Hur tillsätter jag kolsyra till ölen?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Hur tillsätter jag kolsyra till ölen?

Inlägg av Pål »

Hej,

jag har hittills alltid primat min öl när det tappas på flaskor med antingen bryggsocker eller maltvört. Men nu har jag en Helles som stått i lagringsfat i ett par månader och jag kan gott tänka mig att den jäst som finns kvar inte har någonm livskraft kvar att generera kolsyra om jag så tappar ett kilo i varje flask :wink:

Jag är medveten om kröjsning men jag 'r intresserad av att kolsyra ölet direkt, men jag har ingen som helst aning vad som krävs då, både i form av arbetsmoment såväl som utrustning. Jag hade inte tänkt att springa iväg och köpa en sodastream om inte det behövs. Så frågan är mycket enkel:

- hur kolsyrar jag mitt flasköl artificiellt?

Är mycket tacksam för "lista" på vad jag borde köpa.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Hej,

Vad är det för lagringsfat du har?

Vanligtvis använder hembryggare sk corneliusfat i rostfritt stål. Dessa finns i olika storlekar, men 9 och 18 liter är vanligast. Man behöver även en CO2-tub med en regulator som reglerar trycket. Slutligen måste du ha en slang från regulatorn till fatet.

Principen att kolsyresätta är den samma som när du skakar ur kolsyran ur en läsk, -fast tvärt om. Man ställer helt enkelt in regulatorn på önskvärt tryck (ofta 1 - 2 bar) vilket gör att det blir ett övertryck i den luftficka som finns ovanför ölet. Koldioxiden kommer sedan långsamt lösas i ölet tills samma "tryck" finns i ölet som ovan. Vill man snabba på förfarandet kan man skaka om fatet ordentligt.

Ännu snabbare går det om man låter koldioxiden tryckas in direkt i ölet (dvs inte i luftfickan ovan). Har man dessutom en akvariesten eller liknande som kodioxiden kommer ur går kolsyrningen på ett kick.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hej Peter.

Så om jag förstår din beskrivning korrekt, behöver jag alltså ett corneliusfat för att kolsyra ölet? Först kolsyrar jag ölet i corneliusfatet, sedan tappar jag över det kolsyrade ölet från corneliusfatet till flaskorna? Stämmer det? Tappar man inte kolsyra vid överföringen från fat till flaska?

Man kan alltså inte kolsyra ölet i flaskorna (dvs utan corneliusfat?)?

Jag lagrar än så länge bara på plastdunk /-fat. Inget man kan kolsyra i.
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Det stämmer.
Lättast är förståss att behålla ölet i fatet och tappa upp via en vanlig tappkran (så har du din egen fatölsanläggning). Vill man dock tappa på flaska går det också bra. Många använder en sk mottrycksfyllare för ändamålet, men själv kör jag med en 10 - 15 meters "sytråd". "Sytråd" är en smal slang som finns att köpa bl.a. på humlegården (www.humle.se). Genom att ha en lång smal slang skapas ett tryckfall vilket gör att ölet kan tappas upp på flaska lungt och fint utan att det skummar.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Hur lång tid tar det för kolsyran "att komma in i ölet" i corneliusfatet? Du skrev i ditt första svar att kolsyran sakta blandes med ölet. Är det ett par dagar vi pratar om, eller en-två veckor som när man primar med socker/malt?

En annan fråga, måste då corneliusfatet fyllas näst intill fullt? Själv brygger jag i regel inte mer än 10 liter av varje vört, men de flesta corneliusfat jag har sett är på närmare 20 liter (18 kanske stämmer). Då blir det ett stort "tomrum" ovanför ölet - ställer det till det, eller kan corneliusfatet vara halvfyllt och ändå användas till att kolsyra?

Sista frågan: gäller fortfarande regeln om att man bör lagra ölet en tid(några veckor) efter kolsyrandet, precis som när man primat i flaskan?
Användarens profilbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peter »

Pål skrev:Hur lång tid tar det för kolsyran "att komma in i ölet" i corneliusfatet?
Om man bara låter det vara så går det på några dagar. Om man skakar på fatet tar det några minuter (eller ännu kortare om man skakar kraftigt)
Pål skrev:En annan fråga, måste då corneliusfatet fyllas näst intill fullt?

Nej, inte alls. Enda problemet är att man riskerar att syresätta ölet vilket inte är bra. Detta problem löser man dock lätt genom att tränga bort syret i luftfickan genom att fylla upp ordentligt med koldioxid innan locket stängs.
Pål skrev: de flesta corneliusfat jag har sett är på närmare 20 liter (18 kanske stämmer).
18,7 liter tror jag att det brukar vara om man ska vara petig..
Pål skrev:Sista frågan: gäller fortfarande regeln om att man bör lagra ölet en tid(några veckor) efter kolsyrandet, precis som när man primat i flaskan?
Tja, ett par veckors lagring är väl alltid bra, men inte nödvändigt. Personligen brukar jag låta ölet stå i en hink i kylen en vecka eller två efter omtappning för klarning. Därefter tappar jag på fat och kolsyrar vilket gör att ölet är drickfärdigt direkt efter kolsyrning.
Pål
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pål »

Tusen tack för hjälpen, Peter! Mycket uppskattat!
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Hur tillsätter jag kolsyra till ölen?

Inlägg av Chubb »

Jag lånar den här gamla tråden med en fundering.
Går det att kolsyra öl genom att använda en sodastreamer, hälla upp ölet i sodastreamflaskan och göra som man gör när man kolsyrar vanligt vatten med sodastreamern för att sedan försiktigt hälla över ölen från sodastreamerflaskan till ölflaskan och trycka dit en kapysl på direkten?

Kommer detta fungera eller kommer jag spruta öl i hela lägenheten om jag försöker mig på det?
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Jag har för mig att det står i Sodastreamerns manual att man inte ska/kan kolsyresätta alkohol i Sodastreamern. Min kvalificerade gissning blir nog att det blir öl i hela köket och kanske en trasig Sodastreamer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Salle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Salle »

Jag har i en tråd antingen här eller på Humlegården berättat hur det gick för en jobbarkompis som gick till den lokala järnhandeln på den tiden när både ölsatser och sodastreamare var rätt så nya, järnaffären hade test för att kunderna skulle köpa sodastreamen och min kompis ville testa att kolsyresätta sin "misslyckade" ölsats, hela järnaffären blev nersprutad och säljarna skrattade varje gång han kom in i den affären efter det.

Salle
Chubb
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Chubb »

ah jo jag läste det tidigare idag :o

Men de sodastreamers som finns nuförtiden så är ju själva flaskan gängad och man skruvar fast den innan man "sprutar i" kolsyra. Men det kanske blir för högt tryck eller att ölen skummar utav bara den. Är det någon som testat?
rpr
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av rpr »

När man gör kolsyrad drick i sodastream så kolsyrar man vattnet innan man tillsätter smakämnet. Annars blir det ju bara sk*t av allt :D
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bersabira »

En gång i tiden fanns det korkar till PET flaskor med ventil.
Ungefär som en fotbollsventil.
Man kunde då sticka in en pip i flaskan och kolsyra via en sodastream + adapter.
Det funkade.
Efter några år hade jag tappar bort alla korkar och inga nya fanns att köpa.

/Kjell
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Angående PET-flaskkorkar med ventil.
Jag tycker det är bra att de försvann från marknaden.
Det har hänt en del allvarliga olyckor med dem.
Om inte korken satt på helt, eller om den var defekt så kunde de lossna och flyga iväg och orsaka personskador.
OBS, det är ingen skröna!
Härliga tider, strålande tider :)
Skriv svar