Spara öl?

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

uffe_i_falköping
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: Falköping

Spara öl?

Inlägg av uffe_i_falköping »

Nu har det börjat bubbla i min jästodling från Hoegaarden och bryggardag
närmar sig. Hur är det med jäst och veteöl. Till ale så räcker en Brewers
Choice XL-påse till 25 liter medan man behöver mera jäst till en lager. Hur
vet jag att jag kommer att ha tillräckligt med jäst till min veteöl? 5 liter
ska jäsas med uppodlad Hoegaarden och 10 liter ska jäsas med BC3068
Weihenstephan Wheat veteöljäst. Är en hel påse för mycket jäst till 10
liter?

Är det någon som vet hur det ligger till med vetemaltextraktet? Är det
hälften pilsnermalt i den? Eller är det bara vetemalt i den?




/Uffe

***************************************************
Den som har längst e-postadress när han dör vinner
The one with the longest e-mail adress when he dies wins