitta via biblioteket den med. Den boken tar upp väldigt mycket just angående extraktbryggning.
Övrigt att läsa om du inte hunnit med det ännu:
http://humle.se/bryggning.html
http://www.shbf.se/Hembryggning/Satsbryggning.php
Det finns även en del svar att hämta här:
http://humle.se/punbb/index.php
http://www.bryggforum.com/
http://www.ratebeer.com/Forums/Forum-3.htm
http://beeradvocate.com/forum/list/2
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Håller med Gnoff... Tänk bara på attt enklaste sättet att få klar öl är att ha tålamod.
Förstahandslösningen är attt lagra ölet, gärna så nära 0°C som möjligt, längre ju starkare det är, 3 veckor för 4 volproc, 5 veckor för 5-6 volproc 8 veckor eller mer för starkare öl - allt öl utom veteöl vinner på lång lagring - och veteöl ska ju vara grumlig. Chansen är då mycket stor att du helt utan mixtrande med tillsatser har fått klar och jättegod öl.
Lyckas du med alla tillsatser att binda alla proteiner är risken stor att du får ett öl som skummar dåligt och vars skum snabbt sjunker samman. Skumbildningen är beroende av proteiner i ölet och samma fenomen känns i gommen som fyllig krämighet, sådana egenskaper vi vill ha i ett gott öl.
Ju mer man häller i och håller på, desto större är risken att man får in trist vildjäst och sura bakterier. Sur smak beror på bakterier - stallig smak på vildjäst.
Bosse Bergenståhl
Förstahandslösningen är attt lagra ölet, gärna så nära 0°C som möjligt, längre ju starkare det är, 3 veckor för 4 volproc, 5 veckor för 5-6 volproc 8 veckor eller mer för starkare öl - allt öl utom veteöl vinner på lång lagring - och veteöl ska ju vara grumlig. Chansen är då mycket stor att du helt utan mixtrande med tillsatser har fått klar och jättegod öl.
Lyckas du med alla tillsatser att binda alla proteiner är risken stor att du får ett öl som skummar dåligt och vars skum snabbt sjunker samman. Skumbildningen är beroende av proteiner i ölet och samma fenomen känns i gommen som fyllig krämighet, sådana egenskaper vi vill ha i ett gott öl.
Ju mer man häller i och håller på, desto större är risken att man får in trist vildjäst och sura bakterier. Sur smak beror på bakterier - stallig smak på vildjäst.
Bosse Bergenståhl
malt är gott
Jag får tacka alla för alla tips och tankar kring detta ämne!
Jag får väl avlägga rapport om hur det gick och resultatet av era goda råd.
Jag får väl avlägga rapport om hur det gick och resultatet av era goda råd.
Hej
Jag håller med Bosse B
Jag har haft öl som i rumstemp varit totalt helgrumliga att från det via kylskåp ha blivit nästan som filtrerade. Det tar tid, nu förtiden så skall allt gå så snabbt. I princip primjäsn 2 dagar, sek jäsn 2 dagar, sedan på flaska, testa efter 2 dagar. Nu överdriver jag ju lite men håll med mej om att brygga öl det är lite som vin, det tar tid att få kolsyra, det ar tid innan köldgrumlingen släpper. Orkar/vill man inte så då får man köpa god ale/pilsner på bolaget.
Bo
Jag håller med Bosse B
Jag har haft öl som i rumstemp varit totalt helgrumliga att från det via kylskåp ha blivit nästan som filtrerade. Det tar tid, nu förtiden så skall allt gå så snabbt. I princip primjäsn 2 dagar, sek jäsn 2 dagar, sedan på flaska, testa efter 2 dagar. Nu överdriver jag ju lite men håll med mej om att brygga öl det är lite som vin, det tar tid att få kolsyra, det ar tid innan köldgrumlingen släpper. Orkar/vill man inte så då får man köpa god ale/pilsner på bolaget.
Bo