Återuppliva jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återuppliva jäst

Inläggav Hövdingen » måndag 2022-09-26 18:41

Har haft en jästbank nedfruset i lite över ett år. Är osäker på ifall det går att få liv i den igen. Har för mig att jag läste i "Yeast" av White och Zainasheff att jäst kunde överleva nedfruset (i glycerol såklart) i ett halvår men är osäker ifall det stämmer eller om det handlade om att andelen celler som kan återupplivas endast minskar.

Någon som har koll på detta?

Har även ett oöppnat paket WLP833 som hade bäst före i april. Har ni några tips på hur jag bör beräkna viabiliteten om den legat i kylskåpet hela tiden?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Återuppliva jäst

Inläggav SGP » måndag 2022-09-26 19:45

Hövdingen skrev:Har även ett oöppnat paket WLP833 som hade bäst före i april. Har ni några tips på hur jag bör beräkna viabiliteten om den legat i kylskåpet hela tiden?


Jag betvivlar att man kan beräkna det med någon som helst precision. Det bästa är väl att göra en förkultur på den och se om den tar sig på nån vecka. Den kommer nog att vara väldigt seg att starta men jag har sett videor där man väcker jäst som är över ett år gammal så det kan nog gå. Dr Hans har exempelvis en sådan video. Har för mig att även David Heath gjorde nåt sånt också.

https://www.youtube.com/watch?v=Sy7v2Gga6dE Dr Hans
https://www.youtube.com/watch?v=cSebtK23nFw David Heath
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Återuppliva jäst

Inläggav Djonk » tisdag 2022-09-27 08:55

Av någon anledning verkar det som att experter i ämnet underskattar hur länge jäst kan överleva, både i vanlig halvkall frys och kylskåp. Men den kan ju vara väldigt försvagad och speciellt i kylskåp kanske med förändrad sammansättning. I båda fallen är det ju bäst att prova, odla upp en förkultur och lukta/smaka på den för att se om den verkar sig lik.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Återuppliva jäst

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2022-09-28 23:23

Enstaka jästceller kan överleva väldigt länge, i många år ibland. Problemet är att risken för mutation och infektion ökar kraftigt. Det går att hantera t.ex. genom att odla kolonier från enstaka celler på agar och sen göra små testbrygder för att utvärdera egenskaperna. Kan ju vara kul om man gillar sånt men jättemycket jobb. Jag skulle köpa ny jäst.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster