Hur startar man ett bryggeri?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hur startar man ett bryggeri?

Inläggav Bosse Bergenståhl » tisdag 2007-02-06 23:47

Klart man INTE kan ta betalt för någonting om man inte har tillstånd... Affärsverksamhet i samband med att man bjuder på något alkoholhaltigt att dricka är inte tillåtet... Men visst, sköter man det snyggt kan det ju gå, om man med snyggt menar att man inte annonserar utan bara håller det inom en vänkrets. Men begreppet "slutet sällskap" finns inte, man kan inte heller skylla på att man "trodde det var tillåtet".
Å andra sidan måste en åklagare, om polisen nu tittar in, bevisa att man bedrivit affärsmässig verksamhet, alltså att man gör det för att tjäna pengar, det kan å andra sidan vara mycket svårt...

Det lagar och regler är tänkta att skydda samhället emot är alla former av obeskattade privata intäkter kring alkoholhantering eftersom sådan hantering alltid för med sej en massa kriminalitet.

I grannlandet Danmark är det däremot så enkelt att få tillverkningstillstånd att en hel drös med mikrobryggerier startat de senaste åren. De minsta bryggarna brygger 30 liter åt gången. Det vore ju faktiskt skitkul att kunna brygga småvolymer och lagligt och beskattat sälja detta till kompisar, även om det skulle innebära en del trassel som seriös bokföring och sådant. Inte tror jag att det skulle leda till något omfattande svartbryggande ändå, däremot skulle svenskt lantliv och svensk bryggerinäring kunna utvecklas till oanade höjder. Avgiftshysterin och kontrollmanin bland svenska myndigheter lägger dock sordin på den glädjen. De enda som är nöjda är de riktiga fulölsbryggarna, de som är tvungna att filtrera sina öl...



Bosse Bergenståhl

6 feb 2007 kl. 22.28 skrev Perry:

Dom flesta som halkat in på det här med hembryggning har säker drömt sig bort till ett eget komersiellt bryggeri, så även jag. Jag har nog kommit till insiktet att om man tar det klivet så; inte nog med att man får en massa bekymmer och dålig lön så förlorar man en enormt rolig och givande hobby, det inte är värt det. Det är bättre att köra på hobbynivå och vill man brygga i lite större omfattning så startar man, eller går med i ett bryggerikollektiv. Man kan göra ganska mycket kul inom ramen för "slutet sälskap" Man kan t.om. ta betalt för mat och och skänka hembryggd till gästerna. Sköter man det bara lite snyggt så är det ingen risk.














malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne

Inläggav Perry » onsdag 2007-02-07 00:10

Det finns inget som säger att ett bryggkollektiv inte kan bedrivas i hemmet, och för eget bruk. Man måste inte brygga på köksbänken, även uthus och garage räknas till hemmet. I slutet sällskap så är det tillåtet att ta betalt för en fest. Om FHI skall ha någon synpunkt alls på det så måste dom bli tillfrågade, och varken jag eller mina bryggarkollegor tänker fråga dom :)
Vad jag menade var att man man behöver inte starta ett bryggeri för att få uppleva glädjen i att servera ett gott egentillverkat öl till lite större sälskap, för det är verkligen kul att få göra det. det finns en tillfredställelse i det som liknar det man känner när man byggt ett snyggt skåp i snickarverkstan.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Hur startar man ett bryggeri?

Inläggav Bosse Bergenståhl » onsdag 2007-02-07 02:17

Begreppet slutet sällskap finns inte i juridisk mening. Så fort man säljer något är det faktiskt förbjudet att bjuda på alkohol!  Även om det bara är till vänner på en högst privat fest. Ledsen om jag något grumlar din glädje, men så är snävt är faktiskt lagen skriven.
Men jag håller med i din andemening, det är skitkul att se andras min när man försäkrar att det verkligen är hembryggd öl i kranarna, det är precis lika kul som att se folk dansa till ens egen musik (C;



Bosse Bergenståhl

6 feb 2007 kl. 23.10 skrev Perry:

Det finns inget som säger att ett bryggkollektiv inte kan bedrivas i hemmet, och för eget bruk. Man måste inte brygga på köksbänken, även uthus och garage räknas till hemmet. I slutet sällskap så är det tillåtet att ta betalt för en fest. Om FHI skall ha någon synpunkt alls på det så måste dom bli tillfrågade, och varken jag eller mina bryggarkollegor tänker fråga dom  :) 
Vad jag menade var att man man behöver inte starta ett bryggeri för att få uppleva glädjen i att servera ett gott egentillverkat öl till lite större sälskap, för det är verkligen kul att få göra det. det finns en tillfredställelse i det som liknar det man känner när man byggt ett snyggt skåp i snickarverkstan.














malt är gott
Användarvisningsbild
Bosse Bergenståhl
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 402
Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
Ort: Torna Hällestad, Skåne

Inläggav Anders Boström » onsdag 2007-02-07 09:35

"Slutet sällskap" avser tillfälliga serveringstillstånd som kan medges av kommunen till föreningar, företag och liknande.
På respektive kommuns hemsida brukar det finnas vad som gäller hos dom, ex. http://www.taby.se/templates/TswComplex ... px?id=4948

Vill man veta om man får servera hembryggt öl på större tillställningar (privata eller med ovanstående tillstånd), så är det nog samma luddiga tolkningar som FHI gjorde i samband med SM, vad gäller att bjuda vänner.
Jag tvekar dock inte att stå för ölen på 50-års fester och liknande.
Användarvisningsbild
Anders Boström
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: fredag 2006-10-27 13:33
Ort: Kongsmarken

Inläggav Perry » onsdag 2007-02-07 10:47

För att återgå till trådens ämne så har jag en ide när det gäller starta bryggeri. Man kan starta med att brygga lättöl, och framförallt, vår Svenska kulturdryck Svagdricka. Fördelen med lättölstillverkning är att det räknas som läskeblask och är befriad från alkoholskatt. Utrustningen är detsamma som starkölstillverkning och hantverket detsamma, dessutom är en välbalancerad Svagdricka jäkligt god. Ett bryggverk bygger man ganska lätt av gamla mjölktankar så det behöver inte bli så kostsamt. I vårt kollektiv så har vi bryggt Svagdricka till Jul och Påsk under några år och efterfrågan är jättestor. Vår "kundkrets" är mycket begränsad och vi hanterar ingen betalning i dagsläget men det är väldigt många som vill köpa av oss som vi nekar för att vi inte har tillräkligt mycket. Tänk er själva, produktionskostnaden ligger på ca 1-3 kr/liter eller mindre, glasen går nog att få tag på för ca 8-10 kr/st ( 1 liters bygel) och man kan nog sälja det för 30-40 kr litern. Har själv betalat som mest 80 kr för en liter på centralens julmarknad. Den marginalen kommer man inte i närheten av om man skall brygga starköl.
Det kan vara en bra start om man vill känna sig för om man verkligen vill hålla på med bryggning i större skala och ett sätt att få tillbaka investerad kapital utan att dra på sig för stora kostnader.
Perry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 2006-11-29 00:28
Ort: Karlstad

Inläggav OLA » torsdag 2007-02-08 21:37

Perry skrev: Man kan göra ganska mycket kul inom ramen för "slutet sälskap" Man kan t.om. ta betalt för mat och och skänka hembryggd till gästerna. Sköter man det bara lite snyggt så är det ingen risk.


Detta är inte ok enligt alkohollagen. 6 kap 1 § innehåller 4 st rekvisit som måste uppfyllas för att servering av spritdrycker ska få förekomma.

1. utan vinstintresse

Alltså får du inte gå plus en krona på det du gör i anslutning till utskänkningen.

2. i andra lokaler än där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alk. drycker eller lättdrycker

Om det finns ett tillstånd på lokalen för utskänkning kan du aldrig någonsin servera i denna utan att ha ett tillstånd, inte ens om du gör det gratis. T.ex. om du hyr/lånar en resturangs lokaler.

3. vid enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer.

Även om du lyckas följa alla punkter så kan du bara göra detta enstaka gånger, annars e det kört igen. Här brukar man tala om slutna sällskap, typ bröllop osv.

4. utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.

Du kan alltså inte ta betalt för något annat än dryckerna, ingenting alls.

Observera att alla dessa måste vara uppfyllda.

Vad gäller tillverkning i annat än hemmet för "eget bruk" är detta alltid förbjudet enligt 2 kap 2 §. "Eget bruk" kan som längst sträckas till att innefatta förbrukning inom den egna familjen, under dennes "översyn" (typ festlig tillställning i hemmet) Att kollektivt brygga öl är förbjudet och straffbart enligt bestämmelserna i nämnd lag.
OLA
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 2007-01-06 21:39
Ort: Lund

Inläggav OLA » torsdag 2007-02-08 21:48

Hoppas jag inte lät sur.. var inte meningen iaf.. ;) tycker inte heller om lagens nuvarande lydelse. :(
OLA
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 2007-01-06 21:39
Ort: Lund

Inläggav Kenneth » fredag 2007-02-09 07:55

OLA skrev:Hoppas jag inte lät sur.. var inte meningen iaf.. ;) tycker inte heller om lagens nuvarande lydelse. :(


Inget problem :)
Jag tror attt alla på detta forum är sura på nuvarande alkohollagstiftning :x
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Inläggav a.holmstedt » lördag 2007-02-10 11:21

Jag anser att bryggning är lagligt i ett bryggkollektiv om man tar hem vörten och jäser den hemma. Enligt kap 1 § 6 är öl en jäst destillerad dryck och tar man hem vörten och jäser den hemma så har man tillverkat öl i hemmet.
Anders Holmstedt
Lövstaölets Vänner
a.holmstedt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Inläggav Fredrik Almgren » lördag 2007-02-10 12:52

OLA skrev:
Perry skrev: Man kan göra ganska mycket kul inom ramen för "slutet sälskap" Man kan t.om. ta betalt för mat och och skänka hembryggd till gästerna. Sköter man det bara lite snyggt så är det ingen risk.


3. vid enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer.

Även om du lyckas följa alla punkter så kan du bara göra detta enstaka gånger, annars e det kört igen. Här brukar man tala om slutna sällskap, typ bröllop osv.

Här kan jag ju tipsa om att enligt FHI är det uppenbart att sådant som
tex en julfest eller ett födelsedagskalas INTE är enstaka tillfällen då de
ju återkommer med 12 månaders intervall...
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Inläggav Kim » lördag 2007-02-10 14:46

a.holmstedt skrev:Jag anser att bryggning är lagligt i ett bryggkollektiv om man tar hem vörten och jäser den hemma. Enligt kap 1 § 6 är öl en jäst destillerad dryck och tar man hem vörten och jäser den hemma så har man tillverkat öl i hemmet.
Anders Holmstedt
Lövstaölets Vänner


Gör ni det då, tar hem vörten?

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Inläggav a.holmstedt » måndag 2007-02-12 22:49

Ja, vi tar hem vår vört och jäser den hemma.
När vi brygger i vår stora utrustning så kommer medlemmar som har bokat vört med sin jäshink till vårt bryggeri, får vört påfyllt i sin hink och tar sedan hem den för att jäsa.
Anders Holmstedt
Lövstaölets Vänner
a.holmstedt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Hur startar man ett bryggeri?

Inläggav pvh » torsdag 2013-06-27 19:03

Tänkte väcka liv i denna tråden igen.

Tillstånd och krav är såklart viktigt när det kommer till att bli proffesionell bryggare. Men vad jag tycker är än mer intressant är frågorna kring själva bryggprocessen.

Hur skiljer sig bryggprocessen från hembryggning?
- Använder man alltid mäskpanna --> laktunna --> vörtkokare --> jäskärl? Eller är det fler steg? Skiljer sig mellan bryggerier?
- Arbetar man oftast själv i mindre bryggerier?
- Hur får man en kristallklar öl trots att den är kraftigt torrhumlad? Hur fungerar filtering?
- Är det vanligt att bryggerier rostar sin egen malt? Justerar vattnet beroende på brygd?
- Vad är de störtsta skillnaderna i själva processen?

/Nyfiken :)
pvh
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2012-05-20 14:00

Re: Hur startar man ett bryggeri?

Inläggav Lindh » fredag 2013-06-28 09:29

pvh skrev:Hur skiljer sig bryggprocessen från hembryggning?
- Använder man alltid mäskpanna --> laktunna --> vörtkokare --> jäskärl? Eller är det fler steg? Skiljer sig mellan bryggerier?
- Arbetar man oftast själv i mindre bryggerier?
- Hur får man en kristallklar öl trots att den är kraftigt torrhumlad? Hur fungerar filtering?
- Är det vanligt att bryggerier rostar sin egen malt? Justerar vattnet beroende på brygd?
- Vad är de störtsta skillnaderna i själva processen?



Ju större bryggeri desto mer specialkärl för varje process. De stora mäskar och lakar i olika kärl, kokar i ett, gör whirlpool i ett annat. Sedan blir värme och el ett stort problem när du kommer upp i större volymer. Du vill ha så stor snurr på verksamheten att ditt kylvatten som går via värmeväxlaren används för att mäska in nästa batch dvs går via din HLT. Microbryggerier kan ha en rad andra lösningar och behöver inte riktigt fokusera på samma problem. T.ex. finns ju braumeister för 500 liter vilket är större än flera av de små kommersiella bryggerierna/bryggarna i Sverige.

Det går såklart att göra allt själv som PangPang eller Bålsta men det är tufft fysiskt när du börjar göra några hundra liter åt gången, räkna med sjuka mänger städning. En bryggare jag pratade med sa att bryggning är 10% öl, 20% administration och 70% disk.

En kraftigt torrhumlad öl måste filtreras efter torrhumlingen för att bli klar, frågan är mer varför du skulle vilja ha kristallklar IPA?

Justera vattnet gör nog alla bryggerier beroende på bryggd. Maltrostning är mer för de större. Det är en konstart isig, framförallt om man vill ha konsekvent resultat vilket är viktigt för större bryggerier.

Jag tycker följande bild är bra på att beskriva processen:
http://cdn.rsvlts.com/wp-content/uploads/2013/03/brewing-process-infographic.jpg
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Hur startar man ett bryggeri?

Inläggav Lasse Nilsson » tisdag 2017-12-12 12:55

Intressant tråd som det kan vara kul att få liv i igen efter ett par års tystnad. Har saker ändrats? Kom Fredrik Almgren fram till någon sammanställning?


Det här är ju ändå tankar många har. Att Sverige för sitt bästa för att främja stora bryggerier och kväva de mindre, det vet vi. Men finns det alternativ? Generellt tycker jag (tyvärr) föreningsliv inte fungerar särskilt bra, mkt snack men liten verkstad och det går ofta väldigt trögt. Trådens ämne är ju mer åt hållet hur man livnär sig på bryggning. Hur går det till i en ekonomisk förening, får det bli så pass stort att folk också avlönas och en del säljs till lokala pubar/restauranger och en del satser delas ut på medlemmarna?

Det vore intressant med ett vettigt alternativ där det också går att livnära sig på det.
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

FöregåendeNästa

Återgå till Öl, bryggerier, vattenhål och bloggar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster