Att det finns gott om verk och myndigheter i detta avlånga land har jag förstått sedan lång tid.
Att det finns ett folkhälsoinstitut visste jag dock inte.
Namnet antyder att man sysslar med folkens/folkets(svenska?)/folks hälsa.
Om så skulle vara fallet, hur i hela fridens namn har denna institution helt plötsligt efter 17 år blivit inblandad och har synpunkter på i SM i hembryggd öl ?
Någon som vet?
//Roll
SM o FHI
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

- Inlägg: 1408
- Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
- Ort: Stockholm, Årsta
SM o FHI
Jag ska inte säga att jag har exakt koll men ungefär som så här.
FHI är högsta rådgivande instans i alkoholfrågor.
I Kalmar vågade inte kommunen på egen hand uttala sin välsignelse till
årets SM. Länsstyrelsen gjorde en mycket positivt uttalande om hur detta
skulle lösas. Enligt det skulle inget serveringstillstånd behövas för
inget öl
säljs.
Frågan åkte sedan vidare upp till FHI som då gjorde sin lagtolkning och sa
ett absolut nej. I mina personliga ögon säger de nej baserat på
lagparagrafer
som är till för att hindra alla former av kreativ alkoholservering på
ställen
som saknar tillstånd snarare än för att hindra det vi vill göra. Tyvärr
fastnar vi
i samma nät.
När FHI sagt nej så blir det knepigt för oss att tro att Kalmar kommun
kommer att blunda för detta.
/Fredrik
RolandLennstrand wrote:
FHI är högsta rådgivande instans i alkoholfrågor.
I Kalmar vågade inte kommunen på egen hand uttala sin välsignelse till
årets SM. Länsstyrelsen gjorde en mycket positivt uttalande om hur detta
skulle lösas. Enligt det skulle inget serveringstillstånd behövas för
inget öl
säljs.
Frågan åkte sedan vidare upp till FHI som då gjorde sin lagtolkning och sa
ett absolut nej. I mina personliga ögon säger de nej baserat på
lagparagrafer
som är till för att hindra alla former av kreativ alkoholservering på
ställen
som saknar tillstånd snarare än för att hindra det vi vill göra. Tyvärr
fastnar vi
i samma nät.
När FHI sagt nej så blir det knepigt för oss att tro att Kalmar kommun
kommer att blunda för detta.
/Fredrik
RolandLennstrand wrote:
Namnet antyder att man sysslar med folkens/folkets(svenska?)/folks hälsa.
Om så skulle vara fallet, hur i hela fridens namn har denna institution helt plötsligt efter 17 år blivit inblandad och har synpunkter på i SM i hembryggd öl ?
Någon som vet?
My hope is hops
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
SM o FHI
FHI fick för några år sedan överta f.d. Alkoholinspektionens
arbetsuppgifter. Från tydlighet till luddighet. Institut brukar, tycker jag,
mera förknippas med forskning och sådant.
Som statsanställd själv sedan länge och genom ett flertal omoorganisationer
har jag gett upp med att försöka förstå vad egentligen dessa har för syfte.
Det verkar nog mest som ett sätt för de högre tjänstemännen (och
initiativtagarna) att ge sina uppdrag nya namn och högre löner. Man säger
att nu ska allting bli mycket bättre men man har aldrig fått veta vad det
egentligen var för fel på det som var innan.
Med vänlig hälsning
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: RolandLennstrand [mailto:rolandPUNKTlennstrandPÅsydnetPUNKTnet]
Skickat: den 9 februari 2006 16:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SM o FHI
*** Brev nr. 11644 till Bryggaren skickat av "Roland Lennstrand"
<rolandPUNKTlennstrandPÅsydnetPUNKTnet> ***
arbetsuppgifter. Från tydlighet till luddighet. Institut brukar, tycker jag,
mera förknippas med forskning och sådant.
Som statsanställd själv sedan länge och genom ett flertal omoorganisationer
har jag gett upp med att försöka förstå vad egentligen dessa har för syfte.
Det verkar nog mest som ett sätt för de högre tjänstemännen (och
initiativtagarna) att ge sina uppdrag nya namn och högre löner. Man säger
att nu ska allting bli mycket bättre men man har aldrig fått veta vad det
egentligen var för fel på det som var innan.
Med vänlig hälsning
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: RolandLennstrand [mailto:rolandPUNKTlennstrandPÅsydnetPUNKTnet]
Skickat: den 9 februari 2006 16:06
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] SM o FHI
*** Brev nr. 11644 till Bryggaren skickat av "Roland Lennstrand"
<rolandPUNKTlennstrandPÅsydnetPUNKTnet> ***
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Björn Petersson
-
johand
SM o FHI
--- BjörnochUllaPetersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse>
wrote
kalaset :/
Näpps, det blir att brygga en APA till helgen, så jag
kan glömma eländet...
/Johan
__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
http://mail.yahoo.com
wrote
Hmm.. och det är mina [våra] pengar som betalarMan säger
att nu ska allting bli mycket bättre men man har
aldrig fått veta vad det
egentligen var för fel på det som var innan.
kalaset :/
Näpps, det blir att brygga en APA till helgen, så jag
kan glömma eländet...
/Johan
__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
http://mail.yahoo.com