Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Inläggav lordcashpoint » torsdag 2022-05-19 17:06

Vänner,
Jag har inget jäskylskåp utan en brew cool bag där man stoppar petflaskor för att komma ner i temperatur. Funkar kanon. Håller kylan bra. Men ändå. Jag ser hellre att det är för kallt än för varmt så jag placerar termometern på jäslocket och frysflaskorna står på sidan på botten. Det borde därför vara som varmast längst upp. Samtidigt så gör ju jäsningen att det är varmare inne i jästunnan. Problemet är att temperaturen varierar lite. När man efter 24 byter flaskor sjunker temperaturen.

Min funderingen är följande. Spelar den här variationen i temperatur någon större roll för smaken? Nu har jag en belgisk tripel på jäsning som jäst sedan i måndags WPL 530 förkultur, temperaturen är 17 grader och dalar mot 16 en tid efter bytet.
Planen är att den ska få jäsa ut i rumstemperatur efter 2 veckor.
Övriga synpunkter, är det för kallt med 17 grader längst upp?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Inläggav Djonk » torsdag 2022-05-19 18:48

Menar du att temperaturen bara sjunker en grad när du byter flaskor? Låter inte som något att bekymra sig över i så fall.

Jag tror att man med fördel börjar lågt med den jästen, för att sen låta det stiga upp till rumstemperatur när jäsningen börjar avta. Wyeasts anger 18-25 grader för sin version för kännedom.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Inläggav lordcashpoint » torsdag 2022-05-19 20:06

Ja den sjunker ca 1 grad. Från början hade jag tre 1,5 l och kom till 16 grader, sen har jag använt 2 och byter en på morgonen och en på kvällen då blir det ca 1 grads diff. Men just det här jojoandet upp och ner är inget att bry sig om? Läser en del recept där det står att jästen långsamt långsamt ska vänjas vid en högre temperatur under 7-10 dagar och då blir man lite nyfiken vad skillnaden blir jämfört om temperaturen pendlar lite fram och tillbaka.

Dag fyra nu och bubblar på fint. Måste få en svar på en annan fråga som jag misstänker kan vara en myt. Det där med att det bubblar på bra i jäsröret tolkar jag som att det är bra fart på jästen och att allt är tippit boo men stämmer det?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29

Re: Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Inläggav ekstedt » lördag 2022-05-21 14:24

lordcashpoint skrev:Ja den sjunker ca 1 grad. Från början hade jag tre 1,5 l och kom till 16 grader, sen har jag använt 2 och byter en på morgonen och en på kvällen då blir det ca 1 grads diff. Men just det här jojoandet upp och ner är inget att bry sig om? Läser en del recept där det står att jästen långsamt långsamt ska vänjas vid en högre temperatur under 7-10 dagar och då blir man lite nyfiken vad skillnaden blir jämfört om temperaturen pendlar lite fram och tillbaka.

Dag fyra nu och bubblar på fint. Måste få en svar på en annan fråga som jag misstänker kan vara en myt. Det där med att det bubblar på bra i jäsröret tolkar jag som att det är bra fart på jästen och att allt är tippit boo men stämmer det?


Tycker inte man ska bekymra sig överdrivet mycket över att temperaturen varierar någon grad hit eller dit över dygnet.

Angående bubblandet så orsakas det förstås av att jästen producerar CO2. Däremot är inte en kraftig jäsning en garant för att det är en bra jäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jästemperaturen varierar under jästtiden, konsekvenser?

Inläggav lordcashpoint » måndag 2022-05-23 12:10

Är inte så orolig utan mer nyfiken men det är väl lite av sporten med att vara på amatörnivå och inte ha förutsättningar som bryggerier med jämn temperaturkontroll. Dock skönt att veta att det inte har någon avgörande betydelse för slutresultatet. Ja tack för det klargörandet angående sambandet mellan jäsningens kvalite och bubbel i röret.

Den här gången använde jag strösocker enligt Farbrikörns receptsskiss. Har dock även sirap, golden och simplicity som bara står och tar plats. Finns det någon ölsort där dessa gör någon skillnad jämfört med strösocker?
lordcashpoint
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron