Hej
Kan man lämna in hembryggardagsportern till SM? Blir det i så fall i en egen
klass eller i porterklasssen?
Mvh
Micke Granath
Hembryggardagsportern på SM?
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- Micke Granath
- Torrhumlare

- Inlägg: 178
- Blev medlem: fredag 2006-12-22 02:39
- Ort: Strömsholm
Hembryggardagsportern på SM?
Micke Granath
-
peter.z.hogstrom
- Torrhumlare

- Inlägg: 68
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Hembryggardagsportern på SM?
Hej Micke och alla andra storahemryggardagsporterbryggare!
Klart man kan lämna in sin stora hembryggardags porter till SM.
Självklart ska den lämnas in i porterklassen, 6D, förutsatt att man följt receptet. Den som gjort avsteg från receptet måste försäkra sig om att han fortfarande ligger inom gränserna för OG och alkohol.
För den som gjort stora avsteg från receptet, dvs tillsatt något spännande som te.x, kaffe, choklad, större mängder havre e.d. är alternativet klass 8 D, klassiska öltyper, och då Porter / stout special där alla porter/stout med spännande tillsatser och t.ex. Oatmeal stout/porter med tydlig havrekaraktär skall lämnas in.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 8 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Hembryggardagsportern på SM?
Hej
Kan man lämna in hembryggardagsportern till SM? Blir det i så fall i en egen klass eller i porterklasssen?
Mvh
Micke Granath
Klart man kan lämna in sin stora hembryggardags porter till SM.
Självklart ska den lämnas in i porterklassen, 6D, förutsatt att man följt receptet. Den som gjort avsteg från receptet måste försäkra sig om att han fortfarande ligger inom gränserna för OG och alkohol.
För den som gjort stora avsteg från receptet, dvs tillsatt något spännande som te.x, kaffe, choklad, större mängder havre e.d. är alternativet klass 8 D, klassiska öltyper, och då Porter / stout special där alla porter/stout med spännande tillsatser och t.ex. Oatmeal stout/porter med tydlig havrekaraktär skall lämnas in.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 8 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Hembryggardagsportern på SM?
Hej
Kan man lämna in hembryggardagsportern till SM? Blir det i så fall i en egen klass eller i porterklasssen?
Mvh
Micke Granath
- Micke Granath
- Torrhumlare

- Inlägg: 178
- Blev medlem: fredag 2006-12-22 02:39
- Ort: Strömsholm
Hembryggardagsportern på SM?
Hej
Jag har tillsatt Maltodextrin för att höja FG, som hamnade på 1011.
Skall jag fortfarande då lämna in i 6D? Alkoholhalten ligger dock inom
ramarna, ca 5,8%.
Mvh
Micke
Citerar HogstromPeterZ <PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom>:
Jag har tillsatt Maltodextrin för att höja FG, som hamnade på 1011.
Skall jag fortfarande då lämna in i 6D? Alkoholhalten ligger dock inom
ramarna, ca 5,8%.
Mvh
Micke
Citerar HogstromPeterZ <PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom>:
*** Brev nr. 11726 till Bryggaren skickat av "Hogstrom Peter Z"
<PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom> ***
Hej Micke och alla andra storahemryggardagsporterbryggare!Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Klart man kan lämna in sin stora hembryggardags porter till SM.
Självklart ska den lämnas in i porterklassen, 6D, förutsatt att man
följt receptet. Den som gjort avsteg från receptet måste försäkra sig
om att han fortfarande ligger inom gränserna för OG och alkohol.
För den som gjort stora avsteg från receptet, dvs tillsatt något
spännande som te.x, kaffe, choklad, större mängder havre e.d. är
alternativet klass 8 D, klassiska öltyper, och då Porter / stout
special där alla porter/stout med spännande tillsatser och t.ex.
Oatmeal stout/porter med tydlig havrekaraktär skall lämnas in.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 8 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Hembryggardagsportern på SM?
*** Brev nr. 11722 till Bryggaren skickat av mickePÅvayaPUNKTse ***
HejBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Kan man lämna in hembryggardagsportern till SM? Blir det i så fall i
en egen klass eller i porterklasssen?
Mvh
Micke Granath
Micke Granath
-
peter.z.hogstrom
- Torrhumlare

- Inlägg: 68
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Hembryggardagsportern på SM?
Hej Micke,
Att tillsätta något som finns naturligt i varje öl ändå, t.ex. maltodextrin eller salter, kan inte anses som att du modifierat din brygd. Att du sen lagt till lite extra för att höja restsöttman kan jämföras med att avbryta jäsningen genom att snabbkyla till 0 grader och sen filtrera ölet för att det inte ska fortsätta jäsa.
Man kan oxå se det som att du valt att designa ditt öl med en del spraymalt där spraymalten i detta fall består av rent dextrin istället för en blandning av förjäsbara socker arter och dextrin som ett vanligt spraymalt innehåller.
Maltodextrinet har ju heller ingen egensmak vilket är en förutsättning för ovanstående resonemang.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 9 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re: SV: Hembryggardagsportern på SM?
Hej
Jag har tillsatt Maltodextrin för att höja FG, som hamnade på 1011. Skall jag fortfarande då lämna in i 6D? Alkoholhalten ligger dock inom ramarna, ca 5,8%.
Mvh
Micke
Citerar HogstromPeterZ <PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom>:
Att tillsätta något som finns naturligt i varje öl ändå, t.ex. maltodextrin eller salter, kan inte anses som att du modifierat din brygd. Att du sen lagt till lite extra för att höja restsöttman kan jämföras med att avbryta jäsningen genom att snabbkyla till 0 grader och sen filtrera ölet för att det inte ska fortsätta jäsa.
Man kan oxå se det som att du valt att designa ditt öl med en del spraymalt där spraymalten i detta fall består av rent dextrin istället för en blandning av förjäsbara socker arter och dextrin som ett vanligt spraymalt innehåller.
Maltodextrinet har ju heller ingen egensmak vilket är en förutsättning för ovanstående resonemang.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 9 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Re: SV: Hembryggardagsportern på SM?
Hej
Jag har tillsatt Maltodextrin för att höja FG, som hamnade på 1011. Skall jag fortfarande då lämna in i 6D? Alkoholhalten ligger dock inom ramarna, ca 5,8%.
Mvh
Micke
Citerar HogstromPeterZ <PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom>:
*** Brev nr. 11726 till Bryggaren skickat av "Hogstrom Peter Z"
<PeterPUNKTZPUNKTHogstromPÅfortumPUNKTcom> ***
Hej Micke och alla andra storahemryggardagsporterbryggare!Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Klart man kan lämna in sin stora hembryggardags porter till SM.
Självklart ska den lämnas in i porterklassen, 6D, förutsatt att man
följt receptet. Den som gjort avsteg från receptet måste försäkra sig
om att han fortfarande ligger inom gränserna för OG och alkohol.
För den som gjort stora avsteg från receptet, dvs tillsatt något
spännande som te.x, kaffe, choklad, större mängder havre e.d. är
alternativet klass 8 D, klassiska öltyper, och då Porter / stout
special där alla porter/stout med spännande tillsatser och t.ex.
Oatmeal stout/porter med tydlig havrekaraktär skall lämnas in.
mvh,
Peter
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: mickePÅvayaPUNKTse [mailto:mickePÅvayaPUNKTse]
Skickat: den 8 mars 2006 14:05
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] Hembryggardagsportern på SM?
*** Brev nr. 11722 till Bryggaren skickat av mickePÅvayaPUNKTse ***
HejBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Kan man lämna in hembryggardagsportern till SM? Blir det i så fall i
en egen klass eller i porterklasssen?
Mvh
Micke Granath