tillägg pripps pure
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
tillägg pripps pure
Kom att tänka på en sak, etanol kanske inte räknas som kolhydrat? Men det är
det väl egentligen?
det väl egentligen?
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

tillägg pripps pure
Etanol räknas inte som kolhydrat. "Kolhydrater" brukar man kalla sånt som har summa formeln Cn(H20)m, dvs som består av "kol(C) och vatten(H2O)" i jämna multipler: typ socker, stärkelse, cellulosa etc.Kom att tänka på en sak, etanol kanske inte räknas som kolhydrat? Men det är
det väl egentligen?
/Fredrik
tillägg pripps pure
Är det även "privat" fel att kalla alkohol för snabba kolhydrater för det är väl ändå snabb energi.
När jag varit ute och sprungit på helgerna har jag snabbt dragit en bitter för att fylla på depåerna.
Måste jag ändra min motivering till nödvändigheten av en bitter efter språngmarchen?
I så fall är jag tacksam för nya argument.
olle persson rättvik
carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) skrev:
När jag varit ute och sprungit på helgerna har jag snabbt dragit en bitter för att fylla på depåerna.
Måste jag ändra min motivering till nödvändigheten av en bitter efter språngmarchen?
olle persson rättvik
carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) skrev:
*** Brev nr. 11914 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<Kom att tänka på en sak, etanol kanske inte räknas som kolhydrat? Men det är
det väl egentligen?
Etanol räknas inte som kolhydrat. "Kolhydrater" brukar man kalla sånt som har summa formeln Cn(H20)m, dvs som består av "kol(C) och vatten(H2O)" i jämna multipler: typ socker, stärkelse, cellulosa etc.
/Fredrik
-
HåkanHedrén
tillägg pripps pure
Jag skulle varken kalla alkoholer för kolhydrater eller energiomsättningen från alkohol för snabb. Energin kommer ur nedbrytningen och den tar som bekant tid.
Privat får man givetvis kalla det vad /%¤/&%# man vill.
Glad Påsk på er.
/Håkan H
ollepePÅalgonetPUNKTse ([email]ollepePÅalgonetPUNKTse[/email]) wrote:
Privat får man givetvis kalla det vad /%¤/&%# man vill.
Glad Påsk på er.
/Håkan H
ollepePÅalgonetPUNKTse ([email]ollepePÅalgonetPUNKTse[/email]) wrote:
Är det även "privat" fel att kalla alkohol för snabba kolhydrater för det är väl ändå snabb energi.Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Måste jag ändra min motivering till nödvändigheten av en bitter efter språngmarchen?![]()
olle persson rättvik
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

tillägg pripps pure
Jag håller med det Håkan skrev att alkohol är ingen kolhydrat.Är det även "privat" fel att kalla alkohol för snabba kolhydrater för
det är väl ändå snabb energi.
Däremot skulle jag gissa att kolhydraterna i öl räknas som relativt snabba. Det bryts nog ganska snabbt ned till enkla sockerarter i magen och sen är det väl raka rör antar jag.
Men man kanske kan fråga sig om alkohol är snabb "energi"?
Jag har inte så stor koll på människans ämnesomsättning, kanske finns det någon näringsguru på listan.När jag varit ute och sprungit på helgerna har jag snabbt dragit en
bitter för att fylla på depåerna.
Måste jag ändra min motivering till nödvändigheten av en bitter efter
språngmarchen?![]()
olle persson rättvik
Men även om alkohol på papperet innehåller mycket energi per vikt - ca 70% mer än kolhydrater, så är det inte säkert att verkningsgraden (omsättning till ATP) lika bra.
Kolhydrat källor bryts ned till sockerarter och slutligen glukos, olika snabbt beroende på dess GI index. Glukosen i blodet ger ju sedan förstklassig energi åt kroppens celler.
Alkoholen däremot bryts ned med prioritet i kroppen i levern, antagligen eftersom det upplevs av kroppen som ett gift(?) och dess metabolism prioriteras (helt logiskt) för att får bort det ur systemet. Under denna tid som levern jobbar med alkoholen så gör blir resultatet typ inte bara minskad fettförbränning i levern, utan kanske rent av ökad fettlagring, och minskad glycogenlagring, helt beroende på vad annat man har tuggat i sig samtidigt. Detta kan ju hos alkoholister leda till "förfettning" av levern. Sen ökar stressen på levern också pga en del av mellanprodukterna. Känns tveksamt hur man ska kunna komma med en hälsomotivering till att ta en öl efter träningspasset. Men kanske finns det dynamiska effekter där också som våra politiker brukar säga när det känner sig optimistiska
Men alkoholen bryts inte iallafall vad jag känner till (rätta mig om jag har fel) till blodsocker, utan alkoholen omvandlas i levern, via acetaldehyd, vidare till ättiksyra/acetat och ketoner. På kuppen så frigörs en hel del av energi som värme. Det är väl därför man brukar säga att det värmer i kylan att dricka alkohol, och det tycks finnas en viss metabolisk logik i det. Det är du främst levern som producerar extra värme. Och det hjälper förvisso till att hålla kroppstemperaturen uppe, men den värme energin är ju ingen energi som direkt kan utnyttjas tex av musklerna.
Acetatet sedan konverteras delvis till ketoner och annat som delvis iallafall frigörs i blodet. Vissa av dessa ketoner kan väl användas som energi men det är ju inte direkt förstklassig energi som glukos, och sen så är ju höga nivåer av dessa nivåer av dessa i blodet inte bra heller tror jag. Jag har inte koll.
/Fredrik
- assistredo
- Maltrostare

tillägg pripps pure
Att man känner sig varm efter ett järn har jag för mig mest beror på att
yttre blodkärl vidgas och blodgenomströmningen ökar där, ex. i ansiktet.
Björn, Linköping
Björn, Linköping
Björn Petersson
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

tillägg pripps pure
Låter kanske som en rimlig förklaring till känslan. Jag brukar iofs inte dricka sprit i kylan så oftaAtt man känner sig varm efter ett järn har jag för mig mest beror på att
Björn, Linköping
Jag kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att jag sett några resonemang om att vissa ämnen i maten gör att kroppstemperaturen uppregleras, har för mig att alkohol är med där, och typ av till skillnad från kolhydrater tex så blir en större andel av kalorierna omvandlades till värme i kroppen. Men det är möjligt att det var i något mer udda sammanhang. Kanske bäst att låta det vara osagt, eller att någon som vet bättre kanske kan förklara.
/Fredrik
tillägg pripps pure
Alkohol=energi. Punkt slut. Det märks på midjemåttet.
Men visst måste den räknas som relativt snabb också?
Annars blir det bara de andra kolhydraterna som räknas, det kan väl inte vara så mycket, se på de light ölen är det 30% de minskar och då måste jag dricka en till
.
Jag vill ha goda argument att försvara min (a) öl efter joggingen på helgen.
Men visst måste den räknas som relativt snabb också?
Annars blir det bara de andra kolhydraterna som räknas, det kan väl inte vara så mycket, se på de light ölen är det 30% de minskar och då måste jag dricka en till
Jag vill ha goda argument att försvara min (a) öl efter joggingen på helgen.
*** Brev nr. 11967 till Bryggaren skickat av carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom ([email]carlsbergerensisPÅhotmailPUNKTcom[/email]) ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse ([email]bryggarenPÅmollehemPUNKTse[/email]) <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<Är det även "privat" fel att kalla alkohol för snabba kolhydrater för
det är väl ändå snabb energi.
Jag håller med det Håkan skrev att alkohol är ingen kolhydrat.
Däremot skulle jag gissa att kolhydraterna i öl räknas som relativt snabba. Det bryts nog ganska snabbt ned till enkla sockerarter i magen och sen är det väl raka rör antar jag.
Men man kanske kan fråga sig om alkohol är snabb "energi"?
När jag varit ute och sprungit på helgerna har jag snabbt dragit en
bitter för att fylla på depåerna.
Måste jag ändra min motivering till nödvändigheten av en bitter efter
språngmarchen?![]()
olle persson rättvik
Jag har inte så stor koll på människans ämnesomsättning, kanske finns det någon näringsguru på listan.
Men även om alkohol på papperet innehåller mycket energi per vikt - ca 70% mer än kolhydrater, så är det inte säkert att verkningsgraden (omsättning till ATP) lika bra.
Kolhydrat källor bryts ned till sockerarter och slutligen glukos, olika snabbt beroende på dess GI index. Glukosen i blodet ger ju sedan förstklassig energi åt kroppens celler.
Alkoholen däremot bryts ned med prioritet i kroppen i levern, antagligen eftersom det upplevs av kroppen som ett gift(?) och dess metabolism prioriteras (helt logiskt) för att får bort det ur systemet. Under denna tid som levern jobbar med alkoholen så gör blir resultatet typ inte bara minskad fettförbränning i levern, utan kanske rent av ökad fettlagring, och minskad glycogenlagring, helt beroende på vad annat man har tuggat i sig samtidigt. Detta kan ju hos alkoholister leda till "förfettning" av levern. Sen ökar stressen på levern också pga en del av mellanprodukterna. Känns tveksamt hur man ska kunna komma med en hälsomotivering till att ta en öl efter träningspasset. Men kanske finns det dynamiska effekter där också som våra politiker brukar säga när det känner sig optimistiska
Men alkoholen bryts inte iallafall vad jag känner till (rätta mig om jag har fel) till blodsocker, utan alkoholen omvandlas i levern, via acetaldehyd, vidare till ättiksyra/acetat och ketoner. På kuppen så frigörs en hel del av energi som värme. Det är väl därför man brukar säga att det värmer i kylan att dricka alkohol, och det tycks finnas en viss metabolisk logik i det. Det är du främst levern som producerar extra värme. Och det hjälper förvisso till att hålla kroppstemperaturen uppe, men den värme energin är ju ingen energi som direkt kan utnyttjas tex av musklerna.
Acetatet sedan konverteras delvis till ketoner och annat som delvis iallafall frigörs i blodet. Vissa av dessa ketoner kan väl användas som energi men det är ju inte direkt förstklassig energi som glukos, och sen så är ju höga nivåer av dessa nivåer av dessa i blodet inte bra heller tror jag. Jag har inte koll.
/Fredrik
- carlsbergerensis
- Vattenbehandlare

tillägg pripps pure
Jag tror jag skrev det tidigare men i en typisk öl kommer ofta ca hälften av kalorierna från alkoholen och hälften från kolhydraterna.Men visst måste den räknas som relativt snabb också?
Annars blir det bara de andra kolhydraterna som räknas, det kan väl
inte vara så mycket, se på de light ölen är det 30% de minskar och då
måste jag dricka en till.
Om du pratar om snabb högvärdig energi som att få upp blocksockret
så tror jag inte alkoholen är mycket att komma med då jag tror inte den
omsätts till blodsocker över huvudtaget. Då skulle jag gissa att kolhydraterna
i ölen som ger mest utslag på blodsockret. Det säger jag mest på
teoretiska grunder dock. Fast kanske är det mer komplicerat än så.
Levern som bearbetar alkoholen har ju en central roll i kroppen
så det kan säkert hända mycket intressant där.
Kanske är det tack vare att du kan se fram emot en god öl efteråt somJag vill ha goda argument att försvara min (a) öl efter joggingen
på helgen.
du orkar (rent mentalt) träna överhuvudtaget
så gott som något.
Jag har svårt att motivera för för dylik träning, jag får syrebrist i skallen när jag försöker jobba och så slutar mina ben att röra på sig pga tristess
/Fredrik